اعتیاد پشت صحنه بسیاری از تصادفات و آسیبهای جوانان

تسنیم/ معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی گفت: اعتیاد، پشت صحنه بسیاری از تصادفات و آسیبهای جوانان است و پلیس به تنهایی قادر به مقابله با اعتیاد و کاهش تصادفات نیست و باید آموزش و فرهنگسازی بهصورت همگانی دنبال شود.
علیرضا ملکآبادی، جانشین معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی، در نشست همافزایی «ارتقاء فرهنگ رانندگی، نقش رسانه و فضای مجازی در کاهش تصادفات»، بر اهمیت آموزش جوانان و فرهنگسازی در حوزه مواد مخدر و رانندگی تأکید کرد و رسانهها را بازوی توانمند پلیس در کاهش آسیبهای اجتماعی دانست.
وی با بیان اینکه نوجوانان و جوانان بیش از دیگر اقشار در معرض آسیب هستند، اظهار کرد: بسیاری از حوادث تلخ، از تصادفات رانندگی گرفته تا گرفتار شدن در دام مواد مخدر، ریشه در ضعف آگاهی و نداشتن آموزشهای کافی دارد. اگر خانوادهها، مدارس و دانشگاهها با زبان نسل امروز به موضوع آموزش بپردازند، بسیاری از این آسیبها از بین خواهد رفت.
خطر مواد توهمزا زیر نقاب بیخطری
جانشین معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی افزود: امروز مواد مخدر صنعتی و توهمزا مانند گل، حشیش آزمایشگاهی و قرصهای روانگردان بهگونهای تبلیغ میشوند که گویی عوارض جسمی ندارند، در حالیکه از نظر روانی وابستگی شدیدی ایجاد میکنند و حافظه کوتاهمدت را به سرعت از بین میبرند. جوانی که برای درس خواندن یا شب امتحان به مصرف این مواد روی میآورد، نهتنها تمرکز بیشتری پیدا نمیکند بلکه آینده علمی و اجتماعی خود را از دست میدهد.
ملک آبادی با اشاره به ظرفیت رسانهها و فضای مجازی گفت: پلیس به تنهایی قادر به مقابله با اعتیاد و کاهش تصادفات نیست. خبرنگاران، معلمان و فعالان فضای مجازی میتوانند با تولید محتوای آموزشی و آگاهیبخش، ذهن و دل جوانان را نسبت به این خطرات حساس کنند.
وی تأکید کرد: خانوادهها باید نخستین کلاس درس فرزندان باشند و جامعه نیز در این مسیر همراه شود. اگر آموزش و فرهنگسازی بهصورت همگانی دنبال شود، میتوان امیدوار بود که هم میزان تصادفات جادهای کاهش یابد و هم دام اعتیاد از سر راه جوانان کنار رود.
111 درصد افزایش تلفات جادهای شهریور در خراسان جنوبی
علی روحانینسب، فرمانده پلیس راه شهرستان بیرجند نیز در نشست همافزایی «ارتقاء فرهنگ رانندگی، نقش رسانه و فضای مجازی در کاهش تصادفات» اعلام کرد: آمار تلفات جادهای شهریورماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 111 درصد افزایش یافته و بیشترین حوادث در ساعات عصر و سه روز پایانی هفته رخ داده است. با وجود تلاشهای دو دهه اخیر، متأسفانه روند رشد تلفات جادهای ادامه دارد. باید بازنگری جدی در حوزه فرهنگسازی و آموزش رانندگی صورت گیرد، زیرا اقدامات زیرساختی مانند ایمنی جادهها هم زمانبر و هزینهبر است و بهسرعت نتیجه نمیدهد.
وی بیان کرد: همیشه گفته میشود درصد بالایی از تصادفات ناشی از خطای انسانی است؛ بنابراین همه ما میتوانیم موثر باشیم، بهویژه شما رسانهها که با مردم ارتباط مستقیم دارید. مراجع رسمی گاهی محدودیت دارند، اما ظرفیت شما برای آموزش و فرهنگسازی بسیار زیاد است. هر چه در این زمینه انجام دهید، باقیالصالحات است و جنبه شرعی و وجدانی دارد.
روزانه یک نفر در استان جان خود را از دست میدهد
فرمانده پلیس راه شهرستان بیرجند ادامه داد: متأسفانه امسال آمار شهریور نسبت به سال گذشته افزایش شدیدی داشته است؛ پارسال در شهریورماه استان خراسان جنوبی تنها 9 کشته داشتیم، اما امسال 19 نفر، یعنی 111 درصد افزایش. این یعنی روزانه یک نفر در استان جان خود را از دست میدهد.
وی گفت: تفکیک روزهای هفته نشان میدهد پنجشنبهها با 17 درصد، جمعهها 16 درصد و چهارشنبهها 16 درصد بیشترین تصادفات را داشتهاند. بیشترین زمان وقوع حوادث نیز از ساعت 16 تا 20 بوده است؛ 14 درصد بین ساعت 18 تا 20، 13 درصد ساعت 16 تا 18 و 10 درصد ساعت 20 تا 22. این آمار نشان میدهد عصر و شب، مخصوصاً پس از مسافرتهای درون و بروناستانی، خطرناکترین زمانها هستند. 46 درصد تصادفات ناشی از عدم توجه به جلو بوده است؛ رانندگان در اثر خستگی، خوابآلودگی، یا پس از صرف غذا دچار غفلت میشوند. استفاده از موبایل و نگاه کردن به صفحه گوشی نیز همچنان در برخی تصادفات نقش دارد. 20 درصد تصادفات به دلیل تخطی از سرعت مطمئنه رخ داده است.
بیش از 89 درصد قربانیان، مرد هستند
روحانی نسب ادامه داد: 26 درصد قربانیان در رده سنی 20 تا 30 سال و 25 درصد بین 30 تا 40 سال هستند. این آمار نشاندهنده از دست رفتن بخش مولد جامعه است و بیش از 89 درصد قربانیان مرد هستند.
وی با اشاره به نقش آموزش و خانواده گفت: ضعف جدی در آموزش رانندگی و فرهنگ ترافیک داریم؛ مدارس و دانشگاهها نیز به این موضوع به حاشیه پرداختهاند. حتی آموزشگاههای رانندگی، آموزش کافی به هنرجویان نمیدهند و خانوادهها نسبت به رعایت قوانین و استفاده از کمربند ایمنی بیتوجهاند. نقص زیرساختها و جادهها نیز تشدیدکننده تصادفات است. بسیاری از راهها روشنایی کافی، حفاظ ایمنی و شیب مناسب ندارند. حاشیه راه باید طوری طراحی شود که خطای راننده را پوشش دهد و باعث کاهش خطرات شود. ما اصطلاحاً به این بخشندگی راه میگوییم.
فرمانده پلیس راه شهرستان بیرجند ادامه داد: 40 درصد تصادفات در سی کیلومتری ورودی شهرها رخ میدهد؛ علت اصلی اغلب بازگشت رانندگان از سفرها و خستگی است. استفاده از کمربند ایمنی و استراحت کافی در سفر از مهمترین عوامل کاهش خطر است.
روحانینسب تأکید کرد: پلیس تنها ناظر نیست بلکه مجری قانون است، اما با محدودیتهایی مواجه است. جرایم رانندگی نیز بازدارندگی کافی ندارند و باید بهروزرسانی شوند. رسانهها و فضای مجازی نقش حیاتی در آموزش و فرهنگسازی دارند و میتوانند به کاهش تصادفات کمک کنند.
افزایش 29 درصدی تصادفات فوتی درونشهری
هادی کیانی، معاون فرهنگ و ترافیک پلیس راهور خراسان جنوبی نیز از رشد نگرانکننده تصادفات درونشهری در پنج ماه نخست سال جاری خبر داد و گفت: تعداد تصادفات فوتی از 14 فقره در سال گذشته به 18 فقره افزایش یافته و کشتهها از 14 به 19 نفر رسیده است.
وی بر ضرورت آموزش فرهنگ ترافیکی به نوجوانان و همکاری همه دستگاهها برای کاهش حوادث تأکید کرد و با اشاره به اینکه 385 نفر از متخلفان در بازه سنی 12 تا 18 سال بودهاند، گفت: این موضوع بسیار نگرانکننده است و نشان میدهد فرهنگ ترافیکی در میان نوجوانان نیازمند آموزشهای اساسیتر است. آموزشها باید هم در خانواده و هم در مدارس و آموزشگاههای رانندگی تقویت شود تا نوجوانان از سنین پایین با قواعد ایمنی رانندگی آشنا شوند.
مشکلات زیرساختی و شهرسازی؛ تهدید آینده ترافیکی
معاون فرهنگ و ترافیک پلیس راهور خراسان جنوبی ادامه داد: پلیس با تمام ظرفیت در حوزه برخورد با تخلفات ورود کرده و تعداد اعمال قانون در بخش سرعت، سبقت غیرمجاز و تخلفات حادثهساز را افزایش دادهایم، اما متأسفانه روند افزایش تصادفات همچنان ادامه دارد. کاهش حوادث نیازمند مشارکت سایر دستگاهها و نهادهای مرتبط است.
کیانی به محورهای پرتصادف اشاره کرد و افزود: بلوار پیامبر اعظم و برخی دیگر از محورهای اصلی شهر بیرجند هر شب شاهد تصادفات متعدد هستند. پیشنهاد نصب دوربینهای هوشمند کنترل سرعت و تخلفات تاکنون ارائه شده اما اجرایی نشده است. نبود پارکینگ در شهرکهای جدید در آینده نزدیک میتواند بحران جدی ترافیکی ایجاد کند و ضرورت برنامهریزی جدی برای مدیریت این مسائل احساس میشود.