رویکرد آموزش و پرورش یزد توسعه مهارتها با مشارکت انجمنهای اولیاء است

ایرنا/ یزد - ایرنا - مدیرکل آموزش و پرورش یزد با تاکید بر توجه به تحولات جامعه و نیاز بازار کار در نظام تعلیم و تربیت گفت: در همین راستا رویکرد آموزش و پرورش استان بر توسعه مهارتهای مختلف با توجه به نیاز بازار کار و مشارکت بیشتر انجمنهای اولیاء و مربیان در تصمیمسازیها است.
به گزارش ایرنا، علی دهقان روز سهشنبه در نشست هم اندیشی با جمعی از پیشکسوتان آموزش وپرورش و رسانه که پیرامون موضوع هویت و حفظ دانش آموزان نخبه در استان برگزار شد، با بیان اینکه در هر جامعهای هر فردی که هویت و اصالت خود را بشناسد کمتر تحت تاثیر آسیبها قرار میگیرد ، اظهار داشت: عیب کار در نظام تعلیم و تربیت ما در برخی از حوزهها این است که برنامه داریم اما در زمینه پیگیری مستمر و اقدام به موقع ضعف داریم .
وی تصریح کرد: دانش آموزان ، اولیاء آنان و مدرسه باید با هم پیوند بخورند و در نظام آموزشی ضروریات و نیازهای جامعه در مدارس دیده شود که وقتی یک دانشآموز از این نهاد خارج شد بتواند نیازهای مختلف خود را برطرف کنید.
دهقان ادامه داد: هم اکنون یزد در زمینه آموزش و پرورش جایگاه برتر را در بین استانهای کشور دارد و با وجود تمامی تلاشهایی که در استان صورت گرفته، هنوز نتوانستهایم در تمامی زمینهها آن گونه که شایسته استان است، عمل کنیم به همین منظور یکی از رویکردهای استان رفتن به سمت مهارتهای نرم و پاسخ به این سوال است که درس خواندن به دانش آموزان ما چگونه برای حل مشکلات زندگی کمک میکند؟
وی اضافه کرد: توسعه فراگیری مهارتها در هنرستانها و حتی در دبیرستانها هم اکنون در دستور کار استان است و برای اولین بار سه کارگاه اداره کل آموزش فنی و حرفهای استان در اختیار آموزش و پرورش قرار گرفته تا دانش آموزان در این کارگاهها مهارت آموزی کنند و به سرعت وارد بازار کار شود.
مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد همچنین یادآور شد: تعدد طرحهای مختلف در آموزش و پرورش و نیاز به سازگاری کتابهای درسی با اقتضائات استانها از دیگر مواردی است که نیازمند تجدید نظر است و این در حالی است که بدنه آموزشی استانها در زمینه نگارش و تدوین کتابهای درسی مشارکت ندارند.
دهقان افزایش ارتباط با دانشگاه برای اصلاح برخی از مشکلات تعلیم و تربیت را از دیگر برنامههای استان عنوان کرد و گفت: کارهای زیادی در دست انجام است و البته ضعفهایی نیز وجود دارد ، برنامههای آموزش و پرورش معمولا بلند مدت است و پس از چند سال آثار آن آشکار میشود و در نتیجهی اقداماتی که در دستور کار قرار گرفته بر اساس ارزیابیهای انجام شده در تمامی مدارس دولتی استان میانگین نمرات و معدل دانش آموزان بین یک تا یک و نیم نمره افزایش یافته است.
محمدعلی وزیری از فرهنگیان پیشکسوت استان یزد نیز در این نشست هویت یابی نسل جوان را از مسائلی دانست که نیازمند توجه ویژه است و گفت: تقویت پیوندهای نسل امروز با هویت فرهنگی ملی و محلی باعث کاهش مهاجرت این نسل به خصوص نخبگان میشود.
معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد نیز در این نشست گفت: فرزندان ما الان بیشتر فرزندان فیزیکی ما هستند و والدین کمتر با بچهها وقت میگذراند و بیشتر وقت نسل جدید در فضای مجازی میگذرد، دوری از فضای مجازی و داشتن فضای جایگزین بسیار مهم است .
محسن گلستانی فر افزود: تغییرات فرهنگی زمان بر است و باید همه کمک کنند ، اما امروزه عقل معیشتی بر جامعه غالب شده و به دلیل درآمد پایین، معلمی برای برخی افراد تبدیل به شغل دوم شده است .
مسعود ارکان مدیر مسئول روزنامه پیمان یزد نیز گفت: پرچم مهمترین نشان ملیت در هر جامعه است اما امروز در بسیاری از ادارات و کلاس های درس اثری از پرچم ایران نیست و برای تقویت احساس هویت ملی نسل جوان، پرچم ایران باید در اماکنی مانند ادارات و کلاسهای درس نصب شود.
محمدرضا شوق الشعرا از فعالان رسانه استان نیز اظهار داشت: ایران شناسی و وطن دوستی باید ابتدا از طریق خانواده به کودکان آموخته شود، ایجاد انگیزه و امید برای نسل جوان خیلی مهم است و ضعف این دو عنصر اساسی باعث شده امروزه خیلی از دانش آموزان هدفشان از ورود به سمپاد و دانشگاههای خوب فقط هموار کردن مسیر مهاجرت باشد زیرا لیاقت سالاری را در جامعه نمیبینند.
"طاقه باف" از فرهنگیان پیشکسوت استان نیز گفت: تعلق خاطر در نظام آموزشی خیلی مهم است ، رسانه باید بیش از پیش به مسائل آموزش و پرورش بپردازند ، علت گسست هویتی این است که بخشی از جامعه با ریشههای هویتی خود بیگانه شده و بالهای تعلیم و تعلم در آموزش و پرورش متعادل نیست و مباحث آموزشی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است .
" شاهنده" دیگر پیشکسوت آموزش و پرورش استان یزد نیز گفت: معرفی چهرههای ادبی و علمی به دانش آموزان گام موثری در مسیر هویت یابی و تقویت تعلق خاطر نخبگان این بخش به ماندن در کشور است و در این مسیر باید از ظرفیت بخش پرورشی بیشتر استفاده شود.
حسین جلالی مدیر مسئول پایگاه خبری یزدفردا نیز یادآور شد: اجرای طرحهای متعدد در آموزش و پرورش مانند طرح شهاب وقت معلمان را میگیرد و گاهی باید از فرصت درس یا زندگی شخصی برای اجرای این طرحها بزنند و این در حالی است که میزان اثربخشی اینگونه طرحها نیز مشخص نیست.
امیر ترقینژاد کارشناس و فعال رسانه نیز گفت: در آموزش و پرورش از مشاور جامعه شناسی استفاده نمی کنیم ، زیر پوست شهر آفاتی در حال رشد است اما از ظرفیت جامعه شناسی برای شناخت و کاهش آنها استفاده نکردهایم.
میرحسینی از پیشکسوتان حوزه رسانه استان با طرح این سوال که چقدر درسهای امروز مدارس ما به روز شده است؟ افزود : برخی از معلمان امروز از دانش آموزان عقبتر هستند ، دنیا تغییر کرده و شکل آموزش سنتی کارایی لازم را ندارد.
مدیر دبیرستان فرزانگان حکیمزاده یزد نیز گفت: حضور در مدرسه روابط اجتماعی دانش آموزان را تقویت میکند و دانش آموزانی که کلاس ۱۲ در کلاس حضور پیدا نمی کنند، از نظر درسی افت میکنند
نوشین رحیمی افزود: دختران در دانشگاه فرهنگیان بهتر از دانشجویان مرد کار میکنند ، پسران بیشتر نگاهشان به دانشگاه فرهنگیان به عنوان شغل دوم است ، هدفشان اصلی برخی از آنان نرفتن به سربازی و ورود سریع به بازار کار است .