نماد آخرین خبر

فیلم‌های کوتاه دوباره در قم «پاتوق» کردند

منبع
ايرنا
بروزرسانی
فیلم‌های کوتاه دوباره در قم «پاتوق» کردند

ایرنا/ قم – ایرنا – فصل تازه «پاتوق فیلم‌کوتاه قم» با اکران چهار فیلم ایرانی و یک فیلم از سینمای کره‌جنوبی آغاز شد؛ رویدادی که در آن منتقدان به تحلیل فرم، روایت و دغدغه‌های فیلم‌سازان جوان پرداختند.

به گزارش چهارشنبه شب ایرنا، در نخستین نشست این فصل، سعید ایلانلو رئیس گروه سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، سید حمیدرضا منتظری مدیر انجمن سینمای جوانان قم و جمعی از فیلم‌سازان و علاقه‌مندان حضور داشتند.

در این نشست، چهار فیلم کوتاه داستانی ایرانی شامل "کانتور" ساخته محمدرضا مقیم‌نژاد، "شیفت" ساخته سمانه یدالهی، "برقص" ساخته پوریا دهقان و "نگران من نباش" ساخته امین خجسته و یک فیلم کوتاه داستانی خارجی با عنوان "از دیدن چهره‌ات خوشحالم" به کارگردانی سان نامکونگ از کشور کره‌جنوبی روی پرده رفت.

پس از نمایش هر فیلم، جواد یقموری فیلم‌ساز و مدرس انجمن سینمای جوانان قم به عنوان سینماگر میزبان و حمیدرضا قادری منتقد سینمای ایران در جمع دانشجویان و هنرجویان سینما به تحلیل و نقد آثار پرداختند.

در آغاز برنامه، فیلم "کانتور" نخستین اثر اکران‌شده بود که روایتی درباره حافظه و نور در یک ساختمان نیمه‌کاره ارائه می‌داد.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: حافظه‌هایی که بدن دارند، یادهایی که در اسارتند و مکان‌هایی که این‌گونه در زمان، در نوسانند.

یقموری در نقد این فیلم گفت: احتمالا فیلم‌ساز با محور قرار دادن زمان و حافظه، تلاش کرده است امکانی برای ارتباط تماشاگر با موقعیت ذهنی و انباشت‌های حافظه ایجاد کند.

در ادامه، فیلم "برقص" ساخته پوریا دهقان دومین اثر بود بررسی قرار گرفت، این فیلم در ژانر جنگی ساخته شده و مهدی رکنی هنرمند قمی نیز در آن ایفای نقش دارد.

در خلاصه داستان آن آمده است: افسر اسرائیلی وارد خانه‌ای می‌شود که ارواح آن خانه منتظرش هستند.

قادری درباره این اثر اظهار کرد: فیلم از نظر فرم و تصاویر یادآور ساختار انیمیشن است و در قالب ژانر وحشت به ذهنیت آشفته یک سرباز اسرائیلی پرداخته که کابوس او دارای عناصر وحشت است.

فیلم‌های کوتاه دوباره در قم «پاتوق» کردند

در بخش بعدی، فیلم "شیفت" ساخته سمانه یدالهی روی پرده رفت.

یقموری در نقد این اثر گفت: شیفت به لحاظ جلوه‌های روایی متکی بر فرم، در میان سایر فیلم‌های این جلسه دارای ویژگی‌های برجسته‌ای بود و می‌تواند نمونه‌ای مناسب برای فیلم‌سازانی باشد که به تولید آثار بلند با ساختار مشابه علاقه دارند.

در ادامه نشست، فیلم "نگران من نباش" ساخته امین خجسته چهارمین فیلم نمایش‌داده‌شده بود که قصه زن میان‌سالی را روایت می‌کرد که پس از مرگ همسرش درگیر سوگ شده و برای تسکین این درد، به دزدی‌های کوچک از فروشگاه‌ها روی می‌آورد.

یکی از فیلم‌سازان حاضر در نشست با اشاره به ایده اولیه این اثر گفت: دیالوگ‌نویسی فیلم به فضاهای خاص روایی نزدیک است و طراحی موقعیت‌ها به گونه‌ای است که علاوه بر کاراکترها، مخاطبان را هم معذب می‌کند که رسیدن به چنین وضعیتی در یک فیلم کوتاه با زمان محدود دشوار است.

در پایان برنامه، فیلم کوتاه "از دیدن چهره‌ات خوشحالم" محصول کشور کره‌جنوبی به نمایش درآمد، در خلاصه داستان این فیلم آمده است: یک زن جوان در حال رانندگی در جاده است که خودرویش به دلیل خرابی موتور متوقف می‌شود و او در تماس تلفنی با دوست سابقش که در نزدیکی منزلش توقف کرده، به زوایای تازه‌ای از زندگی و رابطه عاطفی ازدست‌رفته میان آن‌ها پی می‌بریم.

قادری در تحلیل این فیلم گفت: این اثر در دوران کرونا ساخته شده یا روایتش به آن دوره ارتباط دارد، و از نظر فرم روایی بسیار خاص است.

وی اضافه کرد: در سینمای بین‌الملل نیز نمونه‌های مشابهی با چنین روایت ساده و کم جزییات و تعداد محدود شخصیت تولید شده است.

انجمن سینمای جوانان قم این برنامه را در دهمین فصل پاتوق فیلم‌کوتاه با پشتیبانی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان و همراهی دانشگاه هنر و اندیشه اسلامی به اجرا گذاشته است.

فیلم‌های کوتاه دوباره در قم «پاتوق» کردند





آخرین خبر قم در اینستاگرام : https://instagram.com/qomtoday