آموزگار برگزیده فارس: کلاس درس باید امنیت روانی ایجاد کند

ایرنا/ سه آموزگار فارس به عنوان برگزیده جشنواره ملی اصلاح روش های آموزش و تحول در محیط های یادگیری مورد تجلیل رئیس جمهور قرار گرفتند؛ زهرا حسامپور که مقام نخست کشور را در این جشنواره کسب کرده، معتقد است که بسیاری از کلاسهای درس از نظر محیط آموزشی مناسب نیست و به روان دانشآموزان آسیب میزند.
جشنواره ملی اصلاح روش های آموزش و تحول در محیط های یادگیری پایان یافت و برگزیدهها با حضور رئیس جمهور و وزیر آموزش و پرورش مورد تجلیل قرار گرفتند؛ در این میان سه آموزگار فارس نیز درخشیدند و سه عنوان اول، دوم و سومی را از آن خود کردند.
زهرا حسام پور، مقام اول کشوری در درس کار و فناوری، میلاد ریحان پور مقام دوم کشوری در درس تفکر و پژوهش و امالبنین مظفری مقام سوم کشوری را در درس هدیههای آسمانی به خود اختصاص دادند.
با زهرا حسامپور، رتبه نخست جشنواره اصلاح روشهای آموزش و تحول در محیط یادگیری درباره ایده موفق او و البته هستها و بایستههای نظام آموزشی کشور به گفتوگو پرداختیم.
این آموزگار پایه ششم ناحیه یک شیراز که سرگروه آموزشی استان نیز هست، گفت: هدف از برگزاری این جشنواره هم ارائه روشهای آموزش است و هم تحول در محیط یادگیری؛ در این زمینه، علاوه بر چینش و فضای کلاس، باید امنیت روانی دانشآموز نیز مورد توجه قرار گیرد، به گونهای که همه دانش آموزان به کلاس خود احساس تعلق داشته و با آرامش، مشارکت و ابراز نظر کنند.
حسامپور با تاکید بر اهمیت فراهم کردن محیط یادگیری امن، اظهار کرد: این در حالی است که بسیاری از کلاسهای درس به دانشآموزان آسیبهای روانی وارد میکند؛ در این صورت روان دانشآموز به قیمت فراگیری دانش آسیب میبییند و این درست نیست.
او درباره ایده خود برای ارائه روش آموزشی درس کار و فناوری پایه ششم، گفت: کتاب کار و فناوری در سال تحصیلی گذشته نونگاشت بود و تغییرات بسیار خوبی در آن اعمال شده بود که جای آن در کتاب های درسی خالی بود.
این آموزگار برگزیده فارسی که به مرحله کشوری انتخاب معلم نمونه نیز راه یافته است، افزود: یکی از اهداف شیوه آموزشی توصیفی این است که آموختههای دانش آموزان در زندگی آنها مورد استفاده قرار گیرد که این هدف بیشتر از همه در درس کار و فناوری محقق میشود.