اهمیت توجه به وقف در حوزه رسانه

ایرنا/ سمنان - ایرنا - وقف در حوزه رسانه میتواند به عنوان یک راهبرد موثر برای حمایت مالی و معنوی از تولید محتواهای سالم، آموزشی و دینی برای کاهش آسیبهای اجتماعی، تقویت بنیان خانوادهها، فرهنگسازی شود و انتظار میرود واقفان از وقف در این بخش غافل نشوند که توجه به فرهنگ رکن اساسی در توسعه و پیشرفت جامعه محسوب میشود.
به گزارش ایرنا، وقف به عنوان اقدامی خیرخواهانه و ریشهدار در فرهنگ اسلامی، نقشی مهم در تامین نیازهای اجتماعی، فرهنگی، آموزشی و مذهبی دارد و انتظار میرود با توجه به گذر زمان و تغییر شرایط اجتماعی و توسعه فناوری، وقف در حوزههای نوین به ویژه رسانه همپای وقف در زمینه حمایت از جوانان در زمینه اشتغال، ازدواج، تحصیل، بهداشت و درمان بیش از پیش مورد توجه واقفان قرار بگیرد.
رسانه در دنیای امروز بهعنوان یکی از ابزارهای اصلی انتقال اطلاعات، فرهنگ و ارزشها شناخته میشود و میتواند در شکلدهی افکار عمومی، ترویج آموزههای دینی و فرهنگی و حتی توسعه اقتصادی و اجتماعی نقش شگرفی داشته باشد. از این رو انتظار میرود وقف در حوزه رسانه بیش از پیش مورد توجه باشد.
اهمیت وقف در حوزه رسانه
رسانهها اغلب با محدودیتهای مالی روبهرو هستند و وقف میتواند منبعی پایدار برای حمایت از آنها باشد و آنها را از وابستگی به تبلیغات تجاری و فشارهای اقتصادی برهاند تا با حفظ استقلال مالی و با تکیه بر منابع وقف در سنگر جهاد تبیین و اطلاعرسانی تلاش کنند.
وقف در رسانه در واقع تیری با ۲ نشان است که میتواند به ترویج فرهنگ وقف در جامعه کمک کند و مردم را با اهمیت این نهاد در ابعاد جدید آشنا کند و زمینهساز توسعه و نوآوری در تولید محتواهای دیجیتال در شبکههای اجتماعی مختلف شود، با وجود اهمیت وقف در رسانه، این حوزه با استقبال خوب واقفان مواجه نیست و به نظر میآید ضعف آگاهی عمومی درباره وقف در عرصههای نوین، مشکلات حقوقی و اجرایی در ثبت و مدیریت وقفهای رسانهای از موانع توجه به وقف در حوزه رسانه است.
طبق گزارشها، افراد ۹ تا ۱۱ ساعت به طور روزانه در ایران درگیر فضای مجازی هستند. این در حالی است که در کشورهای پیشرفته این شاخص به طور میانگین سه تا چهار ساعت است، بر پایه آمارها، از هر ۱۰۰ نفر در کشورهای پیشرفته حضور ۲ و نیم نفر در فضای مجازی بیشینه محسوب میشود، اما در ایران به ازای هر ۱۰۰ نفر ۱۱ نفر بیشینه مصرف فضای مجازی دارند و ۹۷ درصد جوانان کشور به فضای مجازی دسترسی دارند و نبود محدودیت و سرعت انتشار، از عوامل توجه به فضای مجازی است.
آمار گفته شده گویای این موضوع است که جنگ مخفی و تهاجم فرهنگی دشمنان با ایران به فضای مجازی کشیده شده است و اکنون دشمنان از راهبرد روایت و ظرفیت فضای مجازی به عنوان سلاح برای هجمه استفاده میکنند.
رسانه در خط مقدم جبهه فرهنگی
در این شرایط رسانهها در خط مقدم جبهه نبرد فرهنگی قرار دارند و برای پیروزی در این جبهه تقویت ابزارها با حمایت مالی ضروری است.
رسانه یکی از شاخصهای توسعهیافتگی محسوب می شود که بر روند توسعه نیز نظارت دارد و میتواند با اطلاعرسانی و آگاهی بخشی به جامعه در بخشهای مختلف توسعهیافتگی فراگیر، مقابله با تهاجم فرهنگی و تحقق جهاد تبیین را رقم بزند.
بر همین اساس، انتظار میرود نهادهای متولی وقف، دولت و رسانهها با همکاری و تعامل با همدیگر و ایجاد سازوکارهای حقوقی و مالی مناسب، آموزش متولیان وقف و فعالان رسانهای و ترویج فرهنگ وقف از طریق رسانه به ترویج وقف در زمینه آگاهیبخشی و جهاد تبیین گام بردارند.