اتصال راهآهن سنندج به مرز باشماق با جدیت دنبال میشود

ایرنا/ سنندج- ایرنا- معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان گفت: توسعه ریلی و اتصال آن به مرز باشماق و در آینده سیرانبند بانه از برنامههای جدی در این حوزه است.
به گزارش ایرنا، کیومرث حبیبی عصر سهشنبه در نشست بررسی امکانسنجی توسعه حملونقل در محور ریلی سنندج–همدان اظهار کرد: توسعه حملونقل ریلی و بهرهگیری حداکثری از ظرفیت باری و مسافری راهآهن، نقشی کلیدی در کاهش هزینهها، افزایش ایمنی و رشد اقتصادی استان دارد.
وی اتصال کردستان به شبکه ریلی کشور را فرصتی ارزشمند برای تنوعبخشی به حملونقل دانست و ادامه داد: ارزش کنونی راهآهن سنندج- همدان بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومانی است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان افزود: بخشی از اهداف اولیه راهآهن سنندج- همدان هنوز تحقق نیافته و ظرفیت این مسیر بهطور کامل استفاده نمیشود.
به گفته حبیبی، افق ۲۰ ساله بهرهبرداری از این خط، حمل سالانه یک میلیون تن بار و جابهجایی ۷۰۰ هزار مسافر است؛ هرچند استقبال عمومی فراتر از پیشبینیها بوده است.
وی با بیان اینکه حمل ریلی غلات و گندم آغاز شده اما به بهرهبرداری کامل نرسیده است، گفت: افزایش استفاده از حملونقل ریلی موجب کاهش تردد خودروهای سنگین، تصادفات، مصرف سوخت و هزینههای نگهداری جادهها میشود، اما باید به معیشت رانندگان نیز توجه شود تا توسعه بهصورت متوازن پیش رود.
حبیبی تأکید کرد: بهرهگیری راهبردی از سیستم ریلی ضرورتی اجتنابناپذیر است و باید زمینه حضور بخش خصوصی در این بخش فراهم شود تا سهم حملونقل بار افزایش یابد.
وی طرح گردشگری قشلاق–گریزه، دهکده سلامت و بندر خشک را سه پروژه کلان دولت چهاردهم در کردستان دانست و خواستار تشکیل اداره کل راهآهن استان و توجه به بومیگزینی در استخدامها شد تا اشتغال و بهرهوری افزایش یابد.
سعید ابراهیمنژاد، مدیرکل راهآهن غرب کشور هم از راهاندازی مسیر ریلی سنندج–مشهد در آیندهلی نزدیک و برگزاری آزمون استخدامی با جذب ۲۴ نفر از استان کردستان خبر داد.