جهش تولید پتروشیمی به ۱۳۱ میلیون تن با برنامه هفتم توسعه

ایسنا/ برنامه هفتم توسعه صنعت پتروشیمی با هدف افزایش ظرفیت اسمی تولید از ۹۶.۶ به ۱۳۱.۵ میلیون تن و تکمیل زنجیره ارزش در محصولات متانول، اتیلن، پروپیلن و آروماتیک، با اجرای ۶۶ طرح توسعهای و سرمایهگذاری ۲۶ میلیارد دلاری دنبال میشود.
بر اساس اهداف برنامه هفتم توسعه، صنعت پتروشیمی کشور موظف است با تکیه بر سیاستهای کلان اقتصادی و همسو با تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی، ظرفیت تولید خود را طی پنج سال آینده ۳۵ میلیون تن افزایش دهد. این هدف با اجرای ۶۶ طرح توسعهای در حوزههای بالادست و پاییندست و با تمرکز بر تکمیل زنجیره ارزش محقق خواهد شد.
به گفته حسین علیمراد، مدیر برنامهریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی، بخشی از این طرحها تا پایان امسال به بهرهبرداری میرسند و علاوه بر افزایش ظرفیت، با تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر، وابستگی به صادرات محصولات پایه کاهش مییابد. در این چارچوب، ۲۸ طرح بهعنوان اولویتدار انتخاب شده که بین ۱۵ تا ۱۹ مورد از آنها در سال جاری افتتاح خواهند شد.
برنامه توسعه صنعت پتروشیمی در کنار افزایش ظرفیت، بر رفع موانع تولید ازجمله کمبود خوراک، تجهیزات و محدودیتهای سرمایهگذاری نیز تأکید دارد. برآوردها نشان میدهد در صورت بهبود تأمین خوراک، بدون سرمایهگذاری جدید میتوان ۱۵ میلیون تن به تولید اضافه کرد که با صادرات ۷۰ درصد آن، بیش از ۴.۵ میلیارد دلار ارزآوری به همراه خواهد داشت.
در راستای مشارکت مردم و بخش خصوصی، شرکت ملی صنایع پتروشیمی سازوکارهایی مانند صندوقهای سرمایهگذاری، شرکتهای سهامی عام و انتشار اوراق اسلامی را در نظر گرفته تا سرمایههای خرد مردمی نیز به توسعه این صنعت اختصاص یابد.
برنامه هفتم همچنین تولید محصولات جدید و افزایش تنوع سبد پتروشیمی را هدفگذاری کرده است. بهرهبرداری از طرحهای تولید پروپیلن از پروپان، اتوکسیلاتها و سایر گریدهای با ارزش افزوده بالا از جمله اقدامات پیشبینیشده در این دوره است تا متوسط ارزش هر تن محصول صادراتی ایران به ارقام نزدیک به کشورهای پیشرو برسد.
با اجرای کامل این برنامه، ایران که اکنون با ظرفیت اسمی ۹۶.۶ میلیون تن دومین تولیدکننده بزرگ پتروشیمی منطقه است، جایگاه خود را با سهم بیش از ۴ درصدی از تولید جهانی و افزایش سهم محصولات پایه منطقه از ۳۰ به ۴۵ درصد ارتقا خواهد داد. این توسعه همزمان موجب توازن میان بخشهای بالادست، میاندست و پاییندست و تقویت بازار صادراتی کشور میشود.