نماد آخرین خبر

وعده وزیر برای تکمیل حلقه مفقوده کریدور شمال-جنوب

منبع
فارس
بروزرسانی
وعده وزیر برای تکمیل حلقه مفقوده کریدور شمال-جنوب

فارس/ وزیر راه‌وشهرسازی فرزانه صادق با تأکید بر تکمیل عملیات تملک اراضی راه‌آهن رشت–آستارا تا پایان سال، وعده داد این پروژه راهبردی با سرعتی بیشتر وارد مرحله اجرایی شود و نیمی از مسیر نیز به طرف روسی برای آغاز کار واگذار گردد.

راه‌آهن رشت–آستارا که به‌عنوان حلقه مفقوده کریدور بین‌المللی شمال–جنوب شناخته می‌شود، به گفته وزیر راه و شهرسازی فرزانه صادق در آستانه ورود به فاز پرشتاب اجرایی قرار دارد. صادق در جریان بازدید امروز (پنجشنبه، ۳ مهرماه) از این پروژه تأکید کرد که عملیات تملک اراضی تا پایان سال به ‌طور کامل به پایان خواهد رسید و مسیر برای اجرای عملیات فنی آماده می‌شود.او با اشاره به جایگاه حیاتی این خط ریلی توضیح داد: «رشت–آستارا تنها قطعه باقی‌مانده برای اتصال ایران به آذربایجان، روسیه و اروپا است. این خط ۱۶۲ کیلومتری نه‌تنها حمل‌ونقل بار و مسافر در استان گیلان را متحول می‌کند، بلکه ایران را به شاهراه بمبئی تا هلسینکی متصل خواهد کرد و حتی در کریدورهای شرق–غرب نیز تأثیرگذار خواهد بود.»صادق اعلام کرد تاکنون بیش از ۸۰ کیلومتر از اراضی این مسیر تعیین تکلیف شده و بخشی از آن به طرف روسی تحویل گردیده است. او وعده داد: «طی چند هفته آینده نیمی از مسیر به‌طور رسمی به شرکت‌های روسی واگذار می‌شود تا عملیات اجرایی شتاب بگیرد.»وزیر راه همچنین خبر از برگزاری نشست سه‌جانبه ایران، آذربایجان و روسیه در باکو داد؛ نشستی که قرار است در آن تضمین بار سالانه و تفاهم‌نامه‌های ترانزیتی امضا شود. این نشست به ایران امکان می‌دهد تا در محور تصمیم‌گیری‌های حمل‌ونقلی منطقه‌ای قرار گیرد.

از نگاه وزیر، هم‌افزایی حمل‌ونقل ریلی و ظرفیت‌های دریای خزر نیز از دیگر اولویت‌هاست. او گفت: «بندر کاسپین و خطوط کشتیرانی خزر مکمل این پروژه هستند و ترکیب آنها می‌تواند جایگاه ایران را در ترانزیت منطقه‌ای ارتقا دهد.»

هوشنگ بازوند، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور نیز در این بازدید به ارائه گزارش پیشرفت کار پرداخت. به گفته او، تاکنون ۲۸۵ هکتار زمین تملک و ۴۲ کیلومتر مسیر برای ساخت آماده شده است. بازوند اذعان کرد که تملک اراضی حتی از عملیات اجرایی جلوتر است، اما تأمین کامیون و مدیریت محدودیت‌های تردد ماشین‌آلات سنگین همچنان چالش اصلی است. بازوند همچنین از نهایی شدن قرارداد اجرایی با طرف روسی خبر داد و افزود: «جلسه‌ای ویدئوکنفرانسی با هیئت روسی برگزار شده و مذاکرات خوبی صورت گرفته است. این قرارداد به زودی امضا خواهد شد و گام مهمی در مسیر اجرای پروژه خواهد بود.» با وعده وزیر راه مبنی بر پایان تملک اراضی تا پایان سال و واگذاری نیمی از مسیر به پیمانکار روسی، امیدها برای تکمیل این پروژه راهبُردی بعد از گذشت ۲۵ سال از توافق کریدور شمال-جنوب و تثبیت جایگاه ایران در این کریدور، بیش از گذشته تقویت شده است.

🔹"آخرین خبر" در روبیکا
🔹"آخرین خبر" در ایتا
🔹"آخرین خبر" در بله

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره