دستمزد منصفانه دهید تا بیکاری کم شود

ایسنا/در حال حاضر عوامل متعددی در بحران بیکاری و گسترش پدیده فقر مهارتی در کشور اثرگذار است که از نگاه کارشناسان ضعف نظام آموزشی،عدم پرداخت دستمزد عادلانه و نبود انطباق میان آموزشها با نیاز بازار کار از مهمترین دلایل به شمار میرود.
در حال حاضر بحران بیکاری و اشتغال یکی از مهمترین مسایل جامعه است و از آنجا که رشد و توسعه اقتصادی جوامع با نیروی انسانی کارآمد آن ارتباط تنگاتنگی دارد، از این رو کسب مهارت و تربیت نیروی انسانی جزو سرمایههای ارزشمند یک کشور به شمار میرود و میتواند به عنوان پشتوانه حرکتهای بزرگ اجتماعی قرار گیرد.
تا زمانی که آموزشها با نیاز بازارکار همخوانی نداشته و پرداخت دستمزدها عادلانه نباشد کشور با بحران بیکاری و فقر مهارت رو به رو خواهد بود.
فردی که دارای مهارت است اما شغلی پیدا نکرده، بیکار تلقی میشود و به این معناست که این فرد دارای مهارت و شایستگی متناسب با یک شغل یا مجموعهای از مشاغل در قالب یک حرفه هست اما شرایط بازار کار برای اشتغال وی فراهم نیست.
پدیده فقر مهارتی در کشور به مرحله بحرانی رسیده است تا جایی که از هر دو کارجو در ایران، یک نفر فاقد مهارت یا دچار کسر مهارت است که این موضوع به دلیل ضعف نظام آموزشی، عدم دسترسی به آموزش، تغییرات سریع بازار کار و ناهماهنگی بین آموزش و صنعت است.
به اعتقاد کارشناسان، توسعه اشتغال و کاهش میزان بیکاری مستلزم گسترش مهارتآموزی و حرکت در مسیر افزایش مهارتهاست و فقر مهارتی یکی از علل مهم بیکاری به شمار میرود. به زعم آنها در شرایط امروز توسعه آموزشهای مهارتبنیان بیش از پیش احساس میشود و سرمایهگذاران مهارتی با استفاده از فضای موجود میتوانند مهارتآموزی را توسعه داده و زمینه اشتغال جوانان را فراهم کنند.
طبق اعلام سازمان آموزش فنی و حرفهای، ۴۰ درصد از مهارتهای فعلی در ایران تا سال ۲۰۲۷ نیاز به روزرسانی دارند، به نحوی که از هر ۱۰ کارگر ۶ نفر تا قبل از سال ۲۰۲۷ باید به آموزشهای مجدد و ارتقای مهارت روی آورند.
در همین راستا، غلامحسین محمدی - معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای - در گفتوگو با ایسنا، از فقر مهارتی به عنوان پدیدهای نام میبرد که بازار کار کشور را با مشکل مواجه کرده و کمبود سرمایه، نوسانات قیمت مواد اولیه و نبود نیروی کار ماهر را جزو عوامل موثر بر بازار کار عنوان میکند.
او معتقد است نظام مهارتی در کشور با معضل کمبود نیروی کار ماهر و عدم تطابق جغرافیایی مهارتها با نیاز بازار مواجه است به نحوی که در بعضی از مناطق نیروی کار ماهر هست ولی بازار کار مناسب برای او شکل نگرفته است.
تنها ۴۵ درصد آموزشهای مهارتی با نیازهای بازار کار، همخوانی دارند و حدود ۴۰ درصد آموزشهای مهارتی از کارایی لازم برخوردارند.
رئیس سازمان آموزش فنیوحرفهای بر لزوم اصلاح نظام آموزشی و بازار کار و پر کردن شکاف بین آنها تاکید کرده و میگوید: تنها ۴۵ درصد آموزشهای مهارتی با نیازهای بازار کار، همخوانی دارند و حدود ۴۰ درصد آموزشهای مهارتی از کارایی لازم برخوردارند که نشان میدهد کمتر از نیمی از آموزش ها منجر به اشتغال میشود.
محمدی درعین حال پرداخت دستمزدهای غیرعادلانه در بازارکار کشور را موثر خوانده و میگوید:این مساله باعث شده بخش اعظمی از نیروهای کار ماهر به مشاغل غیرمرتبط روی آورده یا به فکر مهاجرت بیافتند.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اجرای طرح کارآفن،گسترش آموزشهای دیجیتال و راهاندازی سامانه اتصال کارفرما به کارجو و موسسات آموزشی را از جمله راهکارها برای تقویت بازار کار عنوان کرده و میگوید:مشکل بیکاری در کشور نه فقط به مسایل و مشکلات اقتصادی بلکه ضعف در نظام آموزشی مرتبط است و تا زمانی که آموزشها با نیاز بازارکار همخوانی نداشته و پرداخت دستمزدها عادلانه نباشد کشور با بحران بیکاری و فقر مهارت رو به رو خواهد بود.
کارشناسان میگویند آموزشهای مهارتی میتواند علاوه بر تربیت نیروی متخصص و کارآمد در راستای تأمین نیروی انسانی بازار کار نقش مهم و کلیدی را در ایجاد اشتغال مولد و پایدار در سطح جامعه ایفا کند. هدف اصلی آموزشهای مهارتی تربیت نیروی ماهر و توانمند است؛ نیرویی که دانش روز و مهارت لازم را داشته باشد میتواند در توسعه پایدار نقش آفرینی کند.
به گزارش ایسنا، در حال حاضر بسیاری از کشورها به سمتوسوی آموزشهای مهارتی حرکت کردهاند و افراد پیش از تحصیل در دانشگاهها، دورههای مهارتی و فنی و حرفهای را طی میکنند زیرا آموزشهای مهارتی بستر ورود آنها به بازار کار را فراهم میکند.