نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
اقتصادی

دستمزد پایین، مانع حضور نیروی کار ایرانی در برخی مشاغل

منبع
تسنيم
بروزرسانی
دستمزد پایین، مانع حضور نیروی کار ایرانی در برخی مشاغل

تسنیم/معاون اشتغال وزارت کار گفت: در برخی مشاغل به دلیل پایین بودن دستمزد، نیروی کار ایرانی متقاضی نیست و در این شرایط، اجازه به‌کارگیری نیروی کار اتباع داده می‌شود.

بیکاری یکی از مهم‌ترین چالش‌های اقتصادی و اجتماعی کشور به شمار می‌رود که پیامدهای گسترده‌ای در زمینه‌های معیشتی، فرهنگی و حتی امنیتی به همراه دارد. کارشناسان اقتصادی تأکید می‌کنند که کاهش نرخ بیکاری نه تنها بهبود وضعیت زندگی شهروندان را به دنبال دارد، بلکه زمینه‌ساز رشد پایدار اقتصادی و افزایش بهره‌وری ملی نیز خواهد بود.

در سال‌های اخیر، دولت و بخش خصوصی برنامه‌های متعددی را برای ایجاد فرصت‌های شغلی و حمایت از کارآفرینان در دستور کار قرار داده‌اند. با این حال، بنا بر آمارهای رسمی، همچنان بخش قابل توجهی از نیروی کار در اشتغال غیررسمی فعالیت می‌کند؛ موضوعی که باعث کاهش امنیت شغلی، نبود پوشش بیمه‌ای و کاهش بهره‌وری نیروی کار می‌شود.

سید مالک حسینی, معاون اشتغال وزارت کار درگفت‌وگو با صدا و سیما به تشریح وضعیت بازار کار می پردازد. وی با اشاره به اینکه روند کاهشی نرخ بیکاری از حدود 9درصد در سال 1401، به هفت و چهار دهم درصد در تابستان امسال رسیده است گفت: مطابق آخرین داده‌های مرکز آمار تداوم در کاهش نرخ بیکاری را از تقریباً سه سال پیش تاکنون شاهد هستیم. یعنی تقریباً از 1401 با نرخ نزدیک به 9درصد شروع شده سال به سال کاهشی بوده.  آخرین آمار‌ها در تابستان امسال، 7.4 درصد نرخ بیکاری را نشان می‌دهد.

وی گفت: پارسال متوسط فصولمان هفت و نیم بود، این برای شش ماه اول سال تداوم کاهش نرخ بیکاری اتفاق خوبی است. چون به طور ذاتی ما نرخ بالای بیکاری مزمن در همه سال‌های گذشته داشتیم. در کنار این موضوع؛ آنچه اهمیت دارد و نشان می‌دهد که حال بازار کار خوب است، نرخ مشارکت است. البته ما نرخ مشارکت مان متاسفانه کاهشی شده و این زنگ خطر جدی است که وظیفه همه را گوشزد می‌کند. باید فضای کسب کار و بازار کار را با نشاط کنیم و ضمن اینکه چسبندگی بسیار جدی میزان اشتغال ایجاد شده به نرخ رشد وجود دارد. تقریبا از سال 1391تا انتهای 1403بررسی کردیم هر دو مبنا نرخ مرکز آمار است. البته معمولاً در رشد، مبنا را نرخ بانک مرکزی می‌گذاریم. تفاوتشان هم خیلی با هم زیاد نیست.  تقریباً از سال 1391تا الان، چیزی حول و حوش دو دو دهم درصد متوسط رشد کشور با نفت بوده است.

حسینی افزود:از سمت دیگر متوسط 340تا 350هزار اشتغال ایجاد شده. سال‌هایی داشتیم که یک دفعه جهش نرخ رشد داشتیم، اما تداوم نداشته. در دوره‌هایی هم مثل شوک کرونا را داشتیم که بیش از یک میلیون شغل را از دست دادیم. یعنی یک میلیون نفر از بازار کار ما خارج شده‌اند. تکانه‌های شدیدی مثل کرونا و یا اینکه پیک‌های تحریم. مثلاً در دوره 97با روی کار آمدن ترامپ و مجدداً باز اتفاقی که در جنگ 12روزه رخ داد، این تکانه‌ها معمولاً شوک به بازار کار وارد می‌کند و باعث کاهش اشتغال ایجاد شده می‌شود. واقعیتش این است که ما هدفگذاری‌هایمان باید متناسب با نرخ رشد در حوزه اشتغال باشد.  هر چقدر بتوانیم این اقتصاد را بزرگتر کنیم، کیک اقتصاد هر چقدر بزرگتر باشد، محیط کسب و کار مناسب‌تر می‌شود.

 معاون اشتغال وزارت کار گفت: نرخ مشارکت می‌شود به نرخ فعال ما. یعنی جمعیت بیکار و جمعیت در حال کار به نسبت جمعیت بالای 15سال، که در سن کار قرار دارند. به قبل 1398هنوز برنگشتیم. یعنی به قبل از کرونا. آن موقع حول و حوش 44 درصد بوده. البته این را هم عرض کنم. هرچند در دنیا متوسط نرخ مشارکت اقتصادی حول و حوش 61درصد است، اما در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا این 46است. یعنی نشان می‌دهد نزاع‌ها و اطمینان‌هایی که وجود دارد به طور عمومی این اثر را متاسفانه روی نرخ مشارکت گذاشته است.

 وی درباره اینکه چرا مخاطب کاهش نرخ بیکاری را حس نمی کند گفت: در مورد نرخ رشد که ما در این سال‌ها کاهشی بوده. سال گذشته فکر می‌کنم 2.3 اگر اشتباه نکنم تجربه کردیم. در بهار امسال منفی یک را تجربه کردیم. این همان آثاری است که عرض کردم تاثیرش را می‌گذارد، اما این سوال ممکن است باشد که چرا نرخ بیکاری کاهش پیدا می‌کند، این کاهش نرخ بیکاری برخی اشتغال ایجاد شده است. ما در سال گذشته حداقل 720هزار نفر بیمه‌ای رسمی داشتیم که یک فصل را بیمه برایشان رد شده است.

معاون اشتغال وزارت کار درباره نحوه محاسبه شاغل گفت: اشتغال کامل را 44ساعت در هفته به بالا می‌گیریم. اشتغال ناقص را زیر 44ساعت. عمده بازار کار ما هم اشتغالش اشتغال کامل است. بالای 65درصد هم اشتغال کامل است، اما در مورد این موضوع که مبنای اندازه‌گیری چیست؟ این استاندارد ilo است. یعنی یک روز در یک هفته. مبنا که حالا تعریف استانداردی دارد. یک ساعت در هفته را این یک ساعت در هفته مبنایی است که همه اندازه‌گیری‌ها در دنیا بر اساس شاخص‌هایiloبر اساس همین انجام می‌شود.

وی افزود:این متد علمی است. این محدود به ایران نیست. البته بگویم که ما این نرخ را با یک هفته در ماه هم محاسبه کردیم. سرجمع ساعت را عرض می‌کنم تفاوتش شاید کمتر از یک درصد در نرخ بود. واقعیت الان آنچه که وجود دارد اینکه ما خروج از بازار کار را داریم تجربه می‌کنیم. یعنی افرادی که خیلی امید به پیدا کردن کار ندارند این باعث می‌شود که در کنار اینکه ما نرخ مشارکتمان می‌آید پایین. یک بخشی از نیروی کار دیگه کلاً از جستجوی شغل دست می‌کشد و این باعث می‌شود که نرخ بیکاریمان  پایین می آید. علمی‌اش را دارم عرض می‌کنم، اما به طور عام الان با شرایط مزمنی در بازار کار در چند سال اخیر مواجه شده‌ایم و آن هم شکاف بین دستمزد با هزینه‌های خانوار است.

 حسینی در ادامه با اشاره به شکاف بین دستمزد با هزینه های خانوار اظهار داشت:یعنی یک شخص شاغل، اگر که به عنوان نان آور خانواده فرض بگیریم الان با دستمزد‌هایی که پرداخت می‌شود با توجه به اینکه در چهار سال گذشته به طور مستمر نرخ تورم بالای 40 درصد را تجربه کرده‌ایم و این نرخ تورم بالای 40درصد ما همین در سال گذشته برای این افزایش پایه حداقل نرخ دستمزد تلاش کردیم که چند واحد درصد از نرخ تورم بالاتر باشد که وارد سال جدید شدیم. موضوعاتی مثل جنگ و اتفاقات دیگر باعث شد، تورم‌هایی دوباره در بخش‌های دیگر تجربه کنیم که آن افزایش را مقدار زیادی نامحسوس می‌کند. سیاستی که وجود داشت اینکه ما باید پایه را سال به سال بتوانیم بالاتر از نرخ تورم افزایش بدهیم تا این شکاف دستمزدی را در بازار با سبد هزینه خانوار حل کنیم.

معاون اشتغال وزارت کار تأکید کرد: الان فرصت‌های شغلی داریم که شاید نیروی کار برایش وجود ندارد به علت اینکه نیروی کار می‌گوید با آن دستمزدی که من می‌گیرم نمی‌توانم هزینه‌های خانوارم را بدهم. به همین علت به سمت مشاغل غیر رسمی و مشاغل غیر مولد می‌رود.

وی افزود: این را نمی‌شود ایراد به نیروی کار گرفت. بخشی برمی‌گردد به همان رشد اقتصادی. یعنی اقتصاد بزرگتر شود بخشی هم شاید به مفاهمه نظام کارفرمایی و جامعه کارگری اتفاق می‌افتد. وزارت کار که با سه جانبه‌گرایی الان کارفرمایی کارگری و دولت حداقل مزد را مشخص می‌کند. هیچ وقت ما در حداکثر مزد ورود نمی‌کنیم و اینکه کارفرما‌ها به سمت استفاده از نیروی کار با کیفیت بخواهند بروند، قطعاً باید دستمزد را واقعی کنند و البته کارفرما می‌گوید من هزینه‌هایی دارم و این هزینه‌ها وقتی که سخت می‌شود برای مواد اولیه منابع تامین مالی ارزان قیمت در دسترس من نیست. 

حسینی در ادامه درباره دستمزد گفت: در انتهای سال 1403، برای مزد 1404این کار را انجام دادیم. یعنی این در حوزه معاونت روابط کار ما است که فکر می‌کنم سه واحد درصد یا 4واحد درصد اگر اشتباه نکنم از نرخ تورم بالاتر تعیین مزد شد. این اتفاق را شروع کردیم ولی یک جبران عقب ماندگی در گذشته را داشتیم. این باید تداوم پیدا کند تا جایی که آن شکافی که از قبل وجود داشته عقب ماندگی بتواند جبران شود.

وی اظهار داشت: این موضوعی است که با عدد نمی‌توانیم به مردم بگوییم که الان این سبد هزینه خانوار شما با دستمزدی که دریافت می‌کنید تناسب دارد. این را مردم می‌روند در یک مغازه‌ای خرید می‌کنند، هزینه خانوارشان را در نظر می‌گیرند. حالا من اینجا وایستم و بگویم که عدد ایکس است و واقعیتش مردم وقتی می‌روند و هزینه‌ها را می‌بینند. به طور کلی اگر بخواهیم نشاط اقتصادی را بیشتر کنیم، نرخ مشارکت اقتصادی را بیشتر بخواهیم کنیم و به ویژه بازار کار رسمی را دقت کنیم، همین الان تقریبا 58درصد بازار کارمان غیر رسمی است. یکی از فاکتور‌های رسمی در بازار کار غیر رسمی، تامین آتیه یا بحث بیمه است. یک سری موضوعات دیگر هم دارد، اما شاخص بارزش که برای همه ملموس است، این شامل بیمه است یا نیست.

معاون اشتغال وزارت کار درباره آمار اشتغال غیر رسمی گفت: آمار شاغلین رسمی که مشخص است. صندوق‌های بازنشستگی، بیمه پردازند. بر اساس نمونه‌گیری چند درصد نیروی فعال ما در بازار کار است. تفاضل آن بازار کار غیر رسمی را روشن می‌کند. البته این را هم بگویم در دنیا هم این نرخ نزدیک 61تا 62درصد است. به طور روانی مردم ما بر اساس ساخت بازار کار در ایران موضوع بیمه و تامین آتیه برایشان خیلی مهم است. صندوق‌هایی داریم که بیمه اجباری دارند. در خیلی از اقتصاد‌ها این شکلی نیست و این صندوق‌ها متنوع است. 

وی افزود:اندازه‌گیری این به معنای واقعی و شفاف امکان‌پذیر نیست. یعنی بیمه پردازی که دارد انجام می‌شود آن بخشی که کسورات را شامل می‌شود و بیمه تامین اجتماعی دارد. می‌تواند این را ملاک قرار دهد، اما برخی پرداختی‌هایی که انجام می‌شود به نیروی کار در قالب رفاهیاتی است که ممکن است کسورات در آن نباشد. اینکه میانگین دستمزد چقدر است شاید این را تامین اجتماعی بهتر می‌تواند بگوید. من این آمار را الان ندارم که بخواهم دقیق به شما بگویم متوسط شاغلین ما الان چند درصدشان دارند کف را می‌گیرند ولی آن مبنایی که گذاشتیم برای آن کف بیکاری در کسانی که بیمه می‌شوند آن مبنایی است که باید پرداخت شود یعنی آن کف حقوق.

حسینی با بیان اینکه 57 درصد بازار کار غیررسمی هستند و حدود 40 درصد از جمعیت فعال از بیمه پردازی برخوردارند.

وی با بیان اینکه وقتی صحبت از مشاغل غیر رسمی می‌کنیم، صرفاً جامعه کارگری نیست افزود: برخی کسب و کارها مانند مشاغل فامیلی, کشاورزی هم جز مشاغل غیررسمی و غیر بیمه ای می شوند. کسی که الان کشاورز است درآمدش هم شاید خیلی از من و شما بیشتر باشد، اما بیمه پردازی برای خودش ندارد به صورت فامیلی هم کار می‌کنند برای خانواده‌اش هم ندارد اینها لزوماً کسانی که مشاغل غیر رسمی دارند.

معاون اشتغال وزارت کار با اشاره به اینکه حدود 86 درصد بنگاه‌هایی که بیمه پردازی دارند، بنگاه‌های زیر 10نفر هستند افزود:  این 86درصد شاید سهمشان از میزان اشتغال ایجاد شده یک چیزی حول و حوش 50درصد باشد. یعنی بنگاه‌های بالای 10نفر که تازه اگر آنها را هم بخواهیم تا بنگاه‌های تا 50نفر و 50نفر به بالا در همه اقتصاد‌های توسعه یافته و حتی اقتصاد در حال توسعه بار اصلی ایجاد اشغال برای بنگاه‌های بزرگ است.  اگر نتوانیم سیاست‌های حمایتی از بنگاه‌های بزرگ را داشته باشیم، بخشی از اشتغال آسیب می بیند. صادقانه به شما بگویم که پایداری مشاغل در خود اشتغالی به طور مثال در دنیا استارتاپ‌ها 60درصدشان در سال اول در واقع از بازار خارج می‌شوند. 

 حسینی با بیان اینکه عمده اشتغال رسمی بیمه پردازی برای مشاغل بزرگ است گفت: 86 درصد از بنگاه‌های ما که بیمه پرداز هستند، بنگاه‌های زیر 10نفر هستند.

وی در ادامه گفت:سال گذشته 100 همت منابع برای مشاغل خرد و کوچک در نظر گرفته شده  که اشتغال زیر20نفر داشتند. این منابع از منابع داخلی بانک ها بود که حدود70 درصد جذب شد. یعنی70 همت پارسال پرداخت شد. بیش از 440هزار فقره تسهیلات پرداخت شد. تقریبا بود 140میلیون تومان بابت هر فقره تسهیلات. این سیاست‌های دولت برای حمایت از مشاغل خرد و کوچک است در مورد مشاغل بزرگ تسهیلات و تامین مالی، یک بخش کار است. اگر بازار وجود داشته باشد و نقد شوندگی در بازار بالا باشد، بازگشت سرمایه سریع‌تر اتفاق بیفتد، آن بنگاه مقاوم می‌شود. بحث این است که ما سیاست‌هایمان، دروازه‌های مالی در حوزه سیاست‌های بانکی در راستای تامین مالی تولید اگر باشد که بنگاه بتواند به منابع لازم و ارزان قیمت به قیمت مناسب نگویم ارزان قیمت، به قیمت مناسب دسترسی پیدا کند، طبیعتاً بنگاه می‌تواند سر پا بماند. این سیاستی که شما بگویید صرفاً برای مشاغل خرد بگذاریم و یا برای مشاغل بزرگ. ساخت بازار ما نشان می‌دهد که هر کدامشان با شکست مواجه می‌شود. اینها باید همزمان پیش برود.

 معاون اشتغال ادامه داد: پیش‌بینی‌ها هم این است که ما امسال نرخ رشدمان خیلی تکان نمی‌خورد و احتمال دارد که تا آخر سال هم نرخ رشد منفی را داشته باشیم. طبیعتاً باید به مقاوم سازی کسب و کار‌ها فکر کنیم که مشاغل را از دست ندهیم و این استراتژی است که الان تحت عنوان تاب آوری برای بحث کسب و کار‌ها دیدیم. نمونه عرض می‌کنم خدمت شما. مسئله‌ای که داشتیم در سال‌های گذشته امکان پرداخت تسهیلات دوباره برای مشاغلی که از تسهیلات اشتغال استفاده کرده بودند امکان‌پذیر نبود. امسال این را بردیم در شورای عالی اشتغال مصوب کردیم فکر می‌کنم هفته قبل بانک مرکزی ابلاغ کرد برای کسب و کار‌هایی که سه سال پایداری داشته‌اند و می‌خواهند توسعه دهند بنگاه را. یعنی به طور رسمی، بیمه شده جدید اضافه کنند. ما این موضوع را باز کرده‌ایم که حالا می‌آید کمیته مشترکی است و انشاالله سریع هم انجام خواهد شد تا سقف 5میلیارد هم به ازای هر فقره کارفرمایی امکان پرداخت داریم.

حسینی درباره مشاغل خانگی گفت: سال گذشته پنج همت هم مشاغل خانگی داشتیم که امسال در دل صد همت آمده است. صد و پنج همت پارسال مان، انتقاد را قبلاً هم منتقل کردیم و به دوستان هم عرض کردم. امسال بحثی که با وزارت اقتصاد پیش بردیم تقریباً در اردیبهشت‌ماه مشخص کردیم که سهمیه دستگاه‌ها برای سال آتی چیه. قانون بودجه هزار و چهار صد و چهار هم به ما می‌گفت که تا خرداد ماه این برود در حساب پیشرفت و عدالت و ابلاغ شود. تقریباً هماهنگی بین دستگاهی و البته من این را هم عرض کنم. نباید بگوییم خوب جنگ شد و اینها. واقعیتش یک مقدار تاخیر‌هایی هم جابجایی در وزارت اقتصاد داشتیم. اینها بی تاثیر نبود. یعنی وزیر جدید آمده بود و جابجایی می‌خواهد انجام شود این تاخیر افتاد. یعنی ما دو سه ماه باید بگویییم واقعیت است تاخیر داشتیم، اما این را من آخرین تماسی که با همکاران مختلف مان در دستگاه‌ها داشتم، تقریباً پرونده هایمان آماده است برای جذب منابع. یعنی معرفی به بانک‌ها. حداقل ارتباطمان برای تعاملی که با بخش‌های مرتبط در بانک مرکزی داشتیم انصافاً همراهی بسیار خوبی داشتند. قول مساعد هم گرفتیم که ان‌شاءالله برای تسهیلاتی که دقت کنید از منابع داخلی بانک‌ها است ان‌شاءالله امسال بدون هیچ حرف پیش سعی می‌کنیم که از آمار پارسال مان وضعیت بهتری داشته باشیم.

وی با بیان اینکه بانک کشاورزی, بانک توسعه تعاون و بانک رفاه در پرداخت تسهیلات اشتغال سال گذشته جز بالاترین‌ها بودند گفت:برخی بانک‌ها هم واقعیتش این است که وقتی که می‌گوییم از منابع داخلی بانک‌ها این منابع قرض‌الحسنه، بانک‌ها انصاف باید داشته باشیم، فرزندآوری، ازدواج و مسکن را به این اضافه کردید و به هر شکل منابع قرض‌الحسنه‌ای که مردم سپرده می‌کنند در نظام بانکی منابع مشخصی است و میزان تقاضا توی اون بخش‌ها خیلی زیاد است. شما می‌دانید ما در ازدواج فکر کنم بعضاً صف انتظارات دو ساله داریم. 

معاون اشتغال وزارت کار با بیان اینکه وقتی منابع دیر ابلاغ می شود, بخشی از جذب به سال بعد موکول می شود. توی منابع تلفیقی که دولت یک واحد می‌گذارد دو واحد از بانک‌ها می‌گذارند نرخش تقریباً هجده درصد است و برای کسب و کار‌های بزرگ است. برای بنگاه‌های بزرگ‌تر است. تقریباً تاخیر دو سال و نیمه داشتیم. داشتیم منابع چهارصد یک را پرداخت می‌کردیم این را آمدیم الان به یک سال کاهش دادیم. یعنی تقریباً چهار صد و دو را بستیم و امسال داریم منابع چهار صد و سه را و این انتقال منابع از بودجه هر سال عملکرد نداشته. به خاطر اینکه که منابع از بین نرود به سال بعد منتقل کردند. ما امسال در چهار ماهه اول تا قبل از جنگ میزان جذب مان نسبت چهار ماه اول سال قبل پنج شش درصد هم افزایش داشت. می‌خواهم بگوییم ان‌شاءالله بانک‌ها، همکاری خوبی دارند روند خوبی دارد اتفاق می‌افتد. نمیدانم چه ضعف‌هایی داریم.

حسینی درباره مهاجرت نیروی کار نخبه گفت: باید بگویم آمار تجمیعی وجود ندارد. علت هم دارد. چون نیرویی که از ایران خارج می‌شود، ما اطلاعاتش را نداریم. کشور مقصد هست که به نوعی ویزا صادره مشخص می‌کند شخصی که از ایران خارج شده، با ویزای کارگری خارج شده با ویزای کار خارج شده با ویزای تحصیلی خارج شده این آمار را که بگویم چه میزان از اینها برای کار خارج شدند و چه میزان برای تحصیل را ما حداقل اطلاعات نداریم احتمالا وزارت علوم بر اساس آمار‌هایی که دارد.

وی درباره بازار کار اتباع گفت: زمستان پارسال، جمع بندی وزارت کشور این بود که باید سامان‌دهی شود. برآورد وزارت کشور می‌گفت چیزی بیش از شش میلیون و صد و یا دویست هزار نفر اتباع غیرمجاز در ایران داریم. اصلاً هیچ جای دنیا برای تبعه غیرمجاز آغوش باز نمی‌کنند. این واقعیت است و اینکه ما بحث مان این بود شفاف سازی درباره  حضور نیروی کار خارجی در بازار کار ایران بود.  برآورد ما این بود که تقریباً پنجاه درصد اینها چهل و هشت درصد اینها که مجردند، همگی در بازار کار هستند و اون پنجاه درصد تاهلی هم شاید بالغ بر هفتاد شان دوباره در بازار کارند. چرا؟ چون نیروی کار اتباع از یک جایی وارد کسب و کار‌های خانوادگی شد. یعنی در یک حوزه‌هایی کسب‌ و کار خانوادگی راه انداخته بودند. کل خانواده توی زنجیره کار می‌کردند.

 وی ادامه داد: برآورد مان این بود که نزدیک به چهار میلیون نفر از آن اتباع رسماً در بازار کار ما حضور دارند. این را دقت کنید. نسبت شان به نسبت نیروی کاری که ما ایرانی فعال در بازار کار تقریباً نزدیک بیست و چهار میلیون نفر. حالا آمار مرکز آمار را دارم عرض می‌کنم نسبتش که بخواهیم بگیریم، نسبت قابل ملاحظه‌ای بود که از یک کشور ما این قدر نیروی کار خارجی داشته باشیم. سیاست طرد را، بازگرداندن مهاجرین را که وزارت کشور حالا بنا به شرایطی تشدید کرد. این مقداری به تاخیر انداخت.

 حسینی گفت: چهار صد و بیست و هفت هزار نیروی کار افغانستانی در بازار کار ایران به طور رسمی داشتیم. نزدیک سه هزار نفر اینها به طور رسمی اصطلاحا با دفترچه فعالیت می‌کردند. یعنی نیروی کاری بودند که متخصص بودند در صورت شرکت ثبت کرده بودند. چهار صد و بیست و چهار هزار نفر اینها نیروی کار ساده بودند که تحت عنوان کارت کار فعالیت می‌کردند و پنجاه و شش درصد اینها براساس آمار رسمی ما در بازار ساخت و ساز بودند. هجده نوزده درصدشان در بازار حوزه‌های صنعتی. دارم در مورد چهار صد و بیست و هفت هزار نفری می‌گویم که به طور رسمی و شفاف در بازار بودند. 

وی درباره اتباع افغانی غیر مجاز گفت: اگر قرار است نیروی کار خارجی اتباع افغانستانی داشته باشیم مسیرش را هم شفاف کنیم. کار خیلی سختی بود. چیزی تحت عنوان ویزای کارگری در انواع ویزایی که صادر می‌کنیم، نداشتیم. یک کار پر حجم فشرده‌ را با وزارت امور خارجه و وزارت کشور انجام دادیم و ویزای کارگری را تعریف کردیم. ویزای کارگری به این شکل هست که الان تحت عنوانی که یک نفر چه کارفرمای حقوقی چه شخص، برای کسب و کارش به واحد صنفی یا هرکس دیگر برای کسب و کارش تقاضای نیروی کار افغانستانی دارند. البته الان تمرکزمان روی افغانستان است. درخواستش را در سامانه اتباع ما ثبت می‌کند. اول باید در سامانه جستجوی شغل بگذارد که جایی است که نیرو‌هایی که متقاضی کار هستند و کارفرما به طور رایگان می‌توانند بیایند و خودشان را اظهار کنند و این را داریم تبدیل می‌کنیم به سامانه مرجع.

معاون اشتغال وزارت کار با بیان اینکه الویت بازار کار نیروی کار ایرانی است گفت: اگر نیروی کار ایرانی با آن دستمزدی که مشخص می‌شود متقاضی کار نبود، اجازه استفاده از نیروی کار اتباع می‌دهیم. در مورد موضوع دو تا نظر کاملاً مخالف وجود دارد. یک جریانی در جامعه وجود دارد که تحت هیچ عنوانی نیروی کار اتباع را نمی‌پذیرد و این را مخل می‌داند. بنا به دلایلی زیادی و جریان دیگر هم به نظر من شاید یه مقدار خیلی خوش بینانه با موضوع برخورد می‌کنیم. وظیفه مان صیانت از نیروی کار ایرانی است و دوم تولید. این را اشتباه نکنیم. بحثمان این است. جایی که نیروی کار ایرانی داوطلب نیست و آن تولید دارد آسیب می‌بیند، آن کسب و کار دارد میخوابد، رسماً ما نمی‌توانیم به صرف اینکه بگوییم حالا ورودی نیروی کار اتباع ممکن است احیاناً تبعاتی دارد...

وی با بیان اینکه  نیروی کار اتباع در همه کسب‌ و کار‌ها نمی‌تواند حضور پیدا کندبیان کرد: محدودیت وجود دارد. مثلاً کسب و کار‌هایی که با حوزه تغذیه و اینها برمی‌گردد اصلاً اجازه حضور ندارند. در یک کسب و کار‌هایی در یک شهر‌هایی اصلاً اجازه ندارد حضور پیدا کنند. یک سری استان هایمان کلاً ممنوعه است. این گزاره اول که بخشی را حل می‌کند. موضوع دوم آیا بی‌نقص است؟ آنچه که ما انجام دادیم، نه قطعا ایراد‌هایی دارد. بحثمان این است اگر یک نگاه ملی اساس بر این است که کارفرمای ایرانی دوست دارد کارفرمای ایرانی سر کار باشد به محض این که این نیرو اتباع وارد بازار کار ایران می‌شود حتماً باید همه حقوق مکتسبه دولت را پرداخت کند. یعنی باید حق بیمه‌اش را پرداخت کند. سایر حقوق دیگر را پرداخت کند. هزینه ویزا راپرداخت کند.

حسینی اظهار داشت:برای امسال سقف گذاشته ایم. توافق کردیم دویست هزار تا نیروی کار در کشور باشند.دویست هزار نفر را اجازه دادیم که ویزای جدید صادر شود. اون‌هایی هم که در ایران شاغل هستند و کسب و کارشان کارفرمای مشخصی دارد با تعهد کارفرما به یک منطقه آزاد باید مراجعه کنند. در منطقه آزاد برایشان ویزا صادر می‌شود برمی‌گردند، اما پایش مستمر داریم جایی که نیروی کار ایرانی وجود داشته باشد به هیچ وجه اجازه استفاده از نیروی کار اتباع نمیدهیم. ممکنه الان بگویند که از اتباع غیر مجاز استفاده می‌کنند.  در سامانه اتباع که بیاید به سامانه جست‌ و‌ جو شغلی ارجاع می‌دهند.می‌گوید اول برو بارگذاری کن. ددلاین برایشان مشخص کردی. بعد از آن ددلاین وقتی که نیروی کار ایرانی نبود تیک اش می‌خورد، ایشان می‌تواند تقاضای نیروی کار کند بحث‌های امنیتی و .... 

وی درباره مدت زمان مشخص گفت: حداکثر یک ماه گذاشتیم مسیر را طی می‌کند. صلاحیت‌های لازم را احراز کرد، آن وقت به نیروی کار خارجی ایمیل می‌شود می‌رود در سفارت یا کنسولگری ما ویزایش رامی‌گیرد. برای سال اول نه ماهه است. به علت اینکه نمی‌خواهیم رسوب کند باید یک سه ماه خروج داشته باشد. برای سال دوم می‌تواند یکساله تمدید کند. براساس اینکه که توی این فاصله تخلفی نداشته باشد.

معاون اشتغال گفت: از اول مهر ماه که ثبت نام را آغاز کرده ایم تا کنون بالغ بر 1700 درخواست کارفرمایی ثبت شده است و نزدیک به 170 مورد هم ویزا صادر شده است. سامانه جست وجوی شغلی قراربود یک ماهه بارگذاری کند.  بعضی از مشاغلی داریم که به هیچ وجه نیروی کار ایرانی به هر صورت متقاضی نیست.

🔹"آخرین خبر" در روبیکا
🔹"آخرین خبر" در ایتا
🔹"آخرین خبر" در بله

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره