علت عدم شارژ کالابرگ برای برخی افراد دهکهای ۱ تا ۳

خراسان/رئیس اداره امور حمایتی و آسیبهای اجتماعی، درباره علت عدم شارژ کالابرگ و پرسشهای متعدد شهروندان گفت: طبق مصوبه جدید، فعلاً دهکهای ۱ تا ۳ که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند مشمول دریافت کالابرگ میشوند.
رافتینیا، رئیس اداره امور حمایتی و آسیبهای اجتماعی، در گفت و گو با #خراسان_آنلاین درباره علت عدم شارژ کالابرگ و پرسشهای متعدد شهروندان گفت: طبق مصوبه جدید، فعلاً دهکهای ۱ تا ۳ که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند مشمول دریافت کالابرگ میشوند؛ یعنی هر ۲ شرط باید همزمان وجود داشته باشد. اگر فردی از دهک ۱ تا ۳ باشد اما تحت پوشش نهادهای حمایتی نباشد، در اولویت دوم قرار میگیرد. این سیاست در این دوره با اولویتبندی مشخص اجرا شده و برخلاف گذشته که همه گروهها همزمان مشمول میشدند، اکنون بر اساس برنامه زمانبندی پیش میرود.
در حال حاضر حتی اگر فردی دهک ۴ یا ۵ باشد اما تحت پوشش کمیته امداد یا بهزیستی باشد نیز فعلاً برای او شارژ انجام نمیشود. زمان شارژ مجدد دهکهای ۱ تا ۳ که تحت پوشش نیستند نیز هنوز اعلام نشده است.
رافتینیا درباره عدم واریز یارانه برای برخی افراد در دهکهای مشمول را نیز تغییرات جدید در ساختار ثبت تغییرات خانوار عنوان کرد و گفت: از ۱۰ مهرماه امسال بر اساس آییننامه هیئت وزیران، ثبت احوال متولی ثبت مکانیزه تغییرات ساختار خانوار یارانهبگیر شده است. پیش از این، این فرآیند در دفاتر پلیس +۱۰ و فرمانداریها و به صورت دستی انجام میشد. اکنون هر تغییری مثل فوت، طلاق، ازدواج، حضانت یا قیومیت بهمحض ثبت در ثبت احوال، بهصورت خودکار در سامانهها اعمال میشود. این تغییر باعث شده بسیاری از خانوارها که قبلاً بهطور غیرواقعی تعداد نفرات بیشتری داشتند مثلاً خانواری که ۵ نفر ثبت شده بود اما در عمل ۴ نفر بود، اکنون با تعداد واقعی محاسبه شوند. در نتیجه سرانه درآمد خانوار تغییر کرده و ممکن است دهکبندی فرد جابهجا شود؛ مثلاً از دهک ۳ به ۴ برود یا از ۷ به ۸ منتقل شود. همین جابهجاییها علت اصلی کاهش یا قطع یارانه و کالابرگ برخی خانوارهاست.
بخشی از مراجعات نیز به دلیل عدم توجه به پیامهای بانکی یا اختلال روز واریزی است. برخی فکر میکنند کالابرگ واریز نشده اما با پرینت حساب مشخص میشود مبلغ شارژ شده و تنها بانک پیامک ارسال نکرده است.
برخی ازدواج کردهاند اما شماره حساب جدید را در سامانه سیمین ثبت نکردهاند؛ طبیعی است تا زمانی که شماره حساب سرپرست جدید درج نشود، واریزی انجام نخواهد شد. لازم است افراد پس از تغییر سرپرست خانوار حتماً به سامانه سیمین مراجعه و اطلاعات حساب را ثبت کنند.


















