رئیس دفتر رئیس جمهور: پزشکیان در حمله اسرائیل زخمی شده بود، اما به دیدار رهبری رفت

جماران/ محسن حاجی میرزایی، رئیس دفتر رئیس جمهور پزشکیان در برنامه حضور با اشاره به جزئیات حادثه حمله به جلسه شورای عالی امنیت ملی گفت: من در دفتر بودم و جلسهای داشتم که ناگهان با هیجان مجموعه نیروهای حفاظتی با سرعت وارد ساختمان شدند؛ آنقدر سریع که انگار اتفاقی افتاده باشد.
وی ادامه داد حتی یک نفر گفت که محل دکتر را زدند. سراسیمه بیرون دویدم و دیدم آقای پزشکیان در حال رفتن بودند. خوشبختانه روی پای خودشان بودند، البته کمی زخمی شده بودند، اما داشتند میرفتند و من خیالم راحت شد که ایشان در سلامت هستند. آقای پزشکیان فردای آن روز به پزشک مراجعه کردند؛ قسمتی از خونمردگی در آن ناحیه متورم شده بود که تخلیه شد. اما آن روز با همان حال، دوش گرفتند و به دیدار مقام معظم رهبری رفتند. در طول این ۱۲ روز، ملاقاتهای حضوری آقای پزشکیان با آقا کاملاً برقرار بود. این ارتباط قطع نشده بود، نه زمان ملاقات کوتاهتر شد و نه فاصله زمانی تغییر کرد؛ همه جلسات طبق روال و زمانبندی قبلی انجام میشد.
رئیس دفتر رئیسجمهور در یک سالگی دولت چهاردهم، کارنامه دولت دکتر پزشکیان را نیز بازنگری کرد و با اشاره به تحولات یکسال اخیر، به نقش وحدت ملی، رویکرد دولت پزشکیان، و بلوغ سیاسی مردم در مواجهه با بحرانها پرداخت. او تأکید کرد که وفاق و همدلی، نهتنها یک ضرورت بلکه تنها راه عبور از چالشهای کشور است.
10 سالگی؛ آغاز آشنایی دکتر حاجیمیرزایی با امام خمینی (ره)
حاجیمیرزایی با اشاره به اینکه شناخت او از امام خمینی (ره) به دوران کودکی باز میگردد، گفت: آشنایی من با امام خمینی از ۱۰ سالگی آغاز شد. متولد قم هستم و در قم زندگی میکردم. بعد از وقایع ۱۵ خرداد و سخنرانی امام در مدرسه فیضیه، که من دانشآموز کلاس دوم یا سوم ابتدایی بودم، یکی از همکلاسیهایم – سعید ناظرپناهی که بعدها در روزنامه کیهان فعالیت داشت – در مدرسه با من درباره امام صحبت میکرد. در خانه هم صحبتهایی درباره حرکت امام بود. اینکه ایشان در برابر آن ابهت و هیبت حکومت و سلطنت شاه، بهعنوان شخصیتی که با شجاعت ایستادگی کرده بود، برای ما چهرهای بسیار جذاب داشت.
مأمور بودم از پنجره مراقب آمدن امام باشم
وی افزود: در آن سالها سفر عتبات با اتوبوس حدود دو ماه طول میکشید. پدرم (رحمتالله علیه) مشتاق این سفر بود و با اصرار مادرم، همه خانواده راهی شدیم. در اتوبوس، مرحوم کوثری – مداح امام – و پدرشان هم حضور داشتند. وقتی به نجف رسیدیم، پدرم گفت باید به زیارت امام برویم. امام هر شب پس از نماز مغرب و عشا به حرم میرفتند و مسافرخانه ما مشرف به مسیر عبور ایشان بود. من مأمور بودم از پنجره مراقب باشم و به محض دیدن امام، خبر بدهم تا همراه خانواده به حرم برویم.
«زنده باشی پدرجون»
به گفته وی، یکی از کارهای دلچسبش در همان سن این بود که هنگام زیارت خواندن امام، ایشان را از دور تماشا کند. وی همچنین به حضور در نماز جماعت آیتالله خویی، آیتالله حکیم و نیز نماز امام خمینی در مدرسه آیتالله بروجردی اشاره کرد و گفت: امام بعد از نماز، رو به مردم مینشستند و کسانی که از ایران یا دیگر کشورها آمده بودند، برای مصافحه و احوالپرسی خدمت ایشان میرسیدند. یک بار با عبای کوچکی که پدرم خریده بود خدمت امام رفتم و دستشان را بوسیدم. ایشان با مهربانی گفتند: "زنده باشی پدرجون". این جمله تا امروز در خاطرم مانده است.
فعالیتهایم همزمان با درگذشت آقا مصطفی خمینی جدی شد
حاجیمیرزایی با اشاره به همزمانی این سفر با اخراج ایرانیها از عراق گفت: پس از بازگشت، حدود یک سال و اندی قبل از پیروزی انقلاب – همزمان با درگذشت شهادتگونه آقا مصطفی خمینی – فعالیتهای انقلابیام جدی شد. در مراسم ختم ایشان در مسجد اعظم قم حضور داشتم. استقبال مردم و اقبال به امام باعث شد، با فاصله کوتاهی، مقاله توهینآمیز روزنامه اطلاعات منتشر شود که به قیام ۱۹ دی انجامید. من نیز در تظاهرات آن روز حضور داشتم. مردم به منازل علما و مراجع رفتند، تجمع کردند و در جریان تیراندازیها، تعدادی به شهادت رسیدند.
پیامهای امام را در روستاها تکثیر و پخش میکردیم
وی ادامه داد: از آن پس، بیشتر وقتم صرف تکثیر و پخش پیامهای امام در روستاها و شهرها شد. سخنرانیهای ایشان را روی نوار کاست ضبط و توزیع میکردیم و خودم نیز در اجتماعات روستاها و شهرهایی مانند خمینیشهر، گلپایگان، اراک، خوانسار، دلیجان و محلات سخنرانی میکردم. عکس شهدای ۱۷ شهریور را ابتدا روی پارچه سفید میچسباندیم، توضیح مینوشتیم و مانند معرکهگیریهای قدیم به روستاها میبردیم. بعدتر، با کمک آقای مسیح مهاجری (مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی) یک دستگاه اسلاید تهیه کردیم.
پادشاهان ننگ تاریخاند و تو ای شاه خائن، ننگ پادشاهانی
حاجیمیرزایی یکی از خاطرات جالب آن دوران را چنین روایت کرد: دوستی داشتم به نام شهید ربانی که خوشنویسی ماهر بود و نخستین کسی بود که دیوارنویسی را در قم – و شاید ایران – آغاز کرد. روزی در جریان تظاهرات، ساختمانی مخروبه نزدیک حرم حضرت معصومه را مناسب دیدیم. یک نردبان از گاراژ آوردیم و شهید ربانی از آن بالا رفت.
وی افزود: من پیشنهاد دادم که این جمله را بنویسد "پادشاهان، ننگ تاریخاند و تو ای شاه خائن، ننگ پادشاهانی". شهید ربانی نیمی را با دست راست نوشت و چون فرصت نبود که بیاید پایین و نردبان را ببریم آن طرفتر، نیم دیگرش را با دست چپ نوشت. این نوشته تا سالها بعد از انقلاب روی دیوار باقی مانده بود. هنوز هم افسوس میخورم که چرا از آن عکس نگرفتیم.
دولتها دچار خطای استراتژیک شدند
وی با انتقاد از عملکرد دولتها در سالهای پس از انقلاب گفت: فکر میکنم دولتهای ما در این زمینه دچار یک خطای استراتژیک شدند. بعد از تشکیل حکومت و دولت، با شکلگیری وزارتخانهها، آمدن بودجهها و امکان قانونگذاری، کمکم به مردم گفتیم به شما کاری نداریم، شما فقط بخواهید و ما باید نیاز شما رو تأمین کنیم.
حاجیمیرزایی ادامه داد: هر دولتی هم که آمد گفت دولت قبلی خیلی خدماتی ارائه نکرده، و ما آمدهایم خدمات بیشتری بدهیم. این باعث شد مطالبات اجتماعی مردم روزبهروز بیشتر شود. این مطالبات، ناحقی نبود، اما سهم مردم در تحقق آنها فراموش شد.
در جنگ 12 روزه بلوغ سیاسی مردم در اولویتبندی مسائل آشکار شد
حاجیمیرزایی در پاسخ به پرسشی درباره جنگ تحمیلی اخیر و همراهی مردم با نظام گفت: واقعاً نمیخواهم بگویم که اگر مردم از حکومت حمایت کردند، به معنای این است که صددرصد بدون نقد هستند. اما اولویتبندی کردند؛ یعنی بلوغ سیاسی خود را نشان دادند که قادرند میان اولویتها تمایز بگذارند. بله، نقدهایی به برخی اقدامات هست و بسیاری از آنها هم درست است، اما در این صحنه احساس کردند یک امر مهمتر و جدیتر وجود دارد و باید حمایت کنند.
وفاق، راهحل مسائل مزمن کشور است
رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به سه رویکرد مهم دولت پزشکیان گفت: اول، وفاق بود. حتی عدهای از حامیان دولت نقد میکردند که این وفاق، یکطرفه معنا ندارد. اما ایشان میگفتند من فکر میکنم راهحل مسائل کشور این است که با هم باشیم تا بتوانیم مشکلات را حل کنیم و از همه ظرفیتها استفاده کنیم.
او ادامه داد: آقای پزشکیان خیلی روی این جمله تأکید دارند که «واقعاً چرا مسائل ما مزمن شده است؟» ایشان معتقد است که با وجود اینکه همه میخواستند مشکلات کشور حل شود، این اتفاق نیفتاد؛ چون نتوانستیم بر سر «وجود مسأله» و «راهحل» آن، به یک فهم مشترک بین جریانهای سیاسی و عناصر فعال در اداره کشور برسیم.
هیچ مسألهای بدون تفاهم نسبی حل نمیشود
حاجیمیرزایی تأکید کرد: رئیس جمهور میگوید هیچ مسئلهای در هیچ جامعهای، در هیچ زمانی حل نخواهد شد مگر اینکه به یک سطحی از تفاهم نسبی در جامعه دست پیدا کنیم. رویکرد آقای پزشکیان این بود که جامعه را به درک مشترکی درباره وجود مسائل برساند و همه ظرفیتها را پشت کار بیاورد.
وی بیان داشت: وفاق، در عمل هم جواب داد. به نظر من، وفاق نه فقط یک امر مفید و ضروری، بلکه راه انحصاری نجات ایران امروز است؛ یعنی همه عناصر باید حول یک چارچوب مشترک متحد شوند.
حاجیمیرزایی با استناد به آیهای از قرآن، گفت: قرآن نیز به اهل کتاب میفرماید: قُلْ یَا أَهْلَ الْکِتَابِ تَعَالَوْا إِلَى کَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَیْنَنَا وَبَیْنَکُمْ؛ یعنی بر موضوعات مشترک تکیه کنیم. مشکل ما این بود که اگر در موضوعی ۹۰ درصد تفاهم داشتیم و ۱۰ درصد اختلاف، آن ۱۰ درصد میتوانست پایه آن ۹۰ درصد را متزلزل کند، ولی آن ۹۰ درصد قادر به مدیریت آن ۱۰ درصد نبود. پزشکیان تلاش کرده همان ۱۰ درصد اختلاف را مدیریت کند و میگوید باید تحمل همدیگر را داشته باشیم. هیچکدام از ما حق مطلق نیستیم.
حکومت کم نگذاشت؛ مردم اعتماد کردند
حاجیمیرزایی ادامه داد: اگر ما گفتوگو با غرب را نپذیرفته بودیم، همراهی مردم اینگونه نمیبود. مردم حق دادند که طرف غیرقابل اعتماد، آمریکا بود؛ همان که رهبری هم بارها فرمودند که دولت آمریکا، دولت قابل اعتمادی نیست. امروز در لبنان هم همه توافقات را زیر پا گذاشتند. مردم حس کردند حکومت کم نگذاشته و آنچه را که مصلحت عمومی میدانسته دنبال کرده است.
باور را نمیتوان با زور منتقل کرد
او افزود: مثلاً درباره قانون حجاب؛ ما با یک مسئله فرهنگی روبهرو هستیم. خانوادههای ما مذهبی و چادریاند، اما الزام و اجبار در این حوزه نتیجه نمیدهد. جامعه به این باور رسید که حکومت پذیرفته که این موضوع باید به سطحی از دریافت اجتماعی برسد. باور را نمیتوان با زور منتقل کرد؛ ممکن است ظاهر را بزک کرد، ولی روح و حقیقت ندارد. این باید یک انتخاب آگاهانه باشد و نهادهای فرهنگی باید میداندار شوند.
وزیر اسبق آموزش و پرورش بیان داشت: امروز بیش از ۸۰ هزار مسجد در کشور داریم؛ به ازای هر هزار نفر یک مسجد. اگر این مساجد کانون پیوند اجتماعی و جذابیت باشند، میتوانند اثرات عمیق اجتماعی بگذارند. الان مساجدی داریم که شعاع خودشان را پوشش میدهند و آثار عمیقی را در محیط پیرامون خودشان گذاشتند؛ در مقابل مساجدی هم داریم که نمیتوانند خودشان را اداره کنند، چه رسد که به محیط پیرامونی. باید به سمت الگوهای متکی به ظرفیتهای فکری و فرهنگی خودمان برویم.
وی با اشاره به تحولات سیاسی و اجتماعی یکسال اخیر، از نقش کلیدی مقام معظم رهبری، عملکرد دولت پزشکیان، و ضرورت تفویض اختیار در نظام مدیریتی کشور سخن گفت. او تأکید کرد که وفاق ملی، اعتماد به مردم و واگذاری مسئولیتها، سه محور اصلی موفقیت دولت در مواجهه با بحرانها بودهاند.
اگر حمایتهای رهبری نبود، پزشکیان نمیتوانست پای رویکردش بایستد
رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به حساس بودن رهبر انقلاب نسبت به دو قطبیسازی و تأکید ایشان بر پذیرش اجتماعی، گفت: واقعاً اگر حمایتهای مقام معظم رهبری نبود، آقای پزشکیان نمیتوانست این رویکرد را اشاعه بدهد و پای آن بایستد. این حمایتها به ایشان کمک کرد تا بتواند فضای جامعه را تلطیف کند و میان اقوام و گروههای مختلف پیوند برقرار سازد.
او افزود: در همین یک سال گذشته، دو سه حادثهی مهم داشتیم که اگر این پیوند و اعتماد شکل نگرفته بود، ممکن بود اتفاقاتی خطرناکتر و گستردهتر از جریان مرحوم مهسا امینی رقم بخورد.
حتی ناظران خارجی باور کردند که دولت سمت مردم است
حاجیمیرزایی با اشاره به بازتاب عملکرد دولت در خارج از کشور گفت: در ماجرای عربستان، وزیر کشور عربستان در دیدار با رئیس سازمان حج ایران گفته بود: «ما میدانیم که حکومت شما اینطور فکر نمیکند.» این نشان میداد که رویکرد دولت، این باور را در ناظران خارجی شکل داده که این دولت سمت مردم است، مدافع مردم است، و تمام تلاشش را میکند تا رضایت، آسایش و رفاه مردم تأمین شود.
همهی تلاش دولت در مسیر رفاه مردم است
وی تأکید کرد: نمیخواهم بگویم که همهی این اهداف تا الان محقق شده، اما مردم باور کردهاند که همهی تلاش دولت در این مسیر است و به همین دلیل نیز همراهی کردهاند.
از دست دادن شهید باقری و فرماندهان همدل، درد بزرگی بود
حاجیمیرزایی درباره نقش شهید باقری در برخی تصمیمسازیها بیان داشت: یکی از افسوسهای عمیق من که هر بار به آن فکر میکنم تمام وجودم درد میگیرد، از دست دادن همین شخصیتهاست؛ افرادی مثل شهید باقری و همه فرماندهانی که در این مدت، مانند شهید سلامی و دیگران، با ما مانوس بودند. دیدگاه و نگاهشان بهعنوان یک نظامی، عمیقاً همدلانه، مبتنی بر وفاق، و همراهی با آقای رئیسجمهور بود. جای آنها بسیار خالی است؛ به این راحتی نمیتوان جای چنین افرادی را پر کرد.
وفاق، اعتماد و تفویض اختیار؛ سه آزمون موفق دولت پزشکیان
وی با اشاره به سه حوزه کلیدی عملکرد دولت گفت: دولت آقای پزشکیان در سه حوزه مهم محک خورد و موفق عمل کرد: اولی وفاق بود؛ دومی اعتماد به مردم که مردم نشان دادند که وقتی به آنها اعتماد شود، قابل اعتماد هستند و دیگری، تفویض اختیار بود. آقای پزشکیان از ابتدای مسئولیت، اعتقاد داشت که من فقط یک نفر از میان ۹۰ میلیون جمعیت این کشور هستم که با رأی مردم انتخاب شدهام. افراد زیادی در این کشور وجود دارند که توانمندیهای بالقوه دارند. او بارها تأکید کرده که باید امکان مشارکت و بروز استعدادها برای همه فراهم شود.
حاجیمیرزایی با اشاره به حادثه روز دوشنبه و حمله به محل جلسه سران قوا گفت: در آن روز، شورای عالی امنیت ملی هدف قرار گرفت. ایشان بلافاصله گفت که من باید همهی اختیاراتم را به استانداران و وزرا واگذار کنم. اگر برای من اتفاقی بیفتد، چه میشود؟ باید همه بتوانند به جای رئیسجمهور نقشآفرینی کنند.
سلسلهمراتب مسئولیت، معادل فهم جامع نیست
او افزود: ما گاهی فکر میکنیم سلسلهمراتب مسئولیت، لزوماً معادل سلسلهمراتب کارشناسی یا فهم درباره همه موضوعات است، در حالی که هیچکس نمیتواند در همه زمینهها جامع باشد. باید این فرصت را به جامعه بدهیم که استعدادهایش را آشکار کند.
اعتمادبهنفس نظام مدیریتی باید بازگردد
حاجیمیرزایی با انتقاد از رویههای جاری گفت: مقررات، قوانین، بازرسیها و نظارتها عرصه را برای مدیران تنگ کرده بود. برای کارهای بسیار ساده مجبور بودند به تهران بیایند و اجازه بگیرند. آقای رئیسجمهور گفت من باید این اعتماد را به نظام مدیریتی برگردانم و مدیران باور کنند که میتوانند نقشآفرینی کنند.
وی خاطرنشان کرد: دولت ایشان اولین دولتی بود که اختیار اصل ۱۲۷ قانون اساسی را به همه وزرا و استانداران تفویض کرد. به این ترتیب، همه استانداران میتوانند بهجای رئیسجمهور و هیئت وزیران تصمیمگیری کنند و اقدام بکنند.
او افزود: ممکن است برخی نقد کنند؛ آقای پزشکیان هم گفتند که بله در اجرا ممکن است اشکالاتی پیش بیاید، اما بهتر است به جای اینکه از ترس اینکه شاید یک جایی کسی خوب از این اختیار استفاده نکند، همه را از این اختیار محروم کنیم، اختیار خوب بدهیم و اگر جایی خراب شد، آنجا را اصلاح کنیم. دشمن میخواهد خدایی نکرده به رأس دولت آسیب بزند و دولت را از کار بیندازد. همان شب، ایشان به من فرمودند که فوراً جلسه بگذارید؛ من باید این کار را انجام دهم.
در روز حمله، رئیسجمهور با همان روحیه همیشگی در صحنه بود
حاجیمیرزایی در ادامه با اشاره به جزئیات حادثه حمله به جلسه شورای عالی امنیت ملی، واکنش رئیسجمهور، نقش رسانهها، و روحیه بدونتزلزل دکتر پزشکیان، تأکید کرد که در روزهای بحرانی، حضور رئیسجمهور در میان مردم و وزارتخانهها، روحیهای تازه به جامعه تزریق کرد
با ورود نیروهای حفاظتی، فهمیدم اتفاقی افتاده
وی در پاسخ به پرسشی درباره لحظه اطلاع از حادثه، گفت: من در دفتر بودم و جلسهای داشتم که ناگهان با هیجان مجموعه نیروهای حفاظتی با سرعت وارد ساختمان شدند؛ آنقدر سریع که انگار اتفاقی افتاده باشد. حتی یک نفر گفت که محل دکتر را زدند. سراسیمه بیرون دویدم و دیدم آقای پزشکیان در حال رفتن بودند. خوشبختانه روی پای خودشان بودند، البته کمی زخمی شده بودند، اما داشتند میرفتند و من خیالم راحت شد که ایشان در سلامت هستند.
آقای پزشکیان با همان حال، به دیدار رهبری رفتند
حاجیمیرزایی با اشاره به وضعیت جسمی رئیسجمهور گفت: آقای پزشکیان فردای آن روز به پزشک مراجعه کردند؛ قسمتی از خونمردگی در آن ناحیه متورم شده بود که تخلیه شد. اما آن روز با همان حال، دوش گرفتند و به دیدار مقام معظم رهبری رفتند. در طول این ۱۲ روز، ملاقاتهای حضوری آقای پزشکیان با آقا کاملاً برقرار بود. این ارتباط قطع نشده بود، نه زمان ملاقات کوتاهتر شد و نه فاصله زمانی تغییر کرد؛ همه جلسات طبق روال و زمانبندی قبلی انجام میشد.
حمله طراحیشده بود، اما خدا نخواست
او درباره جزئیات این حمله گفت: به محض اینکه ایشان رفت، تلویزیون را زدند؛ یعنی هنوز از محل حرکت نکرده بودند که حمله رخ داد. به نظر من، این یک طراحی حسابشدهای بود که خداوند نخواست. برخلاف آنچه بعضی گفتند که احتمالاً روزنهای در آنجا تعبیه شده بود، روزنهای نبود؛ اثر موشک یک شکاف در بتن ایجاد کرده بود و آنها با دست شکاف را باز کرده بودند تا یک نفر که کمی لاغرتر است بتواند از آن خارج شود.
در این ۱۲ روز، آقای پزشکیان از صبح تا شب فعال بودند
رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به تلاشهای رئیسجمهور در روزهای بحرانی گفت: در این مدت، آقای پزشکیان از صبح زود تا شب فعال بودند، در محل کار حاضر بودند و من نگران ایشان بودم. ایشان میفرمودند که نیروهای مسلح وظایف خود را انجام میدهند و ما هم وظیفه داریم آرامش کشور را حفظ کنیم تا مردم در مسائل مختلف، مانند تأمین آذوقه، دچار مشکل نشوند. من به ایشان گفتم اشکالی ندارد شما تشریف داشته باشید، من تماس میگیرم وزرا را که بیایند، اگر سفارش یا توصیهای دارید به آنها بگویید اما گفتند که نه، باید خودم بروم.
وی افزود: ما در این ۱۲ روز به اکثر وزارتخانهها سر زدیم؛ به رغم تهدیدات. حتی تیم حفاظت میگفتند که مسألهای نیست که رئیسجمهور اینقدر در سطح شهر تردد کند؟ بعضی روزها پنج برنامه داشتند و بعضی روزها چهار برنامه. یکی از وزرا بعداً گفت وقتی رئیسجمهور آمد، انگار خون تازهای در رگهای وزارتخانه جاری شد و کارها شتاب گرفت. کارکنانی که احتمالاً ترسیده بودند، وقتی دیدند رئیسجمهور حضور دارد، شروع به کار و فعالیت کردند. ما علاوه بر وزارتخانهها، به بیمارستانهایی که مجروح داشتند میرفتیم، همراه با رئیس بیمارستان، مجروحان را عیادت میکردیم.
در میدان انقلاب، آقای پزشکیان گفت حتماً برویم میان مردم
او با اشاره به حضور رئیسجمهور در میان مردم گفت: در مسیر بازگشت به سمت نهاد، در میدان انقلاب مردم تجمع کرده بودند و شعار میدادند. ایشان گفتند برویم پایین. من گفتم آقای دکتر، پایین برویم، نمیتوانیم از مردم جدا شویم؛ بالاخره شلوغ است. ایشان گفت حتماً برویم. حدود ۱۰ دقیقه در میان مردم بودیم.
این حضور باید به حماسه تبدیل میشد، نه یک رویداد عادی
حاجیمیرزایی از کمتوجهی رسانه ملی به این حضور انتقاد کرد و گفت: بعدها من این موضوع را با آقای جبلی مطرح کردم و از او گلایه کردم. گفتم یکی از معدود مسئولینی که، یا شاید تنها مسئولی که در شرایطی که یک ساعت قبلش موشک زده بودند و یک ساعت بعدش هم موشک زدند، آمد در خیابان و در صحنه عمومی، در جمع مردم ظاهر شد، ولی این تبدیل به حماسه نشد؛ انگار یک رویداد عادی بود، مثل یک روز معمولی که رئیسجمهور آمده در جمعی حاضر شده و رفته. یعنی مواجهه رسانههای ما با این پدیده، در حد واقعی خودش نبود.
صدا و سیما زحمت کشید، اما انتظار بیشتری داشتیم
او افزود: مثلاً خانم امامی کار چشمگیری انجام داد و در منظر همه مردم شجاعت نشان داد که جای قدردانی هم دارد. صدا و سیما هم واقعاً سنگ تمام گذاشت و عملکرد خوبی داشت. اما لااقل من توقع داشتم درباره آقای رئیسجمهور، این موضوع بیشتر پوشش داده شود.
حاجیمیرزایی گفت: حتی دیدارهای آقای رئیسجمهور، مثلاً وقتی ما به وزارتخانهها میرفتیم، بعضاً به دلیل اطلاع ندادن، در را به روی ما باز نکردند. چون نمیدانست چه کسی پشت در است! وزارتخانهای بود که وارد پارکینگ شدیم. نگهبان گفت چه خبر است؟ پرسیدیم کسی اینجا نیست؟ گفت همه به ساختمان دیگری رفتهاند. بعد رفتیم ساختمان دیگر.
در بسیاری از برنامهها، بدون اسکورت و با خودروهای معمولی رفتیم
رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: واقعاً صدا و سیما در آن برهه حساس، خیلی زحمت کشید. آنها هم در معرض خطر بودند. قبول خطر کردند و کار کردند و دائماً درصدد اطلاعرسانی بودند. اما لااقل من توقع داشتم درباره آقای رئیسجمهور، این موضوع بیشتر پوشش داده شود. با اطمینان میگویم که آقای پزشکیان نسبت به این مسائل سر سوزنی نه حساسیت دارد نه انتقاد میکند و نه دنبال تبلیغات است؛ بلکه معتقدم حق مردم است بدانند که رئیسجمهورشان در تمام خیابانهای تهران حضور داشته است. ما در بسیاری از برنامههایی که داشتیم، در ترافیک گرفتار شدیم و برنامهها را با ماشینهای معمولی، بدون اسکورت و با دو خودرو به نقاط مختلف رفتهایم. آقای جبلی به ما گفت که به ما بگویید که کسی از ما همراه شما باشد و فیلم بگیرد. گفتیم حتی تیم حفاظتی هم تا لحظه آخر از مقصد ما مطلع نمیشود، چون روزهای حساسی بود.
در رفتار آقای پزشکیان، کوچکترین خلل و تردیدی نبود
حاجیمیرزایی تأکید کرد: در آن روزها چیزی که در رفتار آقای پزشکیان دیدم، کوچکترین خلل و تردیدی در ایشان نبود. با شجاعت، رفتارشان هیچ تفاوتی با روزهای دیگر نداشت.
در زمان جنگ هم تا دم شهادت رفته بودند
وی گفت: آقای پزشکیان در زمان جنگ، در اکثر عملیاتها حضور داشته، تیم پزشکی را همراهی میکرد، در جبهه مشارکت جدی و مؤثر داشته است. آشنایی من با آقای دکتر پزشکیان برمیگردد به سال ۵۸، دانشگاه تبریز؛ آن زمان هم ایشان استوانهای در دانشگاه تبریز بود. کسانی که دانشگاه تبریز بودند، میدانند آقای پزشکیان کیست؛ کسی که از بحث و گفتگو با گروههای مختلف سیاسی ابایی نداشت، اهل منطق بود، بدون دعوا بحث میکرد، استدلال میآورد و خیلی فعال بود. از آغاز جنگ هم در اکثر عملیاتها حضور داشت.
حضور تمامقد دولت پس از حمله رژیم صهیونیستی
حاجیمیرزایی با اشاره به وقوع حمله رژیم صهیونیستی در بامداد 23 خرداد بیان داشت: ما ساعت تقریباً سه و نیم یا ربع به چهار متوجه شدیم اتفاقاتی افتاده و بلافاصله به دفتر آمدم. آقای رئیسجمهور هم حضور یافتند و از ساعت چهار صبح، چه تعطیل و چه غیرتعطیل، تا شب در محل حضور داشتیم.
وی گفت: تأکید من این بود که مجموعه ریاست جمهوری حضور تمامقد داشته باشد و محل رجوع وزارتخانهها برای رفع ابهامات، تردیدها و سؤالات باشد. تقریباً با اطمینان میگویم همه وزارتخانهها به رئیسجمهور دسترسی داشتند و هیچ محدودیتی وجود نداشت.
با وجود تدابیر امنیتی، پیامها به رئیس جمهور منتقل میشد
رئیس دفتر رئیس جمهور در پاسخ به این سوال با وجود تدابیر امنیتی شدید، چگونه ارتباط با رئیس جمهور برقرار میشد؟ گفت: اگر وزارتخانهها مسئلهای داشتند، به جای اینکه آنها بیایند، ایشان میگفت ما میرویم و به آنجا میرفتیم تا مشکلاتشان را بشنویم و رفع کنیم.
پربسامدترین جمله پزشکیان در جلسات غفلت نکردن از معیشت مردم است
حاجیمیرزایی با اشاره به نگاه امام خمینی به حمایت از قشر ضعیف، در پاسخ به این سوال که طی ۴۷ سال گذشته چگونه عمل کردهایم و دولت فعلی تا چه حد دغدغه رسیدگی به طبقات ضعیف را دارد؟ اظهار داشت: امام تعابیر بلندی درباره امت داشتند؛ «ولی نعمتان» و تعابیری از این دست. پربسامدترین جملهای که آقای پزشکیان در جلسات دولت به کار بردند، این است: «ما نباید از معیشت مردم غافل شویم، بهخصوص طبقات ضعیف.» هر تصمیم دولت ابتدا باید وضعیت مردم بررسی شود و مراقبت شود که مشکلی ایجاد نشود.
به جای جستن مقصر، باید مسأله را حل کرد
وی ادامه داد: واقعیت این است که دولت را در شرایط بسیار سختی تحویل گرفتیم. مثلاً در همان ساعات اولیه شروع به کار دولت، حادثه تلخ شهید هنیه اتفاق افتاد و پس از آن، رویدادهای تلخ دیگری زنجیروار رخ داد. مسائل به نقطه بحرانی رسیده بود. آقای پزشکیان همواره تأکید دارند که یکی از خطاهای ما در دورههای مختلف، جستجوی مقصر است.
حاجیمیرزایی افزود: ایشان از ابتدا آمدند و هیچ کس را مقصر جلوه ندادند، نگفتند قبلیها چنین کردند یا آنگونه کردند. ایشان معتقدند به جای جستجوی مقصر، باید مسئله را شناسایی و حل کرد. با وجود تمام تلاشها برای کاهش آسیب به قشر ضعیف، همچنان معتقدیم که باید بیشتر کار کنیم. نه اینکه نخواستیم یا باور نداشتیم، بلکه شرایط به گونهای بود که دست ما بسته بود.
اصلاح ناترازی انرژی و نگاه «محلهمحوری»
وی بیان داشت: توجه به مردم از منظر عدالت، یک اولویت است. اگر از منطق عدالت بنگریم، منابع زیادی در جامعه توزیع میشود اما سهم جمعیت بهویژه طبقات ضعیف از این منابع، عادلانه نیست؛ مثل آب، برق، گاز، بنزین، یارانه و... سهم این طبقات، سهمی معقول نیست و تغییر این وضعیت هم ساده نیست.
حاجیمیرزایی خاطرنشان کرد: یکی از اولویتهای ما اصلاح ناترازی انرژی بود. وقتی کار را شروع کردیم، تقریباً یک چهارم نیاز کشور به برق کسری داشتیم و با خشکسالیهای پیدرپی روبهرو بودیم. طرحی تهیه شد و همه مسئولین اصلی کشور پذیرفتند که باید این طرح اجرا شود، اما نمیتوان برای جمعیت ۹۰ میلیونی نسخه واحد پیچید؛ شرایط افراد متفاوت است.
او توضیح داد که برای کنترل اثر واقعی سیاستها، شبیهسازیای در یک استان کوچک انجام شد تا تأثیر آن روی اقشار مختلف مشخص شود و افزود: اصرار ایشان این بود که باید اثر واقعی این سیاست را با توجه به تنوع جامعه، کنترل کنم و ببینم روی هر بخش چه تأثیری دارد و چگونه میتوانم آن تأثیر را مدیریت کنم و کاهش دهم. آقای پزشکیان به این جمعبندی رسیدهاند که باید رویکرد «محلهمحوری» را گسترش دهیم تا مقامات محلی متناسب با شرایط بومی تصمیم بگیرند.
اصلاح سهمیه بنزین خودروهای لوکس و چندخودرو داشتن، نیازمند مطالبه ملی است
حاجیمیرزایی بیان داشت: در بحث رفع ناترازی انژری، اختیاراتی به دستگاههای مرتبط تفویض شده تا متناسب با شرایط اقدام کنند. مثلاً بررسی شده است که خودروهای لوکس نباید از سهمیه بنزین یارانهای استفاده کنند. همچنین وزارت نفت اختیار پیدا کرده است که زیرساختها را فراهم کند تا این اصلاحات عملیاتی شوند. یا مثلاً آیا هر کارت ملی باید یک کارت بنزین داشته باشد یا اینکه یک نفر ممکن است چهار یا پنج خودرو داشته باشد و به همه آنها سهمیه بنزین تعلق گیرد؟ آیا باید به هر خودرو به یک میزان سهمیه بنزین داده شود؟ این مسائل و تصمیمات پیچیده است و باید متناسب با شرایط هر فرد و بخش مدیریت شود.
وی خاطرنشان کرد: یا اینکه هر فردی اگر بیش از یک خودرو دارد، برای خودروهای بعدی بنزین با قیمت دیگری پرداخت کند. این رویکرد به نظر من قابل قبولتر است، اما باید بتوانیم فضای اجتماعی را همراه کنیم و این تبدیل به مطالبهای ملی شود. چرا که بسیاری از منابعی که بابت هدفمندی یارانهها اختصاص داده میشود، سهم جمعیت از آن یکسان نیست. گروههای برخوردارتر، بهرهمندی بیشتری از این یارانهها دارند تا قشرهای ضعیفتر. ما باید به خصوص در سطح رسانهها سطحی از آگاهی و بلوغ اجتماعی ایجاد کنیم که مردم بخواهند از دولت مطالبه کنند این اصلاحات انجام شود.
منفعت ملی اقتضا میکند که وقتی منابع آبی محدود است، مصرف بهینه شود
حاجیمیرزایی بیان داشت: یک نکته دیگر درباره همه منابعی که در هدفمندی مصرف میشوند این است که یک مصرف استاندارد وجود دارد، مثلاً مصرف یک خانواده معمولی را با بعد خانوار در نظر میگیریم، مثلاً چند متر مکعب آب در روز باید مصرف شود. اما در برخی موارد نزدیک ۴۰ درصد از این مقدار استاندارد، حتی دو برابر آن مصرف میشود. در برخی کشورهای اروپایی و آمریکایی برای مصرف مازاد بر الگوی تعیین شده - که این الگوهای آنها حتی بسیار کمتر از الگوی ماست - جرائم سنگینی وضع شده است. منفعت ملی اقتضا میکند که وقتی منابع آبی محدود است، مصرف بهینه شود.
دستور رئیس جمهور برای صرفهجویی در مصرف آب
رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: آقای رئیس جمهور دستور دادهاند که در ساختمان ریاست جمهوری دیگر چمنها آبیاری نشود و اساساً باید چمنکاری محدود شود، به ویژه وقتی منابع آبهای زیرزمینی در بحران هستند. مثلاً در اصفهان، الگویی اجرا شده است که به جای آبیاری فضای سبز با آب، از سنگریزهها برای نگهداری درختان استفاده میکنند و فضای سبز را با سنگهای رنگی تزیین میکنند. در برخی ایالتهای آمریکا، که اقلیمشان شبیه ایران است ولی تولید ناخالص داخلیشان چند برابر ماست، چنین گستردگی فضای سبز و آبیاریهای فراوان وجود ندارد.
راهحل رفع ناترازی انرژی متعادل شدن مصرف است
وی ادامه داد: ما به مرحلهای رسیدهایم که آب در حداقلی است و اگر صرفهجویی نشود، احتمال مشکلات جدی در پاییز وجود دارد. مردم باید مراعات کنند؛ مثلاً استخرها باید خالی شوند، آبیاریها محدود شود. البته اگر بارندگی مناسبی صورت گیرد، شرایط بهتر خواهد شد و امکان تعدیل وجود دارد، اما الان با وضعیت موجود باید همراهی کنیم.
حاجیمیرزایی بیان داشت: وقتی ۴۰ درصد کاهش بارندگی را داریم و این کمبارشی در ۵۷ سال گذشته بیسابقه است، این یک شرایط طبیعی است، البته کمبودهایی در سیستم مدیریتی هم وجود دارد که وضعیت را تشدید کرده است و همه باید کمک کنند. مردم باید مراعات کنند و بارگذاریهای جدید محدود شود. آقای پزشکیان از همان ابتدا تأکید داشتند که وقتی نمیتوانیم شرایط موجود را تامین کنیم، چرا بارگذاری جدید انجام دهیم؟ باید بارگذاریها محدود و متناسب با منابع و مصارف تعادل برقرار شود. یعنی باید با توجه به منابع موجود و مصارف، استانداردهایی تعریف شود و تعادل میان آنها ایجاد شود. اینها اقدامات جدیای هستند که اکنون در حال انجام است.
حاجیمیرزایی تأکید کرد: مدتهاست گروههای متعددی تشکیل شدهاند و روی این موضوع مطالعه و کار کردهاند و طرحهای مختلفی تهیه شده است. راهحل رفع ناترازی انرژی این است که مصرف متعادل شود؛ کسانی که بیش از حد مصرف میکنند هزینه اضافی بپردازند، کسانی که کمتر مصرف میکنند پاداش بگیرند و کسانی هم که الگو را رعایت میکنند به زندگی خود ادامه دهند. این تصمیم در دستور کار دولت است و به زودی عملی خواهد شد.
ارزیابی وزارتخانهها باید معطوف به ماموریت باشد
حاجیمیرزایی درخصوص ارزیابی عملکرد وزارتخانهها نیز گفت: ما عملکرد وزارتخانهها را ارزیابی میکنیم. اما یکی از نکات مهم این است که ارزیابیها معمولاً معطوف به ماموریت دستگاهها نیست. مثلاً وزارت نیرو صرفاً برای سدسازی ایجاد نشده، بلکه برای تأمین بهینه منابع آب و برق است. ارزیابی باید ببیند آیا دستگاه توانسته مشکل اصلی را حل کند یا نه، نه اینکه فقط اقدامات جزئی گزارش داده شود. بنابراین ارزیابی باید معطوف به ماموریت و تحقق آن باشد.
وی افزود: گزارشگیریها بیشتر به سمت اقدامات جزئی میرود. دستگاهها عادت کردهاند اقدامات خود را گزارش دهند، اما دو خطای مهم و دو فرض به شدت مورد سوال در این مدل گزارش دادن، وجود دارد؛ یکی اینکه فرض میکنند آن کار حتماً باید انجام میشد، اما مشخص نیست آن کار واقعاً درست بوده باشد. بررسیها نشان داده که تمام سیاستگذاریهایی که در حوزه مدیریت آب در سالهای قبل و بعد از انقلاب انجام شده، بعضاً وضعیت را بدتر کرده است. مطالعات علمی و نمودارها ارائه شده است.
ابتدا باید مشخص کنیم کلید کجا گم شده است
وی ادامه داد: یک مثال میزنم. کسی در خیابان دنبال کلید خانهاش میگردد، میپرسند کجا گم کردهای؟ میگوید در زیرزمین خانه. میگویند چرا اینجا دنبالش میگردی؟ میگوید اینجا روشنتر است. خیلی وقتها ما مسائل را آنجایی حل میکنیم که برایمان راحتتر است، اما مشکل اصلی آنجا نیست. به اعتقاد من، یکی از تمایزهایی که دولت آقای پزشکیان ایجاد کرده، این است که ابتدا باید مشخص کنیم کلید کجا گم شده است. بیش از ۵۰ درصد حل مسئله در همین است که بفهمیم مشکل اصلی کجاست و آنجا به دنبال حل مسئله باشیم.
او مثال زد: مدتی بر این باور بودیم که کشت آبیاری قطرهای خوب است، اما مناطقی انتخاب شد که ظرفیت لازم را نداشتند و نتیجه معکوس داد. اگر از ابتدا جای درست را انتخاب میکردیم، منابع بهینه مصرف میشد.
حاجیمیرزایی خاطرنشان کرد: یا فرض کنید در کشور ما برخی طرحهای عمرانی در استانها انجام شده است، اما آن منطقه توان تامین انرژی یا آب مورد نیاز آن طرح را ندارد و باید آب را از جای دیگر به آنجا منتقل کنیم، در حالی که میتوانستیم این طرح را در جایی بزنیم که منابع کافی وجود داشته باشد. در تمام دنیا، مهمترین شهرها، شهرهای بندری است. در ایران هم شهرهای بندری از ظرفیتهای بینظیری برخوردارند، اما رشد و توسعه در این شهرها کمتر از ظرفیت است و صنایع ما به جای آنکه در این مناطق شکل بگیرند، در جاهای دیگر شکل گرفتهاند که امکان تامین منابع لازم برای آنها محدود است.
آمایش سرزمین و ظرفیتها باید واقعبینانه بررسی شود
حاجیمیرزایی با اشاره به اهمیت آمایش سرزمین گفت: سالها درباره آمایش حرف زدهایم، اما واقعاً کجا مناسب است، برای چه کاری و چگونه باید ظرفیتها فعال شود، بررسی نشده بود. دولت آقای پزشکیان بر فهم ریشه مسائل تأکید دارد.
او افزود: معتقدم مسائل کنونی کشور، موهبت الهی است. یک جامعه دارای درک تجریدی و انتزاعی است که پدیدهها را قبل از وقوع پیشبینی میکند و واکنش مناسبی نشان میدهد و از بروز بسیاری از مسائل جلوگیری میکند. یک جامعه وقتی حسش تحریک نشود، قدم برنمیدارد. ما بسیاری از مسائل که اکنون با آنها مواجه هستیم، وارد محدوده حس شدهاند و از محدوده انتزاع و تجرید خارج شده است. این یک تلنگر شدید است که میگوید آقا حواست را جمع کن، باید کاری بکنی. این سیاستگذاریها در حوزههای مختلف توسعه دچار مشکل است.
تنها ۹ درصد اهداف برنامههای پیشرفت محقق شده است
وی در ادامه به گزارش مرکز پژوهشهای مجلس اشاره کرد و گفت: بنابر گزارش مرکز پژوهشهای مجلس، حدود ۳۵ درصد برنامهها اجرایی شده، یعنی ۳۵ درصد احکام برنامه در دستور کار قرار گرفته است. اما اگر از میزان تحقق اهداف سوال کنید، میگویند کمتر از ۹ درصد اهداف تحقق پیدا کرده است!
حاجیمیرزایی تصریح کرد: این اقدام بزرگی است که دو قوه حداقل یک سال تمام نیروهای خود را صرف تولید این برنامهها کردهاند. اما برنامهای که تولید میشود و هدفش محقق نمیشود باید مورد سوال قرار بگیرد. وقتی سوال نمیشود، برنامههای بعدی هم به همان شکل نوشته و دنبال میشوند و کسی نمیگوید چرا برنامه قبلی به نتیجه نرسید که ما بفهمیم چرا این اتفاق افتاد و در برنامههای بعدی اشتباه تکرار نشود. این مسائل به دلیل غفلت و بیاعتنایی، مزمن انباشته شدهاند و ما را در لبه بحرانهای جدی قرار دادهاند که باید به آنها توجه کنیم. به نظر من، الان فرصت بسیار خوبی است تا حواسمان را جمع کنیم. دستکم تمام تلاش این است که از این فرصت استفاده کنیم، سیاستها را محک بزنیم و مرور کنیم.
وی تأکید کرد: من شک ندارم که همه دولتها خیرخواه بودهاند، اما نتیجه کار نشان میدهد که نظام سیاستگذاری در انتخاب اولویتها و برنامهها دچار اشکال بوده است.
وجود 400 هزار میلیارد تومان طرح نیمهکاره در کشور
وی افزود: 400 هزار میلیارد تومان طرح نیمهکاره وجود دارد که بسیاری ارزش اقتصادی خود را از دست دادهاند. پروژهها اغلب بخشی شروع شده و بخش دیگری به تعویق افتاده است. میبینند که اعتبار محدودی دارند و هر کس هم میخواهد در شهر و منطقه خود کاری انجام دهد، اگر نکند، میگویند این کاری نکرده است؛ مثلا یک پروژه به صد واحد پول نیاز دارد و ما که این میزان را نداریم؛ الان 5 واحد داریم. میگوید ایرادی ندارد، شروع میکنیم و کم کم تأمین میکنیم. ولی خب اگر از ابتدا طرح را برای 5 واحد میبستید و تمام میکردید و سال بعد 5 واحد دیگر و هر سال بخش کوچکی انجام میشد، کارها بیشتر پیش میرفت. اما طرحها زخمی شده است.
رئیس دفتر رئیس جمهور بیان داشت: آقای پزشکیان مثال زدند که صدها چاه ۹۰ متری زده شده، اما آب در ۱۰۰ متری است؛ یعنی مسائل را به عمق کافی ورود نکردهایم. باید به منشأ مسائل برسیم تا بتوانیم آنها را به شکل مناسب و موثری مدیریت کنیم.
فرار واحدهای بزرگ تولیدی از قانون تأمین انرژی
حاجیمیرزایی تأکید کرد: در موضوع انرژی خورشیدی که آقای پزشکیان روی آن تأکید کردهاند، به دلیل کمبود انرژی نزدیک به ۲۰۰ تا ۳۰۰ همت عدمالنفع داشتهایم. اگر انرژی واحدهای تولیدی تأمین نشود، ایجاد واحدهای جدید چه فایدهای دارد؟ قانون مقرر کرده که واحدهای بزرگ باید انرژی مورد نیاز خود را تأمین کنند. اما بسیاری از آنها این کار را انجام نمیدادهاند و موضوع رها شده است. اگر بخش تولید نتواند انژری مورد نیاز خود را تأمین کند، چه اهمیتی دارد که واحد تولیدی جدید ایجاد شود؟ بنابراین اولویت امروز ما این است که انرژی کافی برای نیازهای کشور تأمین کنیم تا در پاییز و زمستان امسال، تولید کمتر آسیب ببیند یا اصلا آسیبی نبیند.
مشکل اصلی افراد نیستند، باید به ریشه مشکلات توجه کنیم
وی در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال ترمیم کابینه وجود دارد یا خیر؟ گفت: این را من نباید پاسخ بدهم. برداشت من این است که مشکل اصلی ما افراد نیستند. همین افرادی که میگفتند خوب و با تجربه هستند، کشور را به اینجا رساندهاند. به جای تمرکز بر جایگزینی افراد، باید به منشأ و ریشه مشکلات توجه کنیم.
استیضاح تاکنون وضع را بهتر نکرده است
او در مورد استیضاح وزیران نیز گفت: قانون اساسی حق استیضاح را برای مجلس قائل شده و ما هم قائلیم، اما تجربه نشان داده که استیضاح و تغییرات مکرر مدیریتها تاکنون وضع را بهتر نکرده است. وقتی استیضاح یک وزیر مطرح میشود، دو تا سه ماه وزارتخانه به کما میرود و کار اصلی زمین میماند. باید انرژیمان را برای حل مشکلات صرف کنیم.
حاجیمیرزایی تأکید کرد: بنابراین من خواهش میکنم، نمیخواهم بگویم که عملکرد دولت الان بینقص است؛ اصلاً نمیشود این را گفت. دستگاهها متفاوتند، نوع مدیریتشان بر موضوعات متفاوت است، بعضی بهتر مدیریت میکنند و بعضی ضعیفتر. اما راهحل این است که به جای خنثی کردن توان همدیگر، کمک کنیم مسائل حل شود و انرژیمان را برای حل مشکلات صرف کنیم.
همافزایی بیسابقه سران سه قوه
رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به برگزاری منظم جلسات سران قوا گفت: به شهادت مسئولان مرتبط، این سطح همکاری بیسابقه است. یکی از مسئولان قوه قضاییه گفته بود که تأکیدات و اهتمام آقای اژهای برای کمک به دولت در پیشبرد کارها بیسابقه است. من فکر میکنم این نیز یک نعمت خداوندی است.
وی افزود: با مجلس هم همکاری و هماهنگی وجود دارد و جلسات منظم برگزار میشود. مسائل مهم با حداکثر تفاهم مطرح و بررسی میشوند و اختلافات بزرگنمایی نشدهاند
پسر و داماد رئیس جمهور هیچ دخالتی در امور اجرایی ندارند
حاجیمیرزایی درباره صدور حکم برای پسر و داماد رئیسجمهور نیز گفت: اینها هر دو با من کار میکنند. آقای یوسف که استاد دانشگاه است، واقعاً علاقهمند و فهیم است و در موضوعات مختلف فعالیت دارد و جلسات مختلفی را میرود و شهادت میدهم که هیچ دخالتی در امور اجرایی ندارد، نه در انتصابات و نه در هیچ موضوع دیگر. در صورتی که در زمانی این رویه بوده است.
وی افزود: داماد ایشان هم که با ایشان زندگی میکند، گاهی یک ارتباط و یا یک پیامی یا کاری هست که جز از این طریق ممکن نیست. هر رئیسجمهوری نیاز دارد به فردی نزدیک که کاملاً به او اعتماد داشته باشد تا برخی امور را با او تبادل کند. ایشان از صبح زود تا شب، پا به پای آقای پزشکیان حضور دارد آن هم بدون هیچ دخالتی در عزل و نصبها.
تلاش کردم که در دفتر رئیس جمهور خلاف امانتداری و شفافیت رفتار نکنم
رئیس دفتر رئیس جمهور ادامه داد: من تلاش کردم که محیط دفتر رئیسجمهور آرام باشد و همه امکان داشته باشند حرفشان را به رئیسجمهور منتقل کنند؛ احساس نکنند که ارتباط با رئیس جمهور کانالیزه شده و افراد خاصی به ایشان دسترسی دارند. البته روحیه خود ایشان هم خیلی کمک میکند، ایشان واقعاً بسیار در دسترس است.
وی گفت: واقعاً معتقدم که خلاف امانت رفتار نکنیم. ما آنجا هستیم که امین باشیم. نه اینکه سبکسنگین کنیم و یک حرفی را که بگوییم و یک حرف را نگوییم. آنچه فکر میکنیم که باید رئیسجمهور ببینند، اعم از پیام یا نامه یا گزارش، قطعا نباید از ایشان دور بماند. البته برخی مسائل روی آن کار میشود و گزارش تولید میشود، ولی اصل پیام و گزارش به رویت ایشان میرسد.
ماجرای «ول کن جعفر» چه بود؟
حاجیمیرزایی درباره حواشی جلسه رئیس جمهور در زنجان نیز توضیح داد: حالا این هم در فضای رسانه یک مقدار بد توضیح داده شد. در آن جلسه، یک نماینده، از آقای پزشکیان میخواهد که اعتباراتی را برای کاری در نظر بگیرد. آقای قائمپناه میگویند که آقای پزشکیان صداقت دارد و هر چیزی را که بپذیرد، انجام میدهد و اگر نتواند انجام دهد، نمیپذیرد. آن نماینده شروع کرد به اصرار کردن که بپذیرد، بعد آقای پزشکیان گفت که اصلا ول کن و بحث را ادامه نده.