
بحران بیسابقه در سیلیکونولی/ طوفان اخراجها در صنعت فناوری آمریکا

خبرآنلاین/ رویای «یاد بگیر کدنویسی کن تا آیندهات تضمین شود» حالا به کابوسی تمامعیار تبدیل شده است. طبق گزارش تازه مؤسسهی Challenger, Gray & Christmas، صنعت فناوری آمریکا در اکتبر امسال بیشترین موج اخراج را در میان همه بخشهای اقتصادی تجربه کرده؛ جایی که بیش از ۳۳ هزار نفر تنها در یک ماه بیکار شدهاند، رقمی که از زمان بحران ۲۰۰۳ بیسابقه بوده است.
تینا مزدکی_برای سالها، جوانان آمریکایی به امید داشتن شغلی مطمئن و آیندهدار تشویق میشدند که «کدنویسی یاد بگیرند». اما در سال ۲۰۲۵، آن وعده به نقطهی شکست رسیده است. افزایش بیرویهی دانشآموختگان رشتههای کامپیوتر و کاهش تقاضا برای نیروهای فنی، بازار کار فناوری را به بنبست کشانده است. بر اساس گزارش تازهی مؤسسه تحلیلگر Challenger, Gray & Christmas، که روند اخراجها در صنایع مختلف آمریکا را رصد میکند، صنعت فناوری در ماه اکتبر با ۳۳٬۲۸۱ مورد اخراج رکورددار شده است، در حالی که تنها یک ماه پیش، این رقم حدود ۵٬۶۰۰ نفر بود.
خبرهای مرتبط
-
شام با ترامپ برای زاکربرگ ۶۰۰ میلیارد دلار آب خورد!
-
هوش مصنوعی نتوانست جای انسان را بگیرد/ کارمندان برمیگردند
-
اعتراف هولناک پدرخوانده هوش مصنوعی / پول بزرگ اینجاست
از ابتدای سال تاکنون، شرکتهای فناوری در مجموع بیش از ۱۴۱ هزار شغل را حذف کردهاند، رقمی که نسبت به دوره مشابه در سال ۲۰۲۴، افزایش چشمگیری نشان میدهد. در این گزارش گفته شده است که انتظار نمیرود بازار کار تا پایان سال شاهد رونق فصلی یا بازگشت سریع فرصتهای شغلی باشد. نرخ بالای اخراجها یادآور دوران پاندمی کروناست؛ با این تفاوت که حتی بحران مالی جهانی ۲۰۰۸ نیز چنین ابعاد شدیدی نداشت.
در حالی که بسیاری از کارشناسان، هوش مصنوعی را مقصر اصلی وضعیت کنونی میدانند، این مؤسسه عوامل دیگری را نیز دخیل میداند که شامل اصلاح بیشازحد نیروهای استخدامشده در دوران کرونا، کاهش هزینههای مصرفی و شرکتی، و افزایش هزینههای عملیاتی که شرکتها را به سمت سیاستهای انقباضی و توقف استخدام سوق داده است، میشود.
بر اساس این گزارش، اکنون افرادی که شغل خود را از دست دادهاند، برای پیدا کردن موقعیت جدید با دشواری بیشتری روبهرو هستند و این نشانهای نگرانکننده از تضعیف بیشتر بازار کار آمریکا است.

این تحولات در حالی رخ میدهد که شرکتهای فناوری خود از اولین پذیرندگان گستردهی سیستمهای هوش مصنوعی هستند. هفتهی گذشته، آمازون بیش از ۱۴ هزار کارمند از دفاتر مرکزی خود را اخراج کرد و منابع داخلی از برنامهریزی برای اخراجهای بیشتر خبر دادهاند. پیشتر نیز مایکروسافت با حذف ۹ هزار شغل خبرساز شد. در اقدامی عجیب، مدیرعامل مایکروسافت از کارمندان تازهاخراجشده خواسته بود از چتباتهای هوش مصنوعی برای «کاهش فشار روحی و ذهنی ناشی از بیکاری» کمک بگیرند.
در این میان، تردیدهای فزایندهای دربارهی توان واقعی هوش مصنوعی برای جایگزینی نیروی انسانی وجود دارد. اگرچه برخی شرکتها مانند آمازون در دوران پساکرونا بیشازاندازه نیرو جذب کرده بودند، اما بسیاری از پروژههای مبتنی بر هوش مصنوعی هنوز در افزایش درآمد یا کارایی واقعی شکست خوردهاند؛ این همان موضوعی است که دلیل اصلی اجرای این اخراجها معرفی میشود.
در نهایت، پرسش بزرگ این است که این موج اخراجها تا کجا ادامه خواهد یافت؛ اما پاسخ آن فعلاً تنها در دستان مدیران غولهای فناوری است.
منبع: futurism
۵۸۳۲۳









