نماد آخرین خبر

چرا بیماران برای دریافت خدمات بستری مجبور می‌شوند به تهران بیایند

منبع
ايرنا
بروزرسانی
چرا بیماران برای دریافت خدمات بستری مجبور می‌شوند به تهران بیایند

ایرنا/ تهران- ایرنا- سرپرست مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت گفت: علل مختلفی در کمبود ارائه خدمات درمانی بستری در زمینه تخت‌های بیمارستانی موثر است که می‌توان به نظام پرداخت، تعرفه پزشکان متخصص و به روز بودن پرداختی‌ها اشاره کرد که از سویی منجر به خالی ماندن تخت‌ها در شهرستان‌ها شده و از سویی بیماران مجبور به مراجعه به شهرهای بزرگ و تهران و ماندن در صف انتظار ویزیت و جراحی می‌شود.

علیرضا عسکری روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سلامت ایرنا درباره کمبود تخت‌های بیمارستانی در بخش‌های عادی و ویژه، افزود: موضوع مهم در این زمینه، وابستگی تخت‌های بیمارستانی به تعرفه‌هاست؛ در کشور ما، تخت‌های بیمارستان خصوصی جزء سرانه تخت‌ها شمرده می‌شود اما همه جمعیت امکان برخورداری از امکانات و خدمات بستری ارائه شده در بخش خصوصی را نداشته و درصدی از مردم که سطح درآمد بالاتر یا حدود ۲۰ درصدی که بیمه تکمیلی دارند، می‌توانند از تخت‌های بیمارستانی در بخش خصوصی استفاده کنند.

وی ادامه داد: با توجه به محدودیت منابع در بخش دولتی برای امکان توسعه تخت و جبران کمبود تخت، می‌توان به عنوان راهکار از خرید خدمت از بخش خصوصی کمک گرفت تا هم کمبود تخت جبران شود و هم فاصله معنی دار در تعرفه تخت دولتی و خصوصی، به جای پرداخت از جیب مردم از طریق سازمان‌های بیمه‌گر جبران شود.

منظور از سطح بندی تخت‌های بیمارستانی چیست؟

سرپرست مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت اظهار کرد: منظور از سطح بندی تخت‌های بیمارستانی، توزیع جغرافیایی منابع سلامت در راستای افزایش دسترسی و عدالت در توزیع خدمات است؛ منابع سلامت برای ارائه خدمات به صورت کاملا مطلوب و هزینه تربیت دانش آموختگان متخصص، خرید تجهیزات، ارتقای تکنولوژی و نگهداشت و غیره محدود است که البته بسیاری از کشورها با چنین مشکلاتی مواجه هستند.

عسکری اضافه کرد: همچنین ارتباط مستقیمی بین شاخص‌های جمعیتی، آمایش سرزمینی، فاصله جغرافیایی، بار بیماری‌ها و اپیدمیولوژی بیماری‌ها با یکدیگر وجود دارد که این عوامل نیز در توزیع منابع سلامت تاثیرگذار هستند.

بر اساس ضوابط نظام سطح بندی در شهرهای با جمعیت کمتر از ۵۰ هزار نفر، ساخت بیمارستان فاقد توجیه است.

وی افزود: بر اساس ضوابط نظام سطح بندی در شهرهای با جمعیت کمتر از ۵۰ هزار نفر، به دلیل ارائه خدمت توسط بخش های دیگر نظام سلامت که به صورت خدمات بهداشتی سطح یک و با حضور پزشک خانواده، تسهیلات مراقبتی، پیشگیری، مراقبت مادران باردار و مامایی و دندان پزشکی در قالب مراکز جامع سلامت پیش بینی شده و در صورت نیاز به دریافت خدمات تخصصی، موظف به ارجاع به سطوح بالاتر ارائه خدمات سلامت هستند، ساخت بیمارستان فاقد توجیه است؛ این در حالی‌ست که با وجود ضرورت دنبال کردن این ضابطه در توسعه تخت‌های بیمارستانی، به دلیل تقاضا و فشارهای اجتماعی و گاهی سیاسی برای ساخت بیمارستان در شهرستان‌ها، در برخی موارد منابع نظام سلامت در جای درست به کارگیری و سرمایه گذاری نشده که در نهایت منجر به هدر رفت منابع ارزشمند این حوزه می‌شود.

چرا بیماران برای دریافت خدمات بستری مجبور می‌شوند به تهران بیایند

فشارهای مختلف غیرتخصصی برای ساخت بیمارستان وارد می‌شود

عسکری در پاسخ به این سوال که آیا فشارهای سیاسی برای ساخت بیمارستان در مناطق کم جمعیت وجود دارد، گفت: برخی فکر می‌کنند ساخت بیمارستان در یک منطقه کم جمعیت، منجر به ارتقای شاخص‌های سلامت آن منطقه می‌شود؛ در حالی که چنین نیست و با سرمایه گذاری در بهبود شاخص‌های بهداشتی و پیشگیری از بیماری‌ها و ارتقای سطح سواد سلامت جامعه، نه تنها از هزینه‌های درمان کاسته می‌شود بلکه می‌توان بیشترین تاثیر را در ارتقای شاخص‌های سلامت مشاهده کرد.

وی ادامه داد: به دنبال این هستیم که توسعه تخت‌های بیمارستانی در افق ۱۴۰۸ با مشارکت سازمان برنامه و بودجه ابلاغ شود تا همه منابع از ابتدا مشخص باشد و هزینه کرد نظام سلامت در جای درست و در راستای تامین نیازهای واقعی سللامت مردم باشد.

در مجموع ۱۶ هزار تخت ویژه شامل تخت‌های آی سی یو، ان آی سی یو و سی سی یو داریم که ۱۰ درصد تخت‌های بستری کشور را شامل می‌شود. در یک بیمارستان ۲۰۰ تخت خوابی، به طور متوسط باید ۱۰ درصد تخت‌های آن، تخت ویژه باشد.

چه تعداد تخت ویژه بیمارستانی داریم؟

سرپرست مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت درباره تعداد تخت‌های ویژه بیمارستانی نیز اظهار کرد: در مجموع ۱۶ هزار تخت ویژه شامل تخت‌های آی سی یو، ان آی سی یو و سی سی یو داریم که ۱۰ درصد تخت‌های بستری کشور را شامل می‌شود. در یک بیمارستان ۲۰۰ تخت خوابی، به طور متوسط باید ۱۰ درصد تخت‌های آن، تخت ویژه باشد.

وی افزود: از لحاظ رشد تخت‌های ویژه در دوره کرونا و در دوران طرح تحول نظام سلامت، اقدامات مناسبی انجام گرفت. استقرار یک بخش مراقبت ویژه فوق العاده پرهزینه است و استانداردهای خاصی دارد.

چطور می‌توان یک بیمار را از بخش ویژه بیمارستان خصوصی به دولتی منتقل کرد؟

عسکری در پاسخ به این سوال که چطور می‌توان یک بیمار را از بخش ویژه بیمارستان خصوصی به دلیل هزینه‌های آن به بخش دولتی منتقل کرد، گفت: بستری روی تخت‌ بخش‌های ویژه بیمارستانی به دو صورت انجام می‌شود؛ اول مربوط به بیماری است که در بدو امر در بیمارستان مشخصی بستری شده و با تشخیص پزشک معالج برای ادامه درمان باید به بخش ویژه همان مرکز منتقل شود. در نوع دوم، اخذ پذیرش برای تخت ویژه و انتقال از یک مرکز درمانی دیگر صورت می‌گیرد.

چرا بیماران برای دریافت خدمات بستری مجبور می‌شوند به تهران بیایند

وی ادامه داد: در مورد انتقال بیماری که در یک بیمارستان دیگر روی تخت بستری است، مسائل پیچیده اخذ پذیرش و قبول مسئولیت و موارد حقوقی وجود دارد. یعنی پزشک دیگری باید ادامه درمان بیمار را در یک بیمارستان دولتی قبول کند که با این وجود در صورت عدم تهدید حیات بیمار در انتقال به عنوان مهمترین شرط، وجود تخت خالی در بیمارستان مقصد و تخصص مربوطه جهت ادامه درمان، اخذ پذیرش از طریق ستاد هدایت دانشگاه‌ها و اعزام بیمار با آمبولانس انجام می‌شود.

سرپرست مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت افزود: همچنین برای بهره وری هرچه بیشتر از تخت‌های ویژه، بیمارستان‌ها مکلف شدند که بخش‌های حد واسط ویژه راه اندازی کنند تا با انتقال بیمارانی که شرایط بهبود یافته‌ای دارند به این بخش‌ها، از ظرفیت تخت‌های ویژه حداکثر استفاده را کرد.

باید به سمت دورا پزشکی برویم

عسکری گفت: با توجه به محدودیت‌های موجود و با رعایت تمام جوانب و استانداردها، باید به سمت اجرایی کردن دورا پزشکی گام برداشت تا با تسهیل دسترسی به خدمات سرپایی، از بسیاری از بستری‌های غیرضروری و تاخیر در آغاز درمان بکاهیم.





🔹"آخرین خبر" در روبیکا 🔹"آخرین خبر" در ایتا 🔹"آخرین خبر" در بله