جادههای تازه تأسیس غیر استاندارد، مجوز تردد نمیگیرند

ایرنا/ تهران - ایرنا - جادهها در نقاط مختلف کشور زندگی را آسانتر کردهاند اما در مقابل جانهای زیادی را هم گرفتهاند حال اگر استانداردهای تعیین شده در روند احداث رعایت نشود قطعا شمار تلفات بالاتر خواهد رفت بر این اساس پلیس راهور فراجا اعلام کرده که جادههای تازه تأسیس غیر استاندارد مجوز تردد نمیگیرند، تمام محورها، جادهها و مسیرها باید از استانداردهای جادهای برخوردار باشند.
گروه جامعه ایرنا- احداث جاده در نقاط مختلف بخشی جدایی ناپذیر از توسعه شهری و صنعتی است، تا چند سال گذشته داشتن جاده اهمیت چندانی نداشت اما امروزه حتی در مناطق کوهستانی و گاها صعب العبور به امری الزامی تبدیل شده است، جاده سختی های عبور و مرور را کم کرده اما در مقابل مرگ های زیادی را رقم زده است، حال اگر استانداردها در احداث آن رعایت نشود شرایط خطرناک تر خواهد شد بنابراین رعایت استانداردهای تعریف شده در احداث جاده ها باید با دقت اجرایی شود.
طبق قوانین و ساختار موجود، مسئولیت اصلی طراحی، ساخت و نگهداری جادههای کشور بر عهده وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری و حملونقل جادهای است، این نهادها موظفاند پیش از بهرهبرداری از هر مسیر تازه تاسیس، استانداردهای ایمنی از جمله هندسه صحیح جاده، استحکام پلها، خطکشی، گاردریل، روشنایی و علائم هشداردهنده را رعایت کنند.
پلیس راهور فراجا در این چرخه، نقش ناظر ثانویه و مرجع صدور مجوز بهرهبرداری برای تردد عمومی را دارد، به بیان دیگر، پلیس در فرآیند طراحی و ساخت دخالت مستقیم ندارد، اما پس از تکمیل پروژه، مسیر را از نظر ایمنی بررسی میکند و در صورت نقص یا وجود نقاط پرخطر، اجازه تردد عمومی صادر نمیشود.
این مدل تقسیم کار گاهی باعث تحمیل هزینههای اضافی بر دولت و مردم میشود؛ زیرا ممکن است پروژهای بدون رعایت کامل استانداردها ساخته شود و بعد از اتمام، پلیس آن را تأیید نکند یا مجبور به اصلاحات گسترده شود، به همین دلیل، در سالهای اخیر بحثهایی درباره ضرورت حضور مستمر پلیس راهور در مراحل اولیه طراحی و اجرای پروژهها مطرح شده تا از دوبارهکاری و هزینههای مضاعف جلوگیری شود.
رعایت استانداردهای بینالمللی در طراحی و ساخت جادهها، از جمله شیب مناسب، وضعیت مناسب آسفالت، خطکشی صحیح، نصب گاردریل و علائم هشداردهنده، روشنایی کافی، شانه خاکی ایمن و ایجاد تقاطعهای غیرهمسطح، از مهمترین عوامل کاهش تصادفات و تلفات جادهای به شمار میرود.
تجربه کشورهای توسعهیافته نشان میدهد که سرمایهگذاری در ایمنسازی جادهها میتواند میزان تلفات را تا ۵۰ درصد کاهش دهد.
در این راستا رئیس پلیس راهور فراجا در گفتوگو با خبرنگار ایرنا در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت مجوز تردد در مسیرهای تازه احداث شده گفت: تمامی مسیرهای جدید باید بهطور کامل از استانداردهای ایمنی و جادهای برخوردار باشند و پلیس به هیچ وجه برای مسیرهایی که فاقد حداقلهای ایمنی باشند مجوز صادر نخواهد کرد.
سردار سید تیمور حسینی افزود: بخشی از نقاط حادثهخیز و ناایمن موجود در جادههای کشور مربوط به زمان احداث آنهاست که با استانداردهای روز همخوانی ندارد و لازم است مورد بازنگری و اصلاح قرار گیرد.
رئیس پلیس راهور فراجا با تأکید بر اینکه ایمنی سفر و حفظ جان مردم همواره اولویت تصمیمگیری پلیس است خاطرنشان کرد: خوشبختانه در حوزه احداث جادههای جدید و همچنین رفع نقاط حادثهخیز تعامل خوبی میان پلیس راهور و وزارت راه و شهرسازی برقرار است.
وی ادامه داد: طی سالهای اخیر روند اصلاح و رفع نقاط حادثهخیز در محورهای مواصلاتی و بینشهری شتاب گرفته و همچنان این موضوع در دستور کار جدی پلیس و دستگاههای مسئول قرار دارد.
سردار حسینی تصریح کرد: دستگاههای اجرایی مسئولیت دارند مسیری امن و استاندارد را در اختیار مردم قرار دهند و پلیس نیز وظیفه دارد با نظارت مستمر شرایطی فراهم کند که تردد با کمترین میزان خطر برای همه شهروندان انجام شود.
جادهها و حفظ جان مردم
بر اساس آمار سازمان راهداری و پلیس راهور، تاکنون بیش از ۷ هزار و ۵۰۰ نقطه حادثهخیز در جادههای کشور شناسایی شده است، گزارشها نشان میدهد تا پایان سال ۱۴۰۲ حدود چهار هزار نقطه از این موارد ایمنسازی یا اصلاح شده و بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ نقطه همچنان نیازمند اقدام جدی است.
طبق گزارش پلیس راهور نیز بیش از ۸۰۰ نقطه حادثه خیز جادههای کشور در سال ۱۴۰۳ برطرف شد، به گفته مسئولان، سهم نقاط حادثهخیز در بروز تصادفات جادهای کشور حدود ۳۰ درصد برآورد میشود.
طبق اعلام پزشکی قانونی، در سال ۱۴۰۳ بیش از ۱۹ هزار نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند و نزدیک به ۳۶۰ هزار نفر مصدوم شدند، بخش قابل توجهی از این تلفات در محورهای بینشهری و جادههایی رخ داده که یا دارای هندسه غیراستاندارد بودهاند یا ایمنی کافی نداشتهاند، همچنین بر اساس گزارشهای رسمی، بیش از ۷۰ درصد جادههای کشور نیازمند بازنگری در زیرساختهای ایمنی هستند.
طی تعطیلات نوروزی امسال، بیش از یک میلیون تصادف به ثبت رسیده و بیش از ۸۰۰ نفر جان خود را از دست دادهاند. این میزان نسبت به نوروز سال قبل افزایش ۸.۲ درصدی را نشان میدهد.
بیشترین تصادفات فوتی در نوروز مرتبط با استانهای کرمان، سیستان و بلوچستان و تهران بوده است که نسبت به دیگر مناطق کشور از شرایط جادهای خطرناک ترین رنج میبرند. این در حالی است که بین ۷۰ تا ۸۰ درصد حوادث جادهای ناشی از خطای انسانی است.
در کل، طی سالهای ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۳حدود ۱۸۰ هزار نفر در تصادفات جادهای جان باختهاند. میانگین سالانه حدود ۱۸ هزار نفر طی این یک دهه در جادههی کشور جان باختند که بیشترین میزان آن به ترتیب در سالها ۱۴۰۲ با ۲۰ هزار و ۴۵ نفر، ۱۴۰۱ ۱۹ هزار ۴۹۰ نفر و ۱۴۰۳ ۱۹ هزار و ۴۳۵ نفر کشته بود.