مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی: هیچ رانندهای در کشور بدون بیمه نمیماند

ایرنا/ تهران-ایرنا-مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: با تصویب طرح اصلاح قانون بیمه اجتماعی رانندگان حمل و نقل بار و مسافر بین شهری، هیچ رانندهای در کشور بدون بیمه تأمین اجتماعی نمیماند.
به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، مصطفی سالاری در جلسه علنی امروز سه شنبه مجلس در هنگام بررسی طرح اصلاح قانون بیمه اجتماعی رانندگان حمل و نقل بار و مسافر بین شهری، گفت: هدف اصلی این طرح این است که هیچ رانندهای در کشور بدون پوشش بیمه تأمین اجتماعی باقی نماند.
وی افزود: در حال حاضر حدود ۷۰۰ هزار راننده بینشهری داریم که از این تعداد ۵۰۰ هزار نفر بیمه هستند و ۲۰۰ هزار نفر هنوز تحت پوشش نیستند. یکی از مهمترین اهداف این قانون آن است که به محض لازمالاجرا شدن، ما مکلفیم این ۲۰۰ هزار نفر را هم بلافاصله بیمه کنیم.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به تغییر قوانین موجود، خاطر نشان کرد: طبق قوانین فعلی، سهم دولت که قبلاً برای بیمه رانندگان پرداخت میشد حذف شده و این بار به طور کامل بر دوش رانندگان گذاشته شده است. حتی در برخی محاسبات، سهم راننده به ۶۰ و ۷۰ درصد رسیده است.
سالاری تاکید کرد: این قانون جدید به دنبال آن است که سهم راننده کاهش یابد و به وضعیت سابق بازگردد. یعنی راننده تنها ۱۳.۵ درصد از دستمزد مقطوع خود را بپردازد و ۱۳.۵ درصد دیگر از محل منابع جدید تأمین شود.
وی به دغدغههای نمایندگان درباره نحوه هزینهکرد منابع اشاره کرد و گفت: همه منابعی که از محل ۲.۵ درصد بارنامه و ۴ درصد صورتوضعیت مسافری جمعآوری میشود، در حسابی اختصاصی متمرکز خواهد شد.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با بیان اینکه این حساب فقط برای بیمه رانندگان مشمول است و اگر حتی یک ریال از آن برای قشر یا گروه دیگری هزینه شود، مجازات کیفری برای مسئولان مربوطه در نظر گرفته شده است، افزود: بنابراین هیچ نگرانی از بابت انحراف منابع وجود ندارد.
سالاری تصریح کرد: آمار رانندگان کاملاً دقیق است. سازمان راهداری کشور مسئول سامانه کارت هوشمند رانندگان است و از طریق همین سامانه حتی میزان تردد و فعالیت رانندگان مشخص میشود.
وی با بیان اینکه رانندگان پُرکار و کمکار نیز بر اساس میزان فعالیتشان حق بیمه متفاوت خواهند داشت و متناسب با آن بازنشستگی دریافت میکنند، اظهار کرد: این موضوع در ماده ۳۵ قانون تأمین اجتماعی پیشبینی شده و مشکلی از این نظر وجود ندارد.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی اضافه کرد: سازمان تأمین اجتماعی موظف است هر سه ماه یک بار گزارش عملکرد این حساب اختصاصی و فهرست رانندگان بیمهشده را به کمیسیونهای عمران و اجتماعی مجلس ارائه کند. همچنین تمام فرآیندها بهصورت برخط رصد میشود تا هیچ ابهامی باقی نماند. حتی اگر در حساب کسری یا مازادی ایجاد شود، طبق متن قانون امکان بالانسکردن و اصلاح درصدها وجود دارد.
سالاری گفت: با اجرای این قانون، رانندگانی که بیمه هستند پوشش پایدارتری خواهند داشت و رانندگانی که تاکنون بیمه نداشتهاند، بلافاصله تحت پوشش قرار میگیرند. ما منتظر نمیمانیم تا منابع ۱۳.۵ درصد دوم بهطور کامل جمعآوری شود، بلکه همان روز اجرای قانون، همه رانندگان فاقد بیمه را بیمه خواهیم کرد. این تعهد ماست و در متن قانون نیز تصریح شده است.
وی با بیان اینکه این طرح حاصل بیش از ۱۴ تا ۱۵ جلسه کارشناسی با حضور نمایندگان رانندگان و کمیسیونهای مجلس است، یادآور شد: متن آن از نظر فنی و حقوقی بررسی و شفافسازی شده است.
در نهایت، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات این طرح موافقت کردند و بنا شد جزئیات آن به صورت دو شوری در کمیسیون های عمران و اجتماعی بررسی شود.