وزیر آموزش و پرورش: تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت آغاز شده است

ایرنا/ یزد _ ایرنا _ وزیر آموزش و پرورش با اشاره به آغاز تحولی بنیادین در نظام تعلیم و تربیت گفت: این تغییرات با نگاه همزمان به اهداف کوتاهمدت و برنامهریزیهای بلندمدت، با هدف ارتقای کیفیت آموزش، ساماندهی معلمان و توسعه مهارتهای دانشآموزان در سراسر کشور در حال اجراست.
به گزارش ایرنا ، علیرضا کاظمی، عصر پنجشنبه در شورای آموزش و پرورش یزد افزود: آموزش و پرورش همچون یک قطار در حال حرکت است، نمیتوان آن را متوقف کرد و همزمان تغییرات بنیادین اعمال نمود.
وی اظهار کرد: از این رو با ۲ نگاه کوتاهمدت و بلندمدت به دنبال تحولاتی هستیم که هم کیفیت آموزشی را ارتقا دهد و هم توسعه مهارتها و تربیت نسل آینده را تضمین کند.
وی تصریح کرد : نگاه بلندمدت ما شامل بازنگری برنامههای درسی، طراحی نظام تربیتی و استفاده از فناوریهای نوین است، نگاه کوتاهمدت ما، رفع مشکلات جاری، تجهیز مدارس، ساماندهی نیروی انسانی و ارتقای معیشت معلمان است.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در حوزه نیروی انسانی، تلاش کردهایم معلمان طرح و نهضتی را با شرایط بهتر و حقوق مناسبتر جذب کنیم و آنان را در جایگاه واقعیشان در نظام آموزش و پرورش قرار دهیم.
وی افزود :همچنین با همکاری استانداری و نمایندگان، کمبود تجهیزات آموزشی و نیازهای مراکز آموزشی را برطرف میکنیم و پروژههای مهم در حال اجرا و پیگیری است.
وی تصریح کرد : ۸۰ میلیارد تومان برای تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی، ۴۵۰ میلیارد تومان برای تکمیل پروژهها و ۱۴۰ هزار متر مربع برای قیر و آسفالت اختصاص داده شده است.
کاظمی افزود:تجربه نشان داده است که غفلت و کمتوجهی به نظام تعلیم و تربیت طی ۴۶ سال گذشته، باعث بروز آسیبهای اجتماعی و ناهنجاریهای متعدد شده است.
وی اضافه کرد : اگر توجهات بیشتری به آموزش و پرورش میشد، دستاوردهای بزرگتر و گستردهتری در سطح کشور حاصل میشد با این حال، موفقیتهای امروز در حوزههای علمی، نظامی و هستهای، محصول تربیت دانشآموزان مدارس ما و تلاش معلمان فداکار است.
وزیر آموزش و پرورش افزود : تحول بنیادین در آموزش و پرورش انکارناپذیر است و ما باید غفلتها و عقبماندگیهای گذشته را جبران کنیم؛تحول در آموزش و پرورش آنی ، دفعی و نقطهای نیست فرایندی زمانبر است و حدود ۱۲ سال طول میکشد.
وزیر تأکید کردند: بازنگری و طراحی مجدد برنامههای درسی یک کار هفت ساله است برنامه هر پایه باید به دقت طراحی و بازبینی شود و حتی پیشنهاد شد سالی دو پایه طراحی شود تا کیفیت و محتوای آموزشی متناسب با نیازهای روز و فناوریهای نوظهور باشد.


















