نبود مدیریت واحد شهری مانع اصلی مقابله با آلودگی هوا/ بارگذاری جمعیت آدرس غلطی است

ایسنا/ عضو شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه آلودگی هوا و ترافیک از مسائل حلنشدنی پایتخت نیستند، گفت: تا زمانی که مدیریت یکپارچه شهری محقق نشود و دستگاههای مختلف پاسخگوی عملکرد خود نباشند، نمیتوان انتظار داشت این معضل به نتیجه برسد.
احمد صادقی در گفتوگو با ایسنا با اشاره به اینکه موضوعاتی مانند آلودگی هوا و ترافیک از جمله مباحث تکراری اما قابلحل شهر تهران هستند، اظهار کرد: این مسائل غیرقابل حل نیستند و برای آنها راهکارهای علمی متعددی وجود دارد. در بسیاری از کشورهای دنیا نیز با تکیه بر مبانی علمی و تجربیات موفق توانستهاند با پدیده آلودگی هوا به طور جدی مقابله کنند.
وی با بیان اینکه آلودگی هوا همانند غولی است که موجب مرگومیر، بروز بیماریهای مزمن و تعطیلی مدارس و دانشگاهها میشود، افزود: این پدیده حتی به آموزش و صنعت هم آسیب میزند و در نتیجه باید با رویکردی علمی و مدیریتی با آن برخورد شود.
عضو شورای شهر تهران ادامه داد: سؤال اصلی این است که چرا این معضل در کشور ما حل نمیشود و چه نهادی مسئول رفع آن است؟ متأسفانه مجموعهای واحد برای حل این مشکل وجود ندارد و هر بخش این مسئله را به نهادی جداگانه واگذار میکنند؛ برای مثال میگویند اصلاح سوخت برعهده وزارت نفت است، وزارت صنعت باید نواقص خودروها را برطرف کند و واردات خودرو نیز در اختیار مرجع دیگری است.
صادقی با تأکید بر لزوم اصلاح قوانین برای تحقق مدیریت یکپارچه شهری، گفت: در حال حاضر حدود ۴۰ تا ۴۵ مجموعه مختلف درگیر موضوع آلودگی هوا هستند، اما هیچ مدیر واحدی برای هماهنگی اقدامات وجود ندارد. نیازی به تشکیل سازمان جدید نیست، بلکه باید اختیارات و قوانین بهگونهای اصلاح شود که شهرداری بتواند امور مربوط به شهر را یکپارچه مدیریت کند.
وی افزود: بسیاری از امور شهری در اختیار دولت است و دولت نیز حاضر نیست از این اختیارات خود دست بکشد، در حالی که اگر این امور به مدیریت شهری واگذار شود، شهرداری میتواند موضوعاتی مانند آلودگی هوا را ساماندهی کرده و به نتیجه برساند.
عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه دستگاههای مختلف در برابر عملکرد خود پاسخگو نیستند، خاطرنشان کرد: همین مسئله باعث میشود هر نهاد تقصیرها را به گردن دیگری بیندازد و در نهایت هیچ اقدام موثری انجام نشود.
صادقی بزرگترین منشأ آلودگی هوای تهران را منابع آلاینده متحرک از جمله خودروها و به ویژه موتورسیکلتها دانست و تصریح کرد: برخی ادعا میکنند که «بارگذاری جمعیت» عامل اصلی آلودگی است، اما این آدرس غلطی است. مشکل اصلی وجود موتورسیکلتهای دودزا و فرسودهای است که آلودگی گستردهای تولید میکنند.
وی در پایان تأکید کرد: رفع این معضل نیازمند یک عزم ملی است تا موتورسیکلتهای فرسوده با مدلهای برقی جایگزین شوند. در این زمینه باید خدمات حمایتی مؤثری ارائه شود تا مردم به خرید وسایل نقلیه برقی ترغیب شوند. همچنین استفاده از سوخت استاندارد باید بهطور کامل فراهم شود، چراکه همین اقدامات ساده میتواند نقش بسزایی در کاهش آلودگی هوای تهران داشته باشد.
انتهای پیام


















