بازگشت 46 هزار دانشآموز بازمانده از تحصیل به مدارس

تسنیم/معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش از بازگشت 46 هزار دانشآموز بازمانده از تحصیل به مدارس خبر داد.
رضوان حکیمزاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، از برنامههای این معاونت برای شناسایی و جذب دانشآموزان بازمانده از تحصیل خبر داد و گفت: یکی از مهمترین محورهای کاری ما در معاونت آموزش ابتدایی، شناسایی، جذب و بازگرداندن کودکان بازمانده از تحصیل به مدرسه و همچنین جلوگیری از ترک تحصیل است.
وی با اشاره به آمار ثبتشده در سامانه شهید محمودوند افزود: بر اساس آمار سال گذشته، در گروه سنی 6 تا 11 سال در مجموع 141 هزار و 837 دانشآموز بازمانده از تحصیل شناسایی شدند که از این تعداد 78 هزار و 670 نفر پسر و 63 هزار و 167 نفر دختر بودند. به گفته حکیمزاده، سهم پسران از این آمار حدود 55.5 درصد و سهم دختران 44.5 درصد است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه حدود 46 هزار و 72 دانشآموز به مدرسه بازگشتهاند، گفت: این رقم در مقایسه با سالهای گذشته قابل توجه است.
وی تأکید کرد علاوه بر اقدامات معمول، اصلاحات انجامشده در سامانههای شناسایی و همچنین توجه ویژه دولت و طرح موضوع بازماندگان از تحصیل در سفرهای استانی رئیسجمهور، در افزایش میزان جذب این دانشآموزان مؤثر بوده است.
حکیمزاده افزود: بیشترین تعداد بازماندگان مربوط به پایه اول ابتدایی است؛ به طوری که حدود 38.8 درصد از این دانشآموزان در سن ورود به مدرسه قرار دارند.
وی درباره دلایل بازماندگی از تحصیل گفت: پس از دریافت فهرستها، پیگیری وضعیت هر دانشآموز توسط سامانه انجام میشود. بخشی از دانشآموزان به دلیل نامشخص بودن نشانی محل سکونت یا جابهجایی محل زندگی شناسایی نشدهاند. همچنین در حدود 18 هزار و 212 مورد، شماره تماسهای ثبتشده نادرست بوده یا پاسخ داده نشده است.
به گفته معاون آموزش ابتدایی، از جمله دلایل دیگر بازماندگی از تحصیل میتوان به بیماریهای صعبالعلاج (1749 نفر)، ممانعت خانوادهها و مسائل فرهنگی (1957 نفر)، اصرار والدین برای ثبتنام نکردن به دلیل ضعیف بودن جثه کودک (1587 نفر)، فقر خانوار (557 مورد)، فاصله مدرسه تا محل سکونت (111 مورد) و وجود برخی کودکان با نیازهای ویژه و آموزشناپذیر اشاره کرد.
وی ادامه داد: بخشی از این کودکان نیز در مدارس دینی یا مراکز آموزشی غیررسمی ثبتنام شدهاند، 311 نفر از افراد موجود در آمار فوت کردهاند و در مواردی نیز اشتغال کودک (126 مورد) و بیماری والدین از عوامل بازماندگی بوده است. همچنین در دوره ابتدایی 69 مورد ازدواج کودکان نیز ثبت شده است.
حکیمزاده درباره پراکندگی استانی این آمار گفت: استانهای سیستان و بلوچستان، شهر تهران، خراسان رضوی، خوزستان، فارس، شهرستانهای استان تهران، کرمان و آذربایجان غربی بیشترین تعداد دانشآموزان بازمانده از تحصیل را دارند. در مقابل، استانهای ایلام، سمنان و مرکزی از جمله استانهایی هستند که کمترین میزان بازماندگی از تحصیل را ثبت کردهاند.


















