بازگشت قدرتمند شیائومی؛ صدرنشینی در بازار موبایل چین پس از یک دهه

زومیت/ شیائومی برای اولینبار در ۱۰ سال گذشته بیشترین سهم بازار گوشیهای هوشمند چین را به خود اختصاص داد.
بر اساس آمار جدید مؤسسهی کانالیس، در سهماههی اول ۲۰۲۵، شیائومی برای نخستینبار طی ۱۰ سال گذشته در صدر بازار موبایل چین قرار گرفت. این شرکت ۱۳٫۳ میلیون گوشی هوشمند روانهی بازار کرد و ۱۹ درصد از سهم بازار را در اختیار گرفت.
کانالیس میگوید شیائومی از همافزایی میان کسبوکار گوشیهای هوشمند و اکوسیستم گستردهتر خود شامل پوشیدنیها، کامپیوترهای شخصی و خودروهای برقی بهره برده است.
استراتژی یکپارچهی قیمتگذاری این شرکت در کانالهای فروش آنلاین و آفلاین، امکان استفادهی بهتر از یارانههای دولتی را فراهم و با تشویق خریدهای تجمیعی، تصمیمگیری برای خریداران را آسانتر کرد.
هواوی فاصلهی چندانی با شیائومی ندارد. این شرکت با عرضهی ۱۳ میلیون دستگاه، ۱۸ درصد از سهم بازار را در اختیار گرفت و رشد دورقمی خود را حفظ کرد. موفقیت هواوی نتیجهی سرمایهگذاری مداوم در حوزهی گوشیهای تاشدنی مانند مدلهای میت XT و پیورا ایکس و تمرکز روزافزون بر سیستمعامل اختصاصی HarmonyOS Next است.
انتظار میرود HarmonyOS Next تا پایان سال ۲۰۲۵، سه درصد از سهم سیستمهای عامل گوشیهای هوشمند چین را به خود اختصاص دهد.
اوپو و ویوو بهترتیب با عرضهی ۱۰٫۶ میلیون و ۱۰٫۴ میلیون دستگاه، هرکدام ۱۵ درصد از سهم بازار را در اختیار گرفتند. تنها ویوو موفق شد در مقایسه با سال گذشته رشد اندکی در حجم عرضه ثبت کند. فروش اوپو سه درصد کاهش یافت.
بخش غافلگیرکنندهی گزارش، سقوط اپل به رتبهی پنجم بازار بود. اپل با عرضهی ۹٫۲ میلیون آیفون، با کاهش هشت درصدی عرضه نسبتبه سال گذشته روبهرو شد. این افت پس از رشد فروش فصلی در سهماههی چهارم ۲۰۲۴ رخ داد.
در مجموع، بازار گوشیهای هوشمند چین در سهماههی اول ۲۰۲۵ شاهد بهبودی نسبی در میزان فروش بود. میزان عرضه به ۷۰٫۹ میلیون دستگاه رسید که نسبتبه مدت مشابه سال گذشته پنج درصد رشد نشان میدهد.