
گوشیهای نوکیا «فعلاً» زنده میمانند

زومیت/ همکاری نوکیا و HMD برای چند سال دیگر تمدید شد، اما این به معنای بازگشت گوشیهای هوشمند این برند نیست.
در ابتدای سال جاری گزارشهایی منتشر شد مبنیبر اینکه HMD Global تولید گوشیهای هوشمند نوکیا را متوقف کرده است. حالا گزارشی از PTI نشان میدهد نوکیا با تمدید قرارداد لایسنس خود با HMD برای چند سال دیگر موافقت کرده است. بااین حال، HMD دیگر گوشی هوشمند با برند نوکیا عرضه نخواهد کرد و تمرکز خود را روی گوشیهای سادهی این برند گذاشته است. منابع آگاه گفتهاند این تمدید، همکاری دو طرف را از تاریخ پایان قرارداد اصلی در سال ۲۰۲۶ فراتر میبرد. تاکنون هیچیک از دو شرکت بهصورت رسمی در اینباره اظهارنظر نکردهاند.
طبق گزارشها، HMD تولید مدلهای سادهی گوشی نوکیا را در هند و چین انجام میدهد و در این میان، بازار هند همچنان مهمترین مقصد محصولات نوکیا محسوب میشود. هند نهتنها بزرگترین تقاضا را به خود اختصاص داده است، بلکه بهعنوان مرکز صادراتی برای این دستگاهها نیز عمل میکند.
دادههای مؤسسهی IDC نشان میدهد HMD با در اختیار داشتن سهم ۲۲٫۴ درصدی از نظر حجم و حدود ۳۰٫۷ درصدی از نظر ارزش، بازیگر اصلی بازار گوشیهای ساده هند است. فقط در سال ۲۰۲۴ نزدیک به ۵۴ میلیون دستگاه گوشی ساده در این کشور عرضه شد که تقاضای بالا و نقش پررنگ نوکیا در این بازار را نشان میدهد.
تمدید قرارداد با HMD برای نوکیا به معنای حفظ جایگاه و تداوم ارتباط برند در بخشی است که زمانی آن را در جهان تعریف میکرد. برای HMD نیز دسترسی به نام نوکیا در هند همچنان مزیت کلیدی به شمار میرود؛ جاییکه این برند هنوز محبوبیت بالایی دارد.
گفته میشود استراتژی آیندهی HMD شامل گسترش فعالیت در حوزهی گوشیها و تبلتهای با برند HMD و همچنین همکاریهای احتمالی با شرکتهای دیگر خواهد بود. این شرکت تلاش میکند وابستگی خود به نوکیا را کاهش دهد و درعین حال از میراث ارزشمند آن برای تثبیت جایگاهش در بازار جهانی گوشیهای ساده بهره ببرد.