
سازندگان بازی Tomb Raider حدود ۳۰ نفر دیگر را اخراج کردند

گیم فا/استودیو Crystal Dynamics توسعهدهنده مجموعه Tomb Raider از سال ۲۰۰۳، اعلام کرده است که در جریان بازسازی سازمانی تیمهای خود، نزدیک به ۳۰ نفر دیگر از کارکنان را اخراج کرده است. این سومین بار در سال ۲۰۲۵ است که Crystal Dynamics اقدام به تعدیل نیروی توسعهدهندگان خود میکند و نگرانی طرفداران نسبت به بازی Tomb Raider آینده که پیشتر معرفی شده بود، دوباره افزایش یافته است.
اولین بازی Tomb Raider در سال ۱۹۹۶ توسط Core Design منتشر شد. کنترل توسعه این مجموعه اکشن ماجراجویی در طول سالها بارها تغییر کرده و استودیوهایی مانند Aspyr، Eidos Montreal و Square Enix Montreal نیز در فهرست سازندگان قرار گرفتهاند. با این حال، Crystal Dynamics طولانیترین دوره توسعه را داشته است (نخست از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۷ و سپس از سال ۲۰۲۱ تاکنون)، در حالی که پروژه Tomb Raider بعدی همچنان در دست ساخت بوده و تاریخ انتشار مشخصی ندارد.
این استودیو که طی نزدیک به سه دهه موفقیتهای بیشماری کسب کرده، اکنون سومین دور اخراجها را در کمتر از هشت ماه در معرض اجرا قرار داده است. در پست جدیدی در صفحه رسمی LinkedIn شرکت آمده است که نزدیک به ۳۰ عنوان شغلی دیگر در بخشها و پروژههای مختلف حذف شدهاند، زیرا Crystal Dynamics در حال بازسازی و برنامهریزی برای آینده است.
در بخشی از این اطلاعیه خطاب به بازیکنان، ذکر شده:
انتخابهای دردناک در اخراج کارکنان در نهایت موجب بهینهسازی روند توسعه بازی Tomb Raider بعدی خواهد شد که توسط Amazon Games منتشر میشود.
Crystal Dynamics همچنین اعلام کرده است که برای کمک به کارکنان اخراجشده در دوران گذار از شرکت، منابع و حمایتهایی ارائه خواهد داد.
اولین دور اخراجها و تعدیل نیرو در Crystal Dynamics در سال ۲۰۲۵ در اواخر ماه مارس رخ داد و منجر به از دست رفتن ۱۷ شغل شد، هرچند هنوز مشخص نیست کدام پروژههای شرکت تحت تأثیر این تصمیم قرار گرفتند. دومین دور تعدیل و اخراجها در ماه اوت انجام شد، اما Crystal Dynamics جزئیات دقیقی درباره تعداد مشاغل حذفشده در آن اقدام تجاری استراتژیک منتشر نکرد و تعداد دقیق اخراجها در طول سال همچنان نامشخص باقی مانده است.
اخراجهای ماه اوت همراه با لغو بازسازی Perfect Dark بود؛ پروژهای که نخستین بار در اواخر سال ۲۰۲۰ معرفی شد. این بازی که قرار بود برای ایکس باکس سری اس/ایکس و کامپیوتر منتشر شود، در همکاری مشترک میان Crystal Dynamics و The Initiative توسعه مییافت.
گزارشها حاکی از آن بود که این بازی بیش از یک دهه در دست ساخت بوده و خبر لغو آن با تعطیلی The Initiative همراه شد. در حالی که Amazon اخیراً طرفداران را مطمئن ساخته است که بازی Tomb Raider با چنین سرنوشتی مواجه نخواهد شد، واکنشها به این اطلاعیه ترکیبی از همدلی با اعضای سابق تیم توسعه و نگرانی برای آینده Tomb Raider همراه بوده است.









