هدف سود ۳۰ درصدی مایکروسافت میتواند پیامدهای کوتاهمدت برای پروژههای آینده Xbox داشته باشد

گیم فا/ به نظر میرسد مایکروسافت با هدفگذاری حاشیه سود ۳۰ درصدی، مسیر توسعه کوتاهمدت پروژههای آینده Xbox را با چالش روبهرو میکند.
جیسون شرایر از رسانه بلومبرگ طی مصاحبهای با کانال یوتیوب 404Media به این موضوع اشاره کرده است. این گزارش نشان میدهد که مایکروسافت انتظار دارد بخش ایکس باکس به حاشیه سود نزدیک به ۳۰ درصد برسد؛ رقمی که معمولاً در کسبوکارهای نرمافزاری با سود بالا مانند Azure یا Windows دیده میشود.
شرایر تأکید میکند که این هدفگذاری لزوماً غیرواقعی نیست، اما هشدار داد که چنین دستوری میتواند مسیر استراتژی بلندمدت ایکس باکس را تحت تأثیر منفی قرار دهد.
به گفته شرایر، ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت، و ایمی هود مدیر ارشد مالی شرکت، ظاهراً رقم ۳۰ درصد حاشیه را منطقی میدانند؛ زیرا دیگر بخشهای نرمافزاری مایکروسافت معمولاً به سودآوری مشابه یا حتی بالاتری دست پیدا میکنند. برای بسیاری از بازیهای سنتی نیز رسیدن به این هدف غیرممکن نیست. به عنوان مثال، یک بازی ۱۰۰ میلیون دلاری که ۱۳۰ میلیون دلار فروش داشته باشد، از نظر تئوری به چنین حاشیه سودی میرسد.
اما شرایط ایکس باکس عادی نیست. وجود سرویس اشتراکی گیم پس معادلات درآمدی را به طور جدی پیچیده میکند. بازیهایی که روز اول انتشار روی این سرویس عرضه میشوند، معمولاً نسخههای کمتری میفروشند؛ زیرا کاربران میتوانند با پرداخت اشتراک، بازی را تجربه کنند و نیازی به خرید کامل ندارند.
این چالش برای تیمهایی مثل Double Fine کاملاً محسوس است. زمانی که مایکروسافت این استودیو را در سال ۲۰۱۹ خریداری کرد، پیام اصلی این بود که بازیهای خلاقانه و عالی ساخته شود. آثار هنری و خاص این استودیو قرار نبود میلیونها نسخه بفروشند، اما ارزش فرهنگی و هنری قابل ملاحظهای به اکوسیستم ایکس باکس اضافه میکردند. شرایر معتقد است اعمال هدفگذاری سختگیرانه روی حاشیه سود چنین استودیوهایی، ماهیت نقش آنها را تغییر میدهد و ممکن است دامنه خلاقیت و نوع بازیهایی را که در آینده تولید میکنند، محدود نماید.
تأثیر دستورالعمل حاشیه سود ۳۰ درصدی از همین حالا قابل مشاهده است. پروژههایی با چرخه تحقیق و توسعه طولانی یا آنهایی که بهسرعت به سوددهی نمیرسند، بیش از گذشته لغو میشوند. آیپیهایی مانند Blackbird از استودیو Zenimax Online و حتی ریبوتهای پرچمداری مثل Perfect Dark تا حدی به این دلیل کنار گذاشته شدند که بازگشت مالی سریع و تضمین شدهای نداشتند.
شرایر میگوید این تصمیمها نشاندهنده تغییر جهت به سمت تفکر کوتاهمدت است و احتمال دارد بهای آن چشمپوشی از پرورش فرنچایزهای آینده باشد. پروژههایی که متکی بر تحقیق و توسعه سنگین هستند، معمولاً در ابتدا حاشیه سود ۳۰ درصدی ندارند، اما در گذشته همین دسته از پروژهها بزرگترین موفقیتهای صنعت را خلق کردند.

















