پسلرزههای تعرفههای ترامپ؛ اکثر شرکتهای آمریکایی ناگزیر به افزایش قیمت شدهاند

ایرنا/ نتایج یک نظرسنجی بینالمللی نشان میدهد که افزون بر نیمی از شرکتهای آمریکایی برای مقابله با فشار هزینهای ناشی از تعرفههای تجاری دولت ترامپ، ناگزیر به افزایش قیمت محصولات خود خواهند بود.
به نقل از گاردین، اکثریت شرکتهای آمریکایی اعلام کردهاند که بهدلیل تعرفههای دونالد ترامپ، مجبور به افزایش قیمتها خواهند بود. طبق گزارشی جدید، بیش از نیمی (۵۴درصد) از شرکتهای آمریکایی مورد بررسی توسط شرکت بیمه آلیانز (Allianz) گفتهاند که برای جبران هزینههای ناشی از تعرفهها، باید قیمتهای خود را افزایش دهند.
این نظرسنجی از میان ۴۵۰۰ شرکت در ۹ کشور از جمله آمریکا، بریتانیا و چین انجام شده است. تنها ۲۲درصد از این شرکتها گفتهاند که توانایی جذب این هزینهها را بدون افزایش قیمت دارند.
بیثباتی سیاستهای تجاری ایالات متحده همچنین باعث کاهش اعتماد به نفس صادرکنندگان شده است. طبق نتایج این نظرسنجی، ۴۲درصد از شرکتهای صادرکننده انتظار دارند گردش مالیشان در ۱۲ ماه آینده بین ۲ تا ۱۰ درصد کاهش یابد و این در حالی که پیش از «روز آزادی» (تاریخ اعلام سیاست تعرفهای ترامپ) کمتر از ۵ درصد چنین انتظاری داشتند.
با اینکه ترامپ از بسیاری از تعرفههای پیشنهادی اولیه عقبنشینی کرده، اما تعرفههای کلیدی همچنان برقرار هستند.
ترامپ ادعا کرده اعمال تعرفهها موجب «ثروتمند شدن دوباره مردم آمریکا» خواهد شد، اما شواهد نشان میدهند که شرکتها و مصرفکنندگان آمریکایی عمدتاً منتظر افزایش قیمتها هستند.
طبق دادههای موسسه تحقیقات اجتماعی دانشگاه میشیگان در ماه آوریل، انتظارات مصرفکنندگان از نرخ تورم به بالاترین سطح از سال ۱۹۸۱ رسیده است.
بسیاری از شرکتها به جای افزایش فوری قیمتها که میتواند مشتریان را فراری دهد، سعی کردهاند با انبار کردن کالاها از قبل، اثرات تعرفهها را موقتاً دور بزنند.
نزدیک به ۸۰ درصد از شرکتهای آمریکایی گفتهاند که پیش از اعلام تعرفهها توسط ترامپ، صادرات خود به چین را جلو انداخته و حتی ۲۵درصد از آنها این روند را پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر امسال آغاز کرده بودند.
اطلاعات تورمی آوریل نشان داد که افزایش قیمتها در آمریکا در آن ماه نسبتاً ثابت مانده است. اقتصاددانان میگویند زمان خواهد برد تا افزایش قیمت ناشی از تعرفهها در دادهها ظاهر شود، ولی شرکتها اکنون اعلام کردهاند که بخشی از هزینهها را به مشتریان منتقل خواهند کرد.
اکثریت شرکتها (۶۰درصد) در این گزارش پیشبینی کردهاند که تعرفهها تاثیر منفی بر کسبوکارشان خواهد داشت و کمتر از نیمی از آنها انتظار رشد صادراتی در سال جاری دارند.