1. برگزیده
تحلیل ها

کیهان: تنگه هرمز راه تنفس آمریکاست، گلوی دشمن را رها نکنید

منبع
کيهان
بروزرسانی
کیهان: تنگه هرمز راه تنفس آمریکاست، گلوی دشمن را رها نکنید

کیهان/متن پیش رو در کیهان منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

تنگه هرمز گلوگاه حیاتی اقتصاد جهان است. آمریکا می‌داند اگر ایران تنگه را ببندد، تنفس اقتصادی غرب قطع می‌شود. به مسئولان تأکید می‌کنیم که نباید گلوی دشمن را رها کرد.


تنگه هرمز تحت تسلط، مدیریت و امنیت جمهوری اسلامی ایران است. میدان حضور و بازی آمریکا نیست. حمله‌ای شود، پاسخ فراتر از تصور می‌گیرد. امروز این قانون در تنگه هرمز اجرا می‌شود. ایران به نقض عهد و آتش‌بس، پاسخ کوبنده داد.
تنگه هرمز گلوگاه حیاتی اقتصاد جهان است. آمریکا می‌داند اگر ایران تنگه را ببندد، تنفس اقتصادی غرب قطع می‌شود. به مسئولان تأکید می‌کنیم که نباید گلوی دشمن را رها کرد. وقتی ترامپ می‌گوید اگر با ایران توافق نمی‌کردیم، ذخایر نفت ما 4 هفته دیگر تمام می‌شد یا در مصاحبه با آکسیوس می‌گوید طولانی کردن جنگ با ایران باعث رکود جهانی می‌شد، چرا باید در تفاهم و توافق، تعهد به بازگشایی تنگه هرمز بدهیم و هدیه بدهیم به دشمنی که هرچند نتوانست به اهدافش در سرنگونی نظام، تجزیه ایران و تصاحب نفت ایران و... برسد اما رهبر انقلاب، جمعی از مردم و مسئولان و فرماندهان را ترور کرد و خسارت وارد کرد. مسئولان باید مطابق دستورات رهبر انقلاب عمل کنند وگرنه باید پاسخگو باشند.
هزینه‌ خطای آمریکا بسیار سنگین است. آمریکا و رژیم صهیونیستی نمی‌توانند اراده‌ ایران را بشکنند. آنها با قدرتی رو‌به‌رو هستند که نه از تهدید می‌ترسد نه از جنگ. ما بر روی خاک خود و آب‌های خود حاکمیت مطلق داریم. نیروی دریایی سپاه مرزها را مشخص کرده است. هر کشتی متخلفی که بخواهد از مسیرهای غیرمجاز استفاده کند، با پاسخ سنگین ایران رو‌به‌رو می‌شود.

نیروی دریایی سپاه به تجاوز  و عهدشکنی آمریکا پاسخ داد
روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بامداد شنبه با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد: نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسخ به حمله هوائی ارتش آمریکا به سواحل جمهوری اسلامی ایران نقاط استقرار ارتش ترورستی آمریکا در منطقه را مورد اصابت قرار داد.
به‌گزارش سپاه نیوز، متن این بیانیه به شرح زیر است:
«بسم الله قاصم الجبارین
فَمَنِ اعْتَدَى عَلَیْکُمْ فَاعْتَدُوا عَلَیْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَى عَلَیْکُمْ
به دنبال نقض آتش‌بس رژیم صهیونیستی در جنوب لبنان، ساعاتی پیش رژیم پیمان‌شکن آمریکا نیز مانند همیشه دست به نقض تعهدات خود زد و به بهانه‌ ممانعت از تردد یک کشتی متخلف از مسیر غیرمجاز در تنگه هرمز، به حمله هوائی به سواحل جمهوری اسلامی ایران اقدام کرد. نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسخ به این تجاوز نقاط استقرار ارتش تروریستی آمریکا در منطقه را مورد اصابت قرار داد. بر اساس بند ۵ تفاهم نامه اسلام آباد ترتیبات کنترل عبور و مرور در تنگه هرمز با جمهوری اسلامی ایران است؛ لکن آمریکا با تحریک جهات مختلف درصدد تخلف از این تعهد بود که پاسخ لازم داده شد و من بعد چنین خواهد بود. در صورت تکرار تجاوز، پاسخ ما گسترده‌تر از این خواهد بود».

ادعای ترامپ درباره نقض آتش‌بس از سوی ایران 
ترامپ روز جمعه مدعی شد که ایران اقدام به شلیک چهار فروند پهپاد به سمت کشتی‌های در حال عبور از تنگه هرمز کرده و آتش‌بس را نقض کرده است.
او نوشت: «جمهوری اسلامی ایران دست‌کم چهار «پهپاد تهاجمی یکطرفه» به سمت کشتی‌های در حال عبور از تنگه هرمز کرد. یکی از پهپادها برخورد محکمی با عرشه بالایی یک کشتی باری بسیار گران‌قیمت داشت».
آمریکا جمعه شب به نقاطی در سیریک و قشم حمله کرد. سازمان تروریستی سنتکام جمعه شب اعلام کرد که مواضع ذخیره‌سازی موشک و پهپاد و همچنین تاسیسات راداری ساحلی ایران را هدف حملات خود قرار داده است.
طبق ادعای این سازمان، این اقدام در تلافی حمله پهپادی روز ۲۵ ژوئن ایران به کشتی باری «اور لاولی» (M/V Ever Lovely) با پرچم سنگاپور انجام شد؛ کشتی‌ای که در حال خروج از تنگه هرمز در امتداد سواحل عمان بود.
به گزارش الجزیره، مرکز مشترک اطلاعات دریایی Joint Maritime Information Center، نهاد تحت نظارت نیروی دریایی ایالات متحده، مدعی شد که مسیر نزدیک سواحل عمان در تنگه هرمز در حال گسترش است تا امکان تردد در هر دو جهت (کشتی‌های ورودی و خروجی) فراهم شود.
اما سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هشدار داده که تنها مسیر امن همان مسیر ایرانی‌ست و با شناورهای متخلف برخورد می‌شود.
شنبه ۳۰ خرداد، روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرده بود که «با توجه به جنایات رژیم صهیونیستی در لبنان و نقض تعهدات آمریکا در برقراری آتش بس، تنگه هرمز بر روی همه شناورها بسته می‌باشد. تاکید می‌گردد تنگه هرمز بسته است و شناورها به تنگه هرمز نزدیک نشوند؛ در غیر این صورت امنیت آنها به مخاطره خواهد افتاد».

نظم جدید با قدرت ایران و زوال دوران سلطه‌گری آمریکا
نظم قبلی دنیا فرو ریخته است. ایران با قدرت خود و روش جنگ نامتقارن در جنگ رمضان، ابزارهای نظامی آمریکا و اسرائیل را به چالش کشید و تنگه هرمز را بست. هر کشتی بخواهد با تخلف و بی‌قانونی عبور کند، با شلیک ایران رو‌به‌رو می‌شود. آنچه در تنگه هرمز جریان دارد، نظم جدید با قدرت ایران و زوال دوران سلطه‌گری آمریکاست. رژیمی که بخواهد به امنیت ما آسیب بزند، با ضرباتی کوبنده مواجه می‌شود.
ما با الگوی مقاومت پیش می‌رویم. استقلال، عزت، ظلم‌ناپذیری، قدرت موشکی، و... معامله‌شدنی نیست. تنگه هرمز، نمادی از قدرت، امنیت و استقلال ما است. آمریکا باید از منطق سلطه‌جویی دست بکشد و نظم جدید را بپذیرد وگرنه 
فروبپاشد. 

 
 

🔹"آخرین خبر" در روبیکا
🔹"آخرین خبر" در ایتا
🔹"آخرین خبر" در بله

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره