کامیونهای هیدروژنی تویوتا؛ به رقیب جدی دیزلی ها تبدیل می شوند

آخرین خودرو/ شرکت تویوتا که سالهاست در زمینه توسعه پیشرانه های پیل سوختی فعالیت میکند، با وجود استقبال نه چندان پررنگ مشتریان از خودروهای سواری هیدروژنی، همچنان آیندهای روشن برای این فناوری متصور است. این خودروساز ژاپنی اخیراً اعلام کرده که قصد دارد ناوگانی از کامیونهای سنگین کلاس ۸ مجهز به پیشرانه های پیل سوختی را در ایالت کالیفرنیای آمریکا به کار بگیرد. این ناوگان قرار است در پشتیبانی از مرکز بزرگ قطعات تویوتا در این ایالت فعالیت کند.
مسیرهای جدید حمل و نقل سبز با کامیونهای هیدروژنی
به گزارش آخرین خودرو، این کامیونها پیش تر در قالب یک برنامه آزمایشی مورد تست قرار گرفتهاند و بزودی در مسیرهایی میان بندر لانگ بیچ، مرکز قطعات آمریکای شمالی در انتاریو (کالیفرنیا) و شهر سن دیگو مشغول به کار خواهند شد. تویوتا به منظور پشتیبانی از این ناوگان پاک، در حال ساخت یک ایستگاه سوختگیری هیدروژن جدید در محوطه مرکز قطعات خود است.
این ایستگاه مدرن با همکاری دو شرکت Air Liquide و Iwatani ساخته میشود و قرار است سوختگیری را با سرعتی معادل پمپهای پرسرعت دیزلی انجام دهد؛ امری که تاکنون یکی از موانع بزرگ گسترش وسایل نقلیه هیدروژنی بوده است.
جایگزینی دیزل با فناوری پاک
جردن چابی، معاون بخش مهندسی پیشرانه گروه تویوتا، در نمایشگاه فناوری حمل و نقل پاک ۲۰۲۵ اعلام کرده که کامیونهای هیدروژنی جدید جایگزین چندین خودروی دیزلی فعلی خواهند شد. این خودروها برای پشتیبانی از مرکز قطعات آمریکای شمالی تویوتا استفاده میشوند. آقای چابی افزوده:
«هیدروژن به عنوان سوخت، به ویژه در قالب پیل سوختی، مزایایی دارد که میتواند تغییرات مثبتی ایجاد کند. ما در موفقیت بلندمدت این فناوری سرمایهگذاری کردهایم و بر این باوریم که این سرمایه گذاری ها به رشد پایدار در زنجیره تأمین و بخش حمل و نقل منجر خواهد شد.»
نسل سوم پیشرانههای هیدروژنی تویوتا
تویوتا علاوه بر توسعه ناوگان حمل و نقل، نسل سوم پیشرانه هیدروژنی خود را برای کامیونهای سنگین نیز معرفی کرده است. این پیشرانه جدید نسبت به نسخه قبلی دو برابر دوام بیشتر، ۱.۲ برابر بهرهوری سوخت بالاتر و کاهش قابل توجه هزینهها را دارد. همچنین این پیشرانه تا ۹۶۰ هزار کیلومتر (معادل ۶۰۰ هزار مایل) بدون نیاز به سرویس اساسی کار میکند؛ عددی که کیفیت بالای این فناوری را نشان میدهد.
آیندهای روشن تا سال ۲۰۲۷
طبق اعلام رسمی تویوتا، این پیشرانه جدید از سال ۲۰۲۷ وارد بازار ایالات متحده خواهد شد و نقشی کلیدی در برنامه بزرگتر این شرکت برای کاهش آلایندگی زنجیره تأمین و ادغام گستردهتر هیدروژن در سامانههای لجستیکی ایفا خواهد کرد.