معرفی انواع کلاه کاسکت

آخرین خودرو/ کلاه کاسکت ها انواع مختلفی با ویژگی و کاربردهای متفاوت دارند و به تأثیر بسزایی در حفاظت از جان موتورسواران دارد.
آمار تصادف با موتورسیکلت روز به روز در حال افزایش است که با استفاده از کلاه کاسکت میتوان مرگ و میر ناشی از این تصادفات را به حد زیادی کاهش داد. مطابق آمار به دست آمده از سال ۱۴۰۳، ۴۶ درصد از سهم کشتهشدگان تصادفات در تهران مربوط به موتورسواران بوده است. همچنین تحقیقات نشان داده که استفاده از کلاه کاسکت از حدود ۶۷ درصد از آسیبهای مغزی جلوگیری میکند و تقریبا ۳۷ درصد از مرگ موتورسواران پیشگیری میکند. بنابراین در جادههای شلوغ و پر از حوادث ناگوار، بهتر است استفاده از کلاه ایمنی را فراموش نکرد. کلاه کاسکتها انواع مختلفی با ویژگی و کاربردهای متفاوت دارند که با توجه به تأثیر بسزایی که در حفاظت از جان موتورسواران دارند، بهتر است با مدلهای مختلف آن آشنا بود تا بتوان بهترین آن را انتخاب کرد. برای آشنایی با انواع کلاه کاسکت و کاربرد آنها تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.
آشنایی با انواع کلاه کاسکت
کلاه کاسکتها از نظر طراحی و ظاهر و کاربرد چند نوع مختلف دارند که لازم است هر موتورسواری برای راحتی و ایمنی هر چه بیشتر خود با همه مدلهای آن آشنایی داشته باشد تا بتواند بهترین نوع آن را انتخاب کند. به صورت کلی کلاه کاسکتهایی که برای محافظت و ایمنی موتورسواران وجود دارد، بر اساس سبک طراحی به ۶ نوع مختلف تقسیم میشوند که عبارتاند از، کلاه کاسکت فک دار یا تمام رخ (Full face)، کلاه کاسکت بدون فک (Open Face)، کلاه کاسکت دوار یا فک متحرک (Modular)، کلاه کاسکت نیمه (Half)، کلاه کاسکت آفرود (Off-Road) و کلاه کاسکت دوال اسپرت (Dual Sport). در ادامه به معرفی هر کدام از انواع کلاه کاسکت و ویژگیهای هر کدام خواهیم پرداخت.
کلاه کاسکت فک دار یا تمام رخ (Full face)
کلاه کاسکت تمام رخ علاوهبر پوشش و محافظت از سر، از چانه و گردن نیز محافظت میکند و سپری مناسب و کاربردی در برابر آسیب و ضربه است. به دلیل اینکه این نوع کلاه کاسکت قسمتهای مختلف و مهمی از سر و صورت را پوشش میدهد ایمنترین کلاه ایمنی شناخته میشود. کلاه کاست تمام رخ شکل سنتی خود را همچنان حفظ کرده و دارای یک درپوش شیشهای متحرک است که معمولا جنس باکیفیتی دارد و از نفوذ آب جلوگیری میکند.
طبق مطالعات انجام شده درمورد میزان آسیب اجزای مختلف صورت و گردن در هنگام بروز تصادفات، چانه با ۵۰ درصد ضربه بیشتر روبهرو میشود که یک کلاه ایمنی فک دار میتواند از این اتفاقات جلوگیری کند. در همه مسابقات اتومبیلرانی و موتورسواری که رانندگان با سرعت بالا رانندگی میکنند از کلاه کاسکت Full Face که ایمنی بالایی به ارمغان میآورد استفاده میشود.
البته این نوع کلاه ایمنی بدون در نظر داشتن کلاس موتورسیکلت یا نوع استفاده برای همه موتورسواران کاربردی است اما باید با توجه به هدف استفاده طرح و مدلی مناسب را انتخاب کرد. برای مثال در مسابقات موتورسواری بهتر است مدلیهایی از این کلاه انتخاب شود که کمی حالت خمیده دارند و در سرعتهای بالا از سر جدا نمیشوند و افرادی که مسافتهای طولانی را موتورسواری میکنند بهتر است مدلی را انتخاب کنند که محافظ چانه آنها پایینتر است و طلقی سادهتر دارند.
اکثر کلاههای فول فیس برای تبخیر عرق و خنک نگه داشتن سر و صورت دارای تهویه هستند و در سالهای اخیر به مدلهای جدید آن ویژگیهایی مانند بلندگو بلوتوث دار و روکشهای مناسب با شرایط نوری مختلف نیز اضافه شده است.
کلاه کاسکت بدون فک (Open Face)
کلاه کاسکت بدون فک برخلاف مدل قبلی که کل قسمتهای صورت و گردن و سر را پوشش میداد، تنها از قسمت پشت سر و کنار سر محافظت میکند و نوار چانه ندارد بنابراین سطح ایمنی کمتری دارد. کلاه ایمنی Open Face وزن سبکی دارد و دید بهتری را به ارمغان میآورد اما به دلیل ایمنی پایینتر برای دوچرخهسواری، اسکوترسواری یا موتورسواری با سرعت پایین مناسب است و برای افرادی که عاشق سرعت هستند گزینه ایمن و مناسبی نیست. برخی از مدلهای این مدل از کلاه ایمنی دارای شیلدهای تمام رخ یا کوچکتر متحرک هستند تا از چشم و صورت در برابر نور خورشید یا باد و باران محافظت کنند.
کلاه کاسکت دوار یا فک متحرک (Modular)
اگر به فکر ایمنی و محافظت از خود هستید، کلاه کاسکت دوار یا فک متحرک یکی دیگر از گزینههای پیش روی شما است. دلیل نامگذاری این کلاه کاسکت به دوار این است که میتوان با فشردن یک دکمه قسمت فک آن را باز کرد و به یک طرف جمع کرد و صورت را آزاد نمود. درواقع این کلاه ایمنی ترکیبی از مدل فک دار و بدون فک بوده و به صورتی است که شیلد و محافظ چانه آن به سمت بالا حرکت میکند. اتصالات کلاه کاسکت مدولار مانند کلاه فک دار بوده اما وزن آن به دلیل داشتن مفصلی که صورت را پوشش میدهد، کمی بیشتر است. این نوع کلاههای ایمنی موتورسواری معمولا برای محافظت از چشم دارای شیلد هستند و در برخی از مدلها یک عینک ثانویه داخلی برای محافظت بیشتر از چشم در درون آنها تعبیه شده است. این کلاه ایمنی محافظتکنندگی و ایمنی مطلوبی دارد و البته ایمنی آن نسبت به مدل بدون فک بیشتر است زیرا این مدل از قسمت چانه نیز محافظت میکند. به دلیل طراحی که کلاه کاست مدولار دارد برای کروزرها و موتورسواریهای طولانی مدت گزینه مناسبی است. یکی از آپشنهایی که در این نوع کلاه ایمنی مورد استقبال قرار گرفته، بلندگو بلوتوث دار است و معمولا دارای پوشش ضد مه و لبه برآمده هستند.
کلاه کاسکت نیمه (Half)
کلاه ایمنی نیمه یا Half فقط قسمت پیشانی، سر و ابروها را پوشش میدهد و از نظر ایمنی از دیگر مدلها ضعیفتر است. البته برخی از تولیدکنندگان این نوع کلاه را به گونهای تولید میکنند که پشت گوش و گردن نیز پوشش داده شود اما به صورت کلی همه آنها فاقد محافظ چشم هستند. کلاه ایمنی Half طراحی سادهای دارد و سبک است و به دلیل عدم وجود روکش یا محافظ صورت هنگام استفاده از آن به محافظ چشم یا عینک مخصوص موتورسواری نیز نیاز خواهد بود. این نوع کلاه ایمنی نیز مانند دیگر مدلها به بلندگوهای بلوتوثدار مجهز است.
کلاه کاسکت آفرود (Off-Road)
همانطور که مشخص است این نوع کلاه کاسکتها برای جادههای خاکی و دور شدن از خیابانها کاربرد دارند و برای استفاده درون شهری چندان مناسب نیستند. به منظور جریان بهتر هوا روکش این کلاه بزرگتر بوده و نوار چانه آن برجستهتر است و در مجموع طراحی متفاوتی نسبت به کلاه ایمنی فکدار دارد. کلاه ایمنی آفرود حداکثر ایمنی را به ارمغان میآورد و تهویه مناسبی دارد و وزن آن نسبتا سبک است و نباید انتظار آپشنهایی مانند بلوتوث را از آن داشت. برای ساخت کلاههای آفرود از موادی مانند فایبرگلاس، الیاف کربن و کولار استفاده میشود که از استحکام بالایی برخوردار بوده و وزن سبکی دارند به همین دلیل بعد از یک رانندگی طولانی مدت باعث خستگی سر و گردن نمیشود. کلاه کاسکتهای افرود از چانه نیز محافظت میکنند اما به دلیل عدم محافظت از چشم بهتر است از عینک مناسب موتورسواری استفاده کرد تا مانع از ورود گرد و خاک جادههای خاکی بیرون از شهر به چشم شود.
کلاه کاسکت دوال اسپرت (Dual Sport)
نوع دیگری از کلاه کاسکتهایی که در اخیتار موتورسواران قرار دارد، کلاه ایمنی دوال اسپرت بوده که ترکیبی از کلاه کاسکت آفرود و فکدار است. در واقع طراحی قسمت بیرونی این کلاه ایمنی و بزرگی طلق و وجود میله چانه پایین آن به کلاه ایمنی آفرود و قسمت درونی آن از نظر روکش و راحتی به کلاه کاسکت فک دار یا تمام رخ شباهت دارد. کلاه کاسکت Dual Sport برای جادههای شهری و کوهستانی کاربرد دارد و ایمنی آن بالا است. نوار چانه این نوع کلاه ایمنی برخلاف کلاه ایمنی آفرود برجسته نیست و عایق بهتری برای صدا بوده و تهویه آن نیز مناسب است. کلاه ایمنی دوال اسپرت یک طلق بزرگ محافظ چشم دارد و صورت را به طور کامل پوشش میدهد اما درصورتی که موتورسوار قصد استفاده از عینک داشته باشد نیز میتواند طلق را بالا بکشد اما بهتر است در مسیرهای شیبدار از طلق کلاه استفاده نمود و در مسیرهایی با شیب معمولی از عینک استفاده کرد.
باتوجه به مطالب ذکر شده انواع مختلفی از کلاه کاسکتها برای موتورسواران وجود دارد تا هر موتورسواری بتواند با توجه به شرایط و راحتی خود کلاه کاسکت مناسب را انتخاب کند و با استفاده از این کلاهها جلوی اتفاقات ناگوار گرفته شود.