نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

شرکت وسپا چگونه متولد شد؟

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی
شرکت وسپا چگونه متولد شد؟

آخرین خودرو/ در این مطلب آخرین خودرو نگاهی به تاریخچه شرکت موتورسیکلت سازی ایتالیایی وسپا می اندازیم که پر از فراز و نشیب است.
 
منشأ تولید و رواج اسکوترهایی که امروزه شاهد استفاده گسترده از آن‌ها در کوچه و خیابان هستیم، برند خوش نام و محبوب ایتالیایی وسپا است. هنگامی که اسکوترها توسط وسپا معرفی شدند به رکورد فروش ۱۷ میلیون در پنج قاره رسیدند و استقبال گرمی از این وسیله نقلیه جدید و نوآورانه شد. اما این تنها یکی از نمونه‌های موفق شرکت وسپا است و این کمپانی معروف مدل‌های کاربردی دیگری را نیز در کارنامه پر بار خود به ثبت رسانده است. برای اینکه با نحوه تولد وسپا و وضعیت کنونی آن آشنا شوید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

وسپا کی و چگونه متولد شد؟

در سال ۱۸۸۴ جوانی ۲۰ ساله به نام رینالدو پیاجو، کارخانه‌ پیاجو را در شهر جنوا ایتالیا راه‌اندازی کرد و به تولید قطعات و تعمیر کشتی‌های تفریحی پرداخت. این شرکت تا سال ۱۹۰۰ در زمینه‌های دیگری مانند تولید خودروهای حمل بار، واگن‌های ریلی، اتوبوس‌های مسافری لوکس، پیشرانه اتوبوس و ساخت بدنه کامیون نیز فعالیت کرد. اما با شروع جنگ جهانی اول، تولیدات پیاجو نیز مانند بسیاری دیگر از شرکت‌ها تغییر یافت و به تولید هواپیماهای مختلف پرداخت. این شرکت در آن سال‌ها برای گسترش فعالیت خود کارخانه‌های مختلفی را در ایتالیا تأسیس کرد و در سال ۱۹۱۷ کارخانه‌ای جدید را در شهر پیزا راه‌اندازی نمود. پیاجو در سال ۱۹۲۱ نیز یک کارخانه دیگر در پونتدرا را به مالکیت خود در آورد و به تولید قطعات و هواپیما پرداخت. اما بعد از جنگ جهانی دوم این شرکت قدم در مسیر دیگری گذاشت و برند Vespa را به همگان معرفی کرد. کارخانه پیاجو در طول جنگ تقریبا نابود شده بود و به دلیل اینکه بعد از جنگ اقتصاد ایتالیا ضعیف شده بود به وسیله‌ای ارزان قیمت برای حمل و نقل نیاز داشت به همین دلیل فرزند رینالدو پیاجو یعنی انریکو تصمیم گرفت محصولی را با این هدف تولید کند. البته قبل از اتمام جنگ نیز طراحان و مهندسان پیاجو یک اسکوتر به نام Paperino MP5 را طراحی کرده بودند اما این محصول توجه و نظر انریکو را چندان به خود جلب نکرد. به همین دلیل انریکو برای طراحی مجدد اسکوتر مورد نظر از مهندس هوانوردی به نام داسکانیو کمک گرفت اما به دلیل این که این شخص علافه زیادی به موتورسیکلت و دود و آلودگی آن‌ها نداشت، محصولی متفاوت را طراحی کرد. این شخص محرک را قسمت تحتانی چرخ عقب قرار داد و محصولی که تولید کرد به زنجیر و روغن که آلودگی زیادی به وجود می‌آورند نیاز نداشت. وقتی انریکو پیاجو برای اولین بار این طرح را دید گفت شبیه به یک زنبور است و نام وسپا که در لاتین به معنی زنبور است برای این برند و محصول متفاوت انتخاب شد.

شهرت برند وسپا و افزایش فروش آن

راه‌اندازی برند وسپا سبب شد که پیاجو در ۲۳ آوریل سال ۱۹۴۶ یک گواهی حق اختراع را به اسم خود به ثبت برساند و مدتی بعد نام وسپا برای عموم مطرح گردید و تولید انبوه اولین وسپاهای ۹۸ سی‌سی آغاز شد. وسپا یک وسیله نقلیه جدید و متفاوت بود و به همین دلیل بازخوردهای زیادی را دریافت کرد اما در مجموع مورد استقبال زیادی قرار گرفت. وسپا برای اولین بار در گلف کلاب رم به نمایش گذاشته شد و ژنرال استون تولد آن را به نمایندگی از ارتش متحد آمریکا جشن گرفت. عکس Vespa در ۲۴ مارس ۱۹۴۶ در مجله Motor و در تاریخ ۱۵ آوریل همان سال بر روی جلد مجله La Moto  چاپ شد و باعث آشنایی مردم ایتالیا با آن شد. وسپا طراحی متفاوتی نسبت به موتورسیکلت‌هایی که تا آن زمان تولید شده بود داشت و سرآغاز تولید وسیله نقلیه جدیدی به نام اسکوتر یا همان موتورهای شهری جمع‌وجور با چرخ‌های کوچک و طراحی خاص بدنه بود. نمونه اولیه وسپا بعد از چند سال سیر تکاملی خود را طی کرد و به طراحی و ویژگی‌های فنی بهتری دست یافت.

میزان فروش Vespa از اولین سال عرضه آن یعنی ۱۹۴۷ با افزایش همراه بود و در سال اول ۲۵۰۰ دستگاه، در سال دوم ۱۰۰۰۰ دستگاه، در سال سوم ۲۰۰۰۰ دستگاه و در سال چهارم ۶۰۰۰۰ دستگاه از آن به فروش رسید. اما اوج فروش این اسکوتر زمانی بود که در سال ۱۹۵۲ در فیلم تعطیلات رُمی توسط دو هنر پیشه معروف یعنی آدری هپبورن و گرگوری پک استفاده شد و باعث افزایش فروش این محصول تا ۱۰۰۰۰۰ عدد رسید. تا اواسط دهه ۱۹۵۰ وسپا دوست‌داشتنی تحت لیسانس در انگلستان، اسپانیا، آلمان، فرانسه و بلژیک تولید می‌شد و فروش آن تا سال ۱۹۵۶ به یک میلیون رسید.

رکوردشکنی وسپا

بعد از جنگ جهانی دوم مسابقات و رقابت‌های مختلفی برگزار می‌شد که پیش‌نیاز پیروزی در این رقابت‌ها، تولید محصولاتی با طراحی متفاوت، وزن سبک و قدرت مناسب بود. در راستای تحقق این هدف، وسپا مونتلری تولید شد که یک شاسی آلومینیومی و بدنه‌ای سبک داشت. وسپا در ۱۰ ساعت متوالی موفق شد ۱۷ رکورد جهانی را با این محصول به دست آورد و مسافت‌های مختلف را نسبت به رقبای دیگر سریع‌تر طی کند. همچنین در سال ۱۹۵۱ این شرکت محبوب ایتالیایی برای ثبت رکورد کیلومتر پروازی مدل دیگری به نام سیلورو را تولید کرد که مجهز به یک موتور ۱۲۵ سی‌سی بود و با سرعت ۱۷۰.۲ کیلومتر بر ساعت رکورد را شکست و موفق شد در مدت ۲۱.۴ ثانیه مسافت مشخص شده را طی کند. این رکوردها و پیروزی‌ها آتش شهرت و محبوبیت وسپا را شعله‌ور‌تر کرد و باعث استفاده از محصولات آن در مسابقات زیادی شد. البته این برند علاوه‌بر رکوردهای سرعت، در بحث فروش نیز رکوردشکنی کرده و حدود ۱۸ میلیون از آن به فروش رفته است.

محبوب‌ترین مدل‌های وسپا
تا کنون بیش از ۱۵۰ مدل مختلف از برند محبوب وسپا تولید و عرضه شده است که برخی از مدل‌های آن به محبوبیت بیشتری دست پیدا کردند که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

وسپا ۹۸: این محصول دارای یک موتور ۹۸ سی‌سی تک سیلندر دو زمانه بود و جزو محصولات اولیه وسپا محسوب می‌شود. فروش این محصول در ابتدا کند بود اما بعد از این که شرایط اقساطی آن آغاز شد، میزان فروش افزایش یافت. از آنجایی که یکی از ابزارهای بازاریابی شرکت در مسابقات بود، وسپا نیز مدل مسابقه‌ای ۹۸ را با همین هدف تولید کرد.

وسپا GS: یکی از محبوب‌ترین مدل‌های برند Vespa، وسپا GS بود که یکی از نسخه‌های آن مدل GS150 بود که یک محصول اسپرت محسوب می‌شود و تولید آن از سال‌های ۱۹۹۵ تا ۱۹۶۱ ادامه داشت و در رقابت با موتورسیکلت‌های کوچک و سبک آن زمان تولید می‌شود. این محصول ۸ اسب بخار قدرت داشت و چهار دنده‌ای بود و مورد استقبال قرار گرفت. در طول مدتی که وسپا GS 150 روی خط تولید حضور داشت، بیش از ۱۲۰۰۰۰ دستگاه از آن تولید و عرضه شد.

وسپا اسپرینت: وسپا اسپرینت مانند بسیاری دیگر از محصولات این برند از وزن سبکی برخوردار است و ظاهری اسپرت و جوان‌پسند دارد. وسپا Sprint در دو مدل ۵۰ و ۱۵۰ سی‌سی تولید می‌شود و دو رنگ مشکی و نقره‌ای دارد.

وسپا ۱۲۵ پریماورا: یکی از پایه‌های ثابت خط تولید وسپا که به دلیل محبوبیت و استقبال زیاد هنوز هم تولید می‌شود، وسپا ۱۲۵ پریماورا است که بسیاری از افراد برند وسپا را با این مدل میشناسند. این مدل در دهه ۱۹۷۰، ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ تولید شد و هم اکنون با عنوان PX تولید می‌شود. پیشرانه این محصول ۱۲۵ سی‌‌سی دو زمانه است که در مدل‌های جدید برای حمل یک سرنشین بیشتر بلندی محور چرخ‌های آن افزایش یافته است.

وسپا الکتریکال: این اسکوتر برای افرادی که به محیط زیست اهمیت زیادی می‌دهند و به دنبال محصولی با ظاهر زیبا هستند، مناسب است. مدل Vespa Electrical سبک و راحت است و کاربری بسیار راحتی دارد. این موتورسیکلت با ۴ ساعت شارژ توانایی طی کردن حدودا ۶۰ مایل مسافت را دارد. 

وضعیت کنونی برند Vespa
وسپا هنوز هم مسیر گذشته خود را ادامه می‌دهد و به زیبایی و راحتی محصولات خود اهمیت زیادی می‌دهد و بیشتر سبد محصولات آن از اسکوترهای شهری تشکیل شده است و تولیدات آن به خصوص بین جوانان محبوبیت زیادی دارند. Vespa در قرن جدید با توجه به نیازهای روز جامعه محصولاتی نوین و کاربردی را تولید می‌کند و برای پیشی‌ گرفتن از رقبا تلاش می‌کند. ازجمله محصولات جدید وسپا می‌توان به GTS 310 مدل ۲۰۲۵ اشاره کرد که از جدیدترین نسل موتورهای HPE برای آن استفاده شده است. همچنین یکی دیگر از جدیدترین محصولات این شرکت وسپا الکتریکال است که دوست‌دار طبیعت بوده و محصولی کم‌مصرف است. در مجموع وسپا به عنوان برندی پیشگام و نوآور همچنان پر قدرت به فعالیت خود ادامه می‌دهد و هر ساله خیابان‌ها را به موتورهای جدید و کاربردی خود مزین می‌کند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره