مقایسه نیسان قشقایی آنر با لاماری ایما هیبرید

آخرین خودرو/ نیسان قشقایی آنر و لاماری ایما هیبرید دو کراس اوور جدید ایران هستند که شرکت نامی خودرو و آرین پارس موتور آنها را در بازار عرضه می کنند.
تنوع کراساوورهای کامپکت در بازار ایران روزبهروز بیشتر میشود و انواع خودروهای وارداتی یا مونتاژی چینی و ژاپنی، سفره خود را گستردهتر میکنند تا شاید مشتریان ایرانی بیشتری را به دور خود بنشانند. در این میان، یکی از محصولات نامآشنای چینی، لاماری ایما است که اینبار با نسخه هیبرید و صرفاً بهصورت وارداتی، توسط شرکت آرین پارس موتور وارد بازار ایران شده است. در سمت دیگر، نیسان قشقایی حضور دارد که اینبار نه با نسخه معمولی، بلکه در قالب تیپ «آنر ادیشن» توسط شرکت نامی خودرو، با شکل و شمایل بهروز شده، در جمع خودروهای وارداتی بازار ایران حاضر شده است.
این دو کراساوور جمعوجور از لحاظ قیمتی و کلاس بدنه، تقریباً رقیب یکدیگر محسوب میشوند؛ به همین دلیل بهتر دیدیم به مقایسه نیسان قشقایی آنر ادیشن با لاماری ایما هیبرید بپردازیم تا بدانید در رده قیمتی این دو خودرو، خرید کدامیک بیشتر با نیازهای شما همخوانی دارد و گزینه بهتری محسوب میشود.
درباره نیسان قشقایی آنر ادیشن و لاماری ایما هیبرید
نیسان قشقایی یکی از کراساوورهای جمعوجور کمپانی ژاپنی نیسان است که در دهه اول ۲۰۰۰ میلادی، از سال ۲۰۰۶، با نامی کاملاً ایرانی و برگرفته از ایل بزرگ قشقایی وارد بازارهای جهانی شد. این خودرو که در برخی کشورها با نام Rogue Sport نیز شناخته میشود، تاکنون با سه نسل مختلف به بازارهای گوناگون راه پیدا کرده است که نسل سوم آن از سال ۲۰۲۱ تاکنون در بازارهای جهانی موجود است.
با این حال، هنوز نسل دوم این خودرو توسط کمپانی دانگفنگ برای بازار چین و دیگر بازارهای متقاضی تولید میشود که حالا شرکت نامی خودرو به سراغ جدیدترین نسخه فیسلیفت نسل دوم نیسان قشقایی با نام «آنر ادیشن» رفته است. این نسخه از نیسان قشقایی محصول سال ۲۰۲۴ است و باید بدانید که در کشور چین یا دیگر بازارها، تحت عنوان «قشقایی گلوری» عرضه میشود.
اما در طرف دیگر، نسخه هیبریدی لاماری ایمای معروف بازار ایران حضور دارد که از لحاظ طراحی، مقداری نسبت به مدل بنزینی، بهویژه در بخش چهره، مورد بهروزرسانی قرار گرفته و حالا با قوای محرکه برقی ـ بنزینی در کشورمان حاضر شده است. این خودرو در بازار چین با نام Forting T5 EVO عرضه میشود و از سال ۲۰۲۳، نسخه هیبریدی فیسلیفت آن در دسترس مشتریان کشور چین قرار گرفته است. شرکت آرین پارس موتور از سال ۱۴۰۳، این محصول را بهصورت وارداتی به مشتریان ایرانی عرضه میکند.
ویدیوی معرفی نیسان قشقایی آنر
ویدیوی تست و بررسی لاماری ایما HEV
مقایسه طراحی بدنه نیسان قشقایی آنر و لاماری ایما هیبرید
همانطور که اشاره کردیم، نیسان قشقایی آنر ادیشن به نسل دوم این محصول محبوب کمپانی ژاپنی تعلق دارد که از سال ۲۰۱۳ تاکنون روی خط تولید است. بنابراین اگر کمی فنی و یا علاقهمند به حوزه خودرو باشید، متوجه میشوید که استایل کلی بدنه نیسان قشقایی آنر تفاوت زیادی با نسخه قبل از فیسلیفت خود ندارد و بهطور کلی یک سبک طراحی کلاسیک و البته کمی قدیمی را به شما ارائه میدهد.
نوع طراحی ستونها و فریم پنجرهها در نمای جانبی میتواند بیشتر این موضوع را نشان دهد. اما نمای جلوی خودرو بهطور کلی تغییر کرده و بهواسطه جلوپنجره یکپارچه با سپر، به همراه طرح جدید چراغها، توانسته چهره این خودرو را در حد مدلهای ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ بهروزرسانی کند و افرادی که به دنبال چهرههای مدرن هستند، قطعاً این سبک طراحی را خواهند پسندید. سایر بهروزرسانیها، بهویژه تغییر گرافیک چراغهای عقب و اعمال برخی تغییرات روی سپر عقب نیز در ارتقای نمای پشت قشقایی آنر کاملاً تأثیر مثبت داشته است.
اما در طرف دیگر، لاماری ایما هیبرید بهطور کلی محصول کاملاً جدیدتری است و در مجموع نیز بهواسطه طراحی ظاهری جذاب، متفاوت و هیجانانگیز خود، مورد پسند بسیاری از مشتریان قرار گرفته است. سبک طراحی بدنه لاماری هیبرید، بهویژه طرح سیال خطوط نمای جانبی و دیگر بخشها، باعث شده تا فرم بدنه این خودرو بسیار گیراتر از حریفان قدیمی ژاپنی از جمله نیسان قشقایی دیده شود. بهروزرسانیهایی که روی طرح چهره لاماری ایما هیبرید، بهویژه تغییر طرح سپر جلو و تزیینات دندانشمشیری اعمال شده، چهره این خودرو را بسیار خشن، تهاجمی و جوانپسندتر کرده است.
بنابراین اگر به استایلهای کمی کلاسیک با چاشنی امروزی علاقه دارید، نیسان قشقایی آنر قطعاً گزینه جذابتری برای شماست؛ اما بهطور کلی، فرم بدنه لاماری ایما هیبرید و خطوط اصلی بدنه آن، انحناهای اغواگرانه و زیبای بیشتری دارد و میتواند همچنان برای مشتریان ایرانی جذابتر به نظر برسد؛ هرچند که تعدد عرضه این خودرو سبب میشود طراحی ظاهری آن در بازار ایران کمی تکراری به نظر آید.
مقایسه کابین و طراحی داخلی
طراحی داخلی لاماری ایما هیبرید به طور کلی در مقایسه با نسخه بنزینی خیلی تغییر نکرده اما اضافه شدن برخی تزیینات فسفری رنگ در نگاه اول کاملاً توجه بیننده را با خود جلب میکند همچنین طراحی زیبای دسته دنده کریستالی به همراه پلاستیکهای طرح فیبر کربن و روکشهای چرمی بخش بازویی درها با دوخت فسفری نیز موجب سطح بالاتر به نظر رسیدن این کابین شده است.
دریچههای تهویه گرد حس و حال اسپرت در این کابین به وجود آورده و نمایشگرهای یکپارچه در بالای داشبورد نیز تاکیدی بر فناوریهای این خودرو هستند هرچند که امروزه سبک طراحی یکپارچه نمایشگرها کم کم در حال خارج شدن از دور است. نقطه قوت دیگری که در این کابین دیده میشود صندلیهای یک تکه ردیف جلو هستند که به سبک خودروهای اسپرت طراحی شده و راحتی و دربرگیرندگی آن در حد مناسبی به نظر میرسد.
نیسان قشقایی آنردیشن نیز از داشبورد جدیدتر در قیاس با مدل قبلی خود برخوردار شده که البته سبک طراحی آن بسیار شبیه به سدان سیلفی است. دریچههای تهویه گرد، نمایشگر مستطیلی ایستاده در بالای داشبورد به صورت تکی با کیفیت تصویر بالا، غربیلک فرمان اسپرت سه شاخه و…، حس و حال مناسبی برای این کابین به وجود آوردهاند. البته دسته دنده حالت کلاسیک و مکانیکی دارد و خیلی نمیتواند روی ارتقای رتبه بصری کابین تاثیرگذار باشد.
به کارگیری روکشهای چرمی در بخشهایی از داشبورد و رودریها نیز موجب بالاتر به نظر رسیدن سطح کیفی این کابین شده اما در مجموع به نظر میرسد که سطح کیفی متریال این کابین نسبت به لاماری ایما هیبرید کمی پایینتر باشد. البته بحث دوام مقوله جداگانه است که باید دید در طول زمان این دو کابین چطور در برابر شرایط مخرب نظیر نور آفتاب و دیگر عوامل مقاومت خواهند کرد.
صندلیهای ردیف جلو نیسان قشقایی آنر نیز اگرچه نسبتا راحت و مناسب طراحی شدهاند اما به اندازه صندلیهای اسپرت لاماری ایما هیبرید حس راحتی و اطمینان به شما منتقل نمیکند. با وجود آنکه میزان فضای کابین در صندلیهای ردیف دوم نیسان قشقایی آنر برای حضور ۲ تا ۳ سرنشین بزرگسال کفایت میکند و محدودیت در آن برای افراد تا ۱۸۵ سانتیمتر قد هم خیلی جدی نیست، اما با توجه به فاصله محوری بزرگتر، لاماری ایما هیبرید فضای پای بیشتری به سرنشینان ردیف دوم خود هدیه میدهد.
از طرف دیگر اگر زیاد قصد مسافرت میکنید، باید یک صندوق عقب بزرگ هم داشته باشید. این دو خودرو از این جهت به یکدیگر نزدیک هستند؛ چرا که لاماری ایما هیبرید حدود ۴۸۰ لیتر فضا در صندوق عقب خود دارد و نیسان قشقایی آنر ادیشن نیز معادل ۴۸۶ لیتر ظرفیت به لوازم و چمدانهای مسافرتی شما اختصاص داده است که تقریباً پذیرای ۴ تا ۵ چمدان متوسط تا بزرگ خواهد بود.
مقایسه مشخصات فنی نیسان قشقایی آنر و لاماری ایما هیبرید
نیسان قشقایی آنر ادیشن دقیقاً همان مشخصات فنی را دارد که از یک ماشین ژاپنی کم استهلاک با توان متعادل انتظار داریم؛ این خودروی ژاپنی موتور ۲ لیتری تنفس طبیعی ۴ سیلندر خود را به یک گیربکس هفت سرعته سی وی تی ایکسترونیک متصل کرده تا در نهایت قدرتی نزدیک به ۱۴۰ اسب بخار و ۱۸۴ نیوتن متر گشتاور از این طریق به محور چرخهای جلو منتقل شود.
این موتور و گیربکس از لحاظ استهلاک و دوام فنی جزو گزینههای نسبتاً مطلوب در شرایط فعلی بازار ایران به شمار میروند و چیزی حدود ۶.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر نیز بنزین مصرف میکنند. شتاب صفر تا صد این کراس اور ۱۴۴۹ کیلوگرمی حدود ۱۰.۵ ثانیه است که قطعاً جوابگوی نیازهای خانوادگی خواهد بود و در برابر بسیاری از خودروهای موجود در بازار فعلی ایران، سواری نسبتاً مهیج و تقریباً چالاکتری هم ارائه میدهد.
اما در سمت دیگر این میدان لاماری ایما با قوای محرکه نسبتا جدید برقی بنزینی به بازار آمده که از لحاظ تکنولوژی نسبت به حریف ژاپنی بسیار پیچیدهتر است. این پیشرانه ترکیبی از یک موتور برقی به همراه موتور الکتریکی است که به صورت همزمان قابلیت ارسال نیرو به سوی چرخها را دارند. حداکثر توان ترکیبی این مجموعه حدود ۱۷۴ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور است که از طریق یک گیربکس ECVT به چرخهای جلو منتقل میشود. فناوری این گیربکس نسبت به جعبه دندههای CVT بسیار متفاوت است و صرفا مشابهت اسمی میان آنها وجود دارد.
بنابراین هم پیچیدگی فنی این پیشرانه هیبرید بسیار بالاست و هم فناوری جعبه دنده آن در حد فراتر از تخصص بسیاری تعمیرکاران امروز بازار ایران است و همین نکته میتواند در صورت خرابی، هزینههای بسیار بیشتری را روی دست مالکان خودروهای هیبریدی نظیر لاماری ایما هیبرید بگذارد. با وجود پیچیدگی فناوری و هزینههای نگهداری بیشتر در طول زمان، با این حال شتاب لاماری ایما هیبرید نسبت به حریف ژاپنی بالاتر بوده و میزان مصرف سوخت آن نیز بسیار کمتر است؛ طبق تستهای انجام شده شتاب ۰-۱۰۰ لاماری هیبرید حدود ۸.۱ ثانیه و مصرف سوخت آن نیز ۵.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که نوید یک سواری نسبتاً پرشتاب و کم مصرف را به کاربران این خودرو میدهد.
ضمناً هر دو خودرو سیستم تعلیق مستقل در جلو و عقب دارند که به ویژه در زمینه هندلینگ خودرو هنگام دور زدنهای سریع و پرشتاب، میتواند بسیار موثر واقع شود و در جذب ضربات ناهمواریهای جاده هنگام گذر از دستاندازها نیز سیستم تعلیق مستقل مولتی لینک، کاملاً کاربردی خواهد بود.
خودرو | لاماری ایما هیبرید | نیسان قشقایی آنر |
موتور | چهارسیلندر- ۱۶سوپاپ –توربوشارژر | چهار سیلندر- ۱۶سوپاپ –طبیعی |
حجم موتور | ۱.۴۸۱ لیتر | ۱.۹۹۷لیتر |
توان خروجی | ۱۷۴ اسب بخار – ۳۰۰ نیوتن متر | ۱۴۰اسب بخار –۱۸۴نیوتن متر |
گیربکس | e-CVT | ۷ سرعته مصنوعی CVT |
انتقال قدرت | دیفرانسیل جلو | دیفرانسیل جلو |
شتاب ۰ – ۱۰۰ | ۸.۱ ثانیه | ۱۰.۵ ثانیه |
مصرف سوخت ترکیبی | ۵.۳ لیتر در۱۰۰کیلومتر | ۶.۷۹ لیتر در۱۰۰کیلومتر |
بیشترین سرعت | ۱۶۰ کیلومتربرساعت | ۱۸۶ کیلومتربرساعت |
وزن | ۱۵۵۰ کیلوگرم | ۱۴۴۹ کیلوگرم |
حجم باک | ۵۵ لیتر | ۵۷ لیتر |
ابعاد بدنه | ۱۶۸۰-۱۸۶۰-۴۵۶۵میلیمتر | ۱۶۱۰-۱۸۳۷-۴۴۰۷میلیمتر |
فاصله محوری | ۱۵ ۲۷ میلیمتر | ۲۶۴۶ میلیمتر |
حجم صندوق | ۴۸۰ لیتر | ۴۸۶ لیتر |
مقایسه آپشنهای نیسان قشقایی آنر با لاماری ایما هیبرید
اگرچه نیسان قشقایی آنر با تجهیزات رفاهی و ایمنی مناسبی وارد بازار ایران شده است اما سطح تجهیزات این خودرو در حد محصولات یک دهه پیش است و به ویژه نبود تجهیزات ایمنی فعال نظیر انواع رادارهای هشدار دهنده و سیستمهای کمک رانندگی در این خودرو یک نکته منفی تلقی میشود.
بر این اساس لاماری ایما هیبرید به دلیل برخورداری از رادار خط خوان، رادار نقطه کور، هشدار برخورد از جلو، سردکن صندلی راننده، گرمکن صندلیهای جلو و سقف پانوراما نسبت به نیسان قشقایی آنر خودروی پر آپشنتری محسوب میشود.
خودرو | نیسان قشقایی آنر | لاماری ایما هیبرید |
کروز کنترل | دارد | دارد |
کنترل پایداری | دارد | دارد |
کنترل شروع حرکت در سربالایی | دارد | دارد |
هشدار نقطه کور | – | دارد |
رادار خط خوان | – | دارد |
سیستم کمکی رانندگی بین خطوط | – | – |
سنسور پارک عقب | دارد | – |
نوربالا اتوماتیک | – | – |
سنسور باد تایرها | دارد | دارد |
ترمز پارک برقی و اتوهلد | دارد | دارد |
ترمز اضطراری اتوماتیک | – | – |
دیلایت | دارد | دارد |
سنسور نور | دارد | دارد |
فرمان برقی | دارد | دارد |
دکمه های کنترل روی فرمان | – | – |
نمایشگر مالتی مدیا | دارد | دارد |
دوربین عقب | – | – |
دوربین ۳۶۰ درجه | دارد | دارد |
کیسه هوا | دارد (۶ عدد) | دارد (۶ عدد) |
تهویه اتوماتیک | دارد | دارد |
تنظیم برقی صندلی راننده | دارد | دارد |
تنظیم برقی صندلی سرنشین جلو | – | دارد |
سردکن صندلی جلو | – | دارد |
گرمکن صندلی جلو | – | دارد |
شارژر وایرلس | – | – |
دنده پشت فرمان | – | – |
اتوپارک | – | – |
سنسور باران | دارد | دارد |
تنظیم برقی آینههای جانبی | دارد | دارد |
سانروف | دارد | – |
سقف پانوراما | – | دارد |
نتیجهگیری
با توجه به نکاتی که در زمینه مقایسه نیسان قشقایی آنر با لاماری ایما هیبرید بیان کردیم میتوان نتیجه گرفت که هر دو خودرو از جوانب مختلف میتوانند گزینههای مطلوب برای دستههای متفاوتی از مشتریان ایرانی باشند.
اگر به اعتبار برند اولویت میدهید و میخواهید حتماً یک ماشین با اصل و نسب ژاپنی سوار شوید که امکانات قابل قبولی داشته باشد، توان فنی و شتابگیری آن متعادل به نظر برسد و از همه مهمتر از لحاظ دوام موتور و گیربکس شما را ناامید نکند، نیسان قشقایی انتخاب مناسب برای شما خواهد بود. فضای قابل قبول کابین و صندوق عقب این خودرو نیز برای کاربردهای خانوادگی تقریبا مناسب است.
اما در طرف دیگر لاماری ایما هیبرید قرار دارد که شتاب به مراتب سریع و مهیجتری در اختیار شما میگذارد و دینامیک رانندگی آن جوان پسندانهتر است. امکانات متنوعتر به ویژه در زمینه تجهیزات ایمنی فعال، کابین کمی بزرگتر، طراحی ظاهری جسورانهتر و تیراژ نسبتا بالا که خرید و فروش آن را در بازار راحت میکند، از نقاط قوت لاماری هیبرید به شمار میروند. البته همانطور که اشاره کردیم به دلیل پیچیدگی فنی، قطعاً لاماری هیبرید در صورت خرابی و نیاز به تعمیرات، دردسرهای بیشتری برای مالک به وجود میآورد و هزینههای تعمیرات آن نیز در مقایسه با پیشرانههای سنتی تنفس طبیعی و گیربکس معمولی سیویتی بالاتر خواهد بود.