خودروسازی آلمان زیر سایه تعرفههای آمریکا

مهر/ تعرفههای جدید آمریکا بر واردات خودرو، چشمانداز رشد خودروسازان آلمانی را تیره کرده و همزمان با رکود اقتصادی اروپا، صنعت خودرو را با چالشهای تازهای روبهرو ساخته است.
رویای گسترش بازار خودروسازان آلمانی در آمریکا با موج جدید تعرفههای وارداتی دونالد ترامپ با تهدید جدی مواجه شده است. وضع تعرفه ۲۵ درصدی بر خودروهای وارداتی، امید فولکسواگن و دیگر غولهای خودروسازی آلمان برای رشد در بازار آمریکا را بهشدت کاهش داده است. به گفته تحلیلگران S&P Global، انتظار میرود فروش خودرو در آمریکا در سال آینده ۱.۲ میلیون دستگاه کاهش یابد. فولکسواگن تنها قربانی این تصمیم نیست؛ مرسدسبنز، پورشه و استلانتیس نیز پیشبینیهای مالی سالانه خود را پس گرفتند و اعلام کردند که تاثیرات غیرمستقیم این جنگ تجاری، از کمبود قطعات تا افزایش قیمت برای مشتریان آمریکایی، غیرقابلپیشبینی است. تعرفههای جدید بر واردات قطعات خودرو از چین و مکزیک نیز زنجیرههای تامین لحظهای را مختل کرده و صنعت خودروی تحت توافقنامه تجاری آمریکا-مکزیک-کانادا را تهدید میکند. شرکتهای آلمانی ازجمله بیامو، فولکسواگن و مرسدسبنز با تکیه بر حضور پررنگشان در آمریکا تلاش کردهاند ترامپ را به لغو یا کاهش تعرفهها ترغیب کنند.
کارخانههای این شرکتها در ایالتهای تنسی، آلاباما و کارولینای جنوبی هزاران شغل ایجاد کردهاند و حتی بیامو بزرگترین صادرکننده خودروی آمریکا ازنظر ارزش به شمار میرود. بااینحال، مشکلات ساختاری مانند گذار پرهزینه به خودروهای برقی و رکود اقتصادی در اروپا، همزمان با جنگ تجاری، وضعیت را برای صنعت خودرو پیچیدهتر کرده است. موسسه ایفو آلمان هشدار داده که این تعرفهها فشار مضاعفی بر اقتصاد رکودی آلمان وارد کرده و نشانههای بهبود در صنعت خودرو را نیز سرکوب کردهاند. در شرایطی که اولین نشانههای بهبود در قلب صنعتی اروپا نمایان شده بود، جنگ تجاری تازه، باری دوباره بر دوش خودروسازان آلمانی گذاشته است.