افزایش فروش چشمگیر بی ام و سری 5؛ بیشتر از مرسدس E کلاس و آئودی A6

پدال/ بامو سری ۵ با افزایش فروش ۵۶ درصدی در اروپا، مرسدس بنز E کلاس و آئودی A6 را با اختلاف زیادی پشت سر گذاشت.
در رقابت داغ خودروهای لوکس اروپا، بامو سری ۵ بهوضوح پیشتاز است. نسل هشتم این خودرو که بهار ۲۰۲۳ معرفی شد، نهتنها جایگاه خود را حفظ کرده بلکه با فاصلهای چشمگیر از رقبا پیشی گرفته آنهم درحالیکه بامو در حال آمادهسازی نسخه فیسلیفت این خودرو است. بامو در چهار ماه اول سال ۲۰۲۵ موفق به فروش ۲۰,۴۰۲ دستگاه سری ۵ در اروپا شد که رشدی ۵۶ درصدی نسبت به سال گذشته را نشان میدهد. بخش عمده این موفقیت به جایگزینی نسل هفتم قدیمی و استقبال گسترده از مدل جدید برمیگردد.
مرسدس بنز در همین بازه زمانی ۱۵,۸۱۱ دستگاه E کلاس فروخته که هرچند رشد ۱۹ درصدی نسبت به سال گذشته داشته اما همچنان با اختلاف از رقیب باواریایی خود عقب است. آئودی نیز با فروش ۱۳,۷۷۴ دستگاه A6 و S6، رشدی ۱۰ درصدی را تجربه کرد اما در جایگاه سوم قرار گرفت. در بخش خودروهای الکتریکی، بامو i5 با فروش ۸,۸۴۳ دستگاه و رشد ۵۵ درصدی، پیشتاز است. آئودی A6 e-tron با ۷,۴۶۰ دستگاه فروش، فاصله کمی با i5 دارد اما مرسدس بنز EQE با کاهش ۲۲ درصدی تقاضا، تنها ۳,۷۴۰ دستگاه فروخته است.
چهار جایگاه آخر به ترتیب به ولوو S90 با فروش ۲,۷۲۲ دستگاه، لکسوس ES با ۱,۳۹۷ دستگاه، آئودی A7 با ۱,۲۱۶ دستگاه و مازراتی گیبلی با تنها ۵۱ دستگاه اختصاص دارد. در سال جاری، نسخههای دیزلی ۳۰ درصد از کل فروش خودروهای لوکس بزرگ اروپا را به خود اختصاص دادهاند و همردیف با خودروهای پلاگینهیبریدی با سهمی ۳۰ درصدی قرار گرفتهاند. البته خودروهای الکتریکی با سهمی ۲۷ درصدی چندان عقب نیستند. مدلهای بنزینی ۱۱ درصد و هیبریدهای معمولی ۱.۸ درصد از سهم بازار را تشکیل میدهند.
همچنین تقاضای بالایی برای نسخههای استیشن سری ۵، آئودی A6 و E کلاس وجود دارد و حدود ۶۰ درصد خریداران در آلمان نسخه استیشن را به سدان ترجیح میدهند. بهعنوانمثال، ۶۱ درصد از فروش بامو i5 به مدل تورینگ و ۸۲ درصد از فروش A6 e-tron به نسخه واگن اختصاص دارد درحالیکه برای مرسدس بنز E کلاس، فروش نسخههای سدان و استیشن تقریباً نصف و نصف است.