سیستم خودران تسلا زیر تیغ یورو انکپ؛ اتو پایلوت واژه درستی نیست!

آخرین خودرو/ اگرچه بیشتر رانندگان امروزی به هدایت خودکار علاقه دارند، اما دادههای جدید یورو انکپ نشان میدهد که همه سامانههای کمک راننده (ADAS) به یک اندازه مؤثر و امن نیستند. در این بین تسلا که همواره خود را به عنوان پیشتاز فناوری خودران معرفی کرده، حالا با واقعیتی ناخوشایند روبرو شده و در مقایسه با رقبا در ردهای پایینتر قرار گرفته است.
عقبماندگی تسلا از رقبای ارزان تر
به گزارش آخرین خودرو، بر اساس دادههای یورو انکپ، تسلا مدل S در شاخص «شایستگی سامانه کمک راننده» امتیاز ۳۰ درصد را کسب کرده است. برای مقایسه بد نیست بدانید خودروهای کوچکتر و مقرون به صرفه تری مانند کیا EV3 امتیاز ۷۴ درصد و رنو ۵ امتیاز ۷۳ درصد را از آن خود نموده است. نکته تأمل برانگیز اینکه که هر دو خودروی مذکور ادعاهای محدودتری درباره فناوریهای خودران دارند و با ارقام خیلی پایینتری قابل خرید هستند.
روش ارزیابی یورو انکپ
در ارزیابی سامانههای کمک رانندگی یورو انکپ دو معیار کلیدی در نظر گرفته میشود که عبارتند از:
توانایی سیستم کمک راننده: بررسی کیفیت تعامل سیستم با راننده، میزان شفافیت اطلاعات و درک صحیح راننده از سطح اتوماسیون.
پشتیبانی ایمنی: ارزیابی مداخله سیستم در شرایط بحرانی، مانند ترمز اضطراری یا حفظ مسیر.
با آنکه تسلا مدل S در بخش پشتیبانی ایمنی نمره بالای ۹۴ درصد را کسب کرده، اما امتیاز پایین آن در تعامل با راننده باعث شده که در مجموع به رتبهای متوسط و ناامیدکننده برسد. در همین ردهبندی، ولوو EX30 نیز تنها موفق به کسب امتیاز «متوسط» شده؛ نتیجهای که برای برندی همچون ولوو که ایمنی هسته بازاریابی آن است، چندان خوشایند نیست.
اتوپایلوت، واژهای که برای تسلا دردسرساز شد
بزرگترین مشکل تسلا از نظر یورو انکپ، نه نرمافزار یا سختافزار، بلکه زبان بازاریابی آن است. استفاده از واژه «اتوپایلوت» برای سیستم کمک راننده تسلا به عنوان عاملی گمراهکننده و خطرناک شناخته شده است.
از دید یورو انکپ استفاده تسلا از نام و تبلیغات اغراقآمیز برای سامانه اتوپایلوت، قابلیتهای واقعی سیستم را بیش از حد جلوه میدهد و میتواند باعث شود رانندگان فکر کنند خودرو بهطور کامل خودران میباشد؛ در حالی که چنین نیست.
این نهاد معتبر هشدار داده که استفاده از چنین عباراتی بدون تعیین دقیق حدود مسئولیت راننده، میتواند خطراتی جدی برای ایمنی ایجاد کند. به گفته یورو انکپ، یک سیستم کمک راننده ایدهآل باید با راننده همکاری کرده، سطح کمک را به درستی اطلاع دهد و در شرایط بحرانی، به شکلی مؤثر از برخورد جلوگیری کند. اما سیستم تسلا به دلیل استفاده از عنوان اتوپایلوت در این زمینه مردود شده است.
اشکالات عملکردی در تعامل با راننده
یورو انکپ علاوه بر انتقاد از زبان بازاریابی، به مشکلات عملکردی سیستم کمک راننده تسلا هم اشاره کرده است. مهمترین ایراد، مقاومت فرمان در برابر دخالت راننده عنوان شده؛ هنگامی که راننده تلاش میکند هدایت خودرو را در دست بگیرد، فرمان به او مقاومت نشان میدهد و در صورت موفقیت، سیستم خودکار به طور ناگهانی غیرفعال میشود. یورو انکپ در این رابطه گفته:
«برخلاف پورشه، سامانه تسلا در برابر دخالت راننده مقاومت نشان میدهد و حتی پس از دخالت راننده، به جای کمک، سیستم به شکلی کامل غیرفعال میشود. این امر در مواردی میتواند ایمنی را کاهش دهد.»
یک امتیاز از دست رفته یا آسیبی بزرگ تر؟
اگرچه این گزارش یک ارزیابی فنی است و مستقیماً بر فروش تأثیر نمیگذارد، اما برای برندی مانند تسلا که بخش زیادی از اعتبار خود را بر نوآوری و ایمنی بنا نهاده، میتواند بسیار گران تمام شود. تسلا با وعده خودران بودن خودروهایش، توجه و اعتماد مشتریان را جلب کرده، اما گزارشهایی از این دست ممکن است باعث تغییر نگاه خریداران نسبت به واقعیات فنی محصولات شود.
این موضوع میتواند تبعاتی فراتر از امتیاز یورو انکپ داشته باشد و حتی روی سیاستگذاریهای حقوقی در اتحادیه اروپا یا کشورهای دیگر اثر بگذارد؛ بهخصوص اگر سازمانهای نظارتی بخواهند از برندها بخواهند در نامگذاری محصولات خود شفافتر و مسئولانهتر رفتار کنند.