ورق برای خودروسازان جهانی برگشت

ایسنا/ فروش جهانی خودرو اخیرا با افزایش چشمگیری روبرو بوده است اما یک گزارش جدید پیشبینی میکند که به زودی شاهد ناخوشی و معلق بودن برای این صنعت خواهیم بود.
در شرایطی که خریداران مشوقهای قیمتگذاری و موجودی پیش از تعرفه را قبل از اعمال تعرفههای ۲۵ درصدی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا بر بخش خودرو، استفاده کردند، خودروسازانی مانند فورد، تویوتا، هوندا، هیوندای کره و کیا، همگی در ماه مه افزایش فروش را گزارش کردند.
اما سود ماه مه به هیچ وجه به بزرگی سود ماههای مارس و آوریل نبود. شرکت «وارد اینتلیجنس»( Wards Intelligence) گزارش داد که نرخ سالانه تعدیلشده فصلی (SAAR) فروش خودروهای سبک در ماه مه به ۱۵.۶۵ میلیون دستگاه کاهش یافت در حالی که این رقم در آوریل ۱۷.۲۵ میلیون دستگاه و در مارس ۱۷.۸۳ میلیون دستگاه خودرو بود. شرکت «کاکس اتوموتیو» نیز در محاسبه نرخ سالانه تعدیلشده فصلی ماه مه خود شاهد کاهش مشابهی بود.
«رایان سوئیت»، اقتصاددان ارشد آمریکایی موسسه آکسفورد اکونومیکس، در یادداشتی به یکی از مشتریان خود نوشت ناخوشی فروش خودرو از راه رسیده است. «سوئیت» نوشت بعید است موانع فروش خودرو تحت تاثیر بدبینی مصرف کنندگان و کاهش موجودی انبارهای نمایندگیها و افزایش تعرفهها که هزینههای اضافی را به دنبال دارد به سرعت تغییر کنند.
در شرایطی که فروشندگان، عرضه را با خودروهای گرانتر جایگزین میکنند، علاوه بر اینکه کاهش موجودی منجر به افزایش قیمتها میشود،احساسات مصرفکننده نیز بر فروش تاثیر خواهد گذاشت.
آکسفورد و «سوئیت»، اوج تاثیر تعرفهها بر تورم را تابستان سال میلادی جاری میدانند.
«سوئیت» اظهار کرد که موجودی کمتر، قیمتهای بالاتر، کاهش احساسات و رشد ضعیف درآمد بر فروش خودرو تاثیر خواهد گذاشت. آکسفورد پیشبینی میکند که فروش طی سال میلادی جاری ضعیف خواهد بود و در سه ماهه اول سال ۲۰۲۶ به پایینترین حد خود خواهد رسید.
طبق گزارش یاهو فایننس، یک نقطه روشن کوچک برای خودروسازان وجود دارد که ۲۵ درصد از پاسخدهندگان اظهار کردند که خرید خود را در واکنش به تعرفهها، به تعویق انداختهاند.