تهدید صنعت خودروی برزیل با هجوم انبوه شرکت های چینی

آخرین خودرو/ خودروهای هیبریدی و الکتریکی ارزان قیمت ساخت چین با سرعتی بیسابقه وارد بازارهای جهانی میشوند. یکی از مقاصد اصلی برای این مدلها کشور برزیل است. کارشناسان محلی معتقدند حضور خودروهای چینی در این کشور اگرچه باعث ایجاد تنوع شده، اما در عین حال تولید داخل را به خطر انداخته و اکنون باید آنها را یک تهدید جدی تلقی کرد.
شاید بدانید بی وای دی جزو خودروسازانی است که حضور پررنگی در بازار برزیل دارد. این شرکت حالا با ناوگانی از کشتیهای اختصاصی خود، به صورت مستقیم خودروهای برقی را به خاک برزیل وارد میکند. این حرکت کارشناسان صنعت خودروی برزیل را به شدت نگران کرده است. آنها هشدار دادهاند که این نوع واردات گسترده ممکن است به تضعیف صنعت خودروسازی بومی و تزلزل در فرصتهای شغلی منجر شود.
چرا برزیل به مقصد محبوب چینیها تبدیل شده است؟
برزیل در حال حاضر ششمین بازار بزرگ خودروی جهان به حساب میآید. همین امر این کشور را به هدفی وسوسهانگیز برای برندهای نوظهور چینی مانند بی وای دی، گریت وال و البته ولوو تبدیل کرده است. به غیر از برندهای نوظهور چینی، رقبای سنتی مانند فولکس واگن، جنرال موتورز و استلانتیس هم سالهاست با سرمایهگذاریهای عظیم در زیرساختها و نیروی کار محلی، در این کشور فعالیت میکنند.
در مقابل، برند های چینی با تکیه بر واردات مستقیم، در تلاش هستند تا با دور زدن هزینههای تولید محلی، سهمی از این بازار پر تقاضا را تصاحب کنند. سیاستهای گمرکی نیز به این روند کمک کردهاند؛ چرا که حدود یک دهه پیش، دولت برزیل برای تشویق واردات خودروهای برقی، تعرفه واردات را حذف کرد.
تعرفهها بازمیگردند؛ اما کافی هستند؟
سال گذشته دولت برزیل بار دیگر تعرفهای ۱۰ درصدی بر واردات خودروهای برقی وضع کرد. اما این رقم هنوز در مقایسه با تعرفههای سنگین اروپا برای برندهای چینی، بسیار ناچیز است. طبق سیاست فعلی، خودروسازان چینی میتوانند تا جولای ۲۰۲۵ تا سقف ۱۶۹ میلیون دلار خودروهای پلاگین هیبرید و ۲۲۶ میلیون دلار خودروهای الکتریکی بدون تعرفه وارد کنند.
این معافیت موجب شده شرکتهایی مانند بی وای دی، با حداکثر سرعت ممکن مشغول واردات شوند. فقط در پنج ماهه نخست سال جاری، حدود ۲۲ هزار دستگاه از خودروهای این برند وارد برزیل شده؛ پیشبینیها حاکی از آن است که این رقم تا پایان سال ۲۰۲۵ به ۲۰۰ هزار دستگاه برسد؛ یعنی چیزی در حدود ۸ درصد از کل بازار خودروهای نو.
نگرانی درباره آینده تولید محلی
در شرایطی که بی وای دی اعلام کرده در حال ساخت کارخانهای در ایالت باهیا است، گزارشهایی از وضعیت نامناسب کارگران خارجی این پروژه باعث تأخیر در افتتاح آن تا دسامبر ۲۰۲۶ شده است. به شکلی مشابه، شرکت گریت وال نیز برنامههای تولید محلی خود را یک سال به تعویق انداخته است.
رئیس انجمن ملی خودروسازان برزیل، در مصاحبهای با خبرگزاری رویترز گفته:
«ما از ورود برند های جدید به برزیل استقبال میکنیم؛ به شرطی که تولید در داخل، توسعه زنجیره تأمین قطعات، ایجاد اشتغال و انتقال فناوری را به همراه داشته باشد. اما وقتی واردات بیش از حد باعث کاهش سرمایهگذاری در تولید داخلی شود، این وضعیت برای ما نگرانکننده است.»
صنعت خودروی برزیل بر سر دو راهی
با افزایش تدریجی تعرفهها که طبق برنامه تا سال ۲۰۲۶ به ۳۵ درصد میرسند، شاید برزیل بتواند توازن بهتری میان واردات و تولید محلی برقرار کند. اما برخی کارشناسان معتقدند دولت باید این روند را تسریع کند و تعرفه ۳۵ درصدی را زودتر از موعد اجرا کند.
در غیر این صورت، صنعت خودروسازی بومی برزیل که دههها برای تثبیت جایگاه خود تلاش کرده، ممکن است تحت تأثیر سیل خودروهای ارزان چینی قرار گیرد. حضور پررنگ برندهایی مانند بی وای دی اگرچه بهمعنای گسترش دسترسی به خودروهای سبز و مقرون به صرفه است، اما میتواند به بهای از دست رفتن استقلال صنعتی و فرصتهای شغلی بومی تمام شود.