نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

ساخت شلبی کبرا دیتونای مدرن توسط دانشجویان طراحی با بودجه‌ای محدود

منبع
پدال
بروزرسانی
ساخت شلبی کبرا دیتونای مدرن توسط دانشجویان طراحی با بودجه‌ای محدود

پدال/ دانشجویان مدرسه طراحی اسپرا اسبارو در فرانسه با بودجه‌ای محدود و در کمتر از پنج ماه، نسخه‌ای مدرن از شلبی کبرا دیتونا را خلق کردند که تحسین همگان را برانگیخت.
 
شلبی کبرا دیتونا شاهکار طراحی و یکی از مهم‌ترین خودروهای فرهنگ خودروسازی آمریکا محسوب می‌شود. بازآفرینی خودرویی که بتواند در حد نسخهٔ اصلی باشد کار ساده‌ای نیست اما گروهی از دانشجویان یک مدرسه طراحی در فرانسه موفق به انجام این کار شدند آن‌هم با برنامه‌ای فشرده و بودجه‌ای بسیار محدود. آنچه اینجا می‌بینید، تفسیری مدرن از این طراحی است که توسط دانشجویان مدرسه طراحی خودرو اسپرا اسبارو ساخته شده است؛ مدرسه‌ای که توسط فرانکو اسبارو، سازنده سابق خودروهای مسابقه‌ای، تأسیس شد. او همچنین شرکت معروف اسبارو را راه‌اندازی کرد که سال‌هاست خودروهای خاص و رپلیکاهای بی‌نظیر تولید می‌کند.

این ادای دین به کبرا دیتونا، هریتیج ESX نام دارد و تیمی متشکل از ۲۵ دانشجو در کمتر از پنج ماه آن را به سرانجام رساندند. با تناسبات ظاهری و اگزوزهای کنار بدنه، ممکن است فکر کنید شاسی این خودرو از دوج وایپر قرض گرفته شده اما هیچ ماری در ساخت این پروژه آسیب ندیده است! دانشجویان شاسی لوله‌ای اختصاصی خود را مهندسی کردند که هم مستحکم است و هم سبک‌وزن. هریتیج ESX تنها ۱۱۵۰ کیلوگرم وزن دارد که رقم چشمگیری است. دانشجویان پیش از ساخت هریتیج ESX تجربه‌ای مشابه داشتند. سال گذشته، آن‌ها ادای دینی به خودروی فرمول یک برابم دهه ۱۹۸۰ ساختند. این خودرو که ES-25 نام داشت و شبیه یک خودروی اصلی فرمول یک به نظر می‌رسد، به موتور V6 آئودی مجهز بود و در کمتر از دو ماه از صفر طراحی و ساخته شد.

زیر کاپوت، موتور آشنای کایوت ۵ لیتری V8 فورد از موستانگ GT قرار دارد که در موقعیت وسط-جلو نصب شده و قدرت را از طریق یک گیربکس دستی شش سرعته به چرخ‌های عقب منتقل می‌کند. این موتور با ۴۵۰ اسب بخار قدرت، عملکردی هیجان‌انگیز را در این خودروی سبک‌وزن نوید می‌دهد و صدای فوق‌العاده‌ای هم دارد. چند قطعه دیگر نیز از فورد قرض گرفته شده‌اند، مانند چراغ‌های جلو که از کراس‌اوور ساب‌کامپکت فورد پوما گرفته شده‌اند. کابین خودرو نیز مانند نمای بیرونی به‌ویژه در طراحی فرمان و کنسول میانی از دیتونا الهام گرفته است. بااین‌حال، المان‌های مدرنی مانند قطعات فیبر کربنی و صفحه‌نمایش دیجیتال مرکزی نیز در آن دیده می‌شود. دو کرونومتر که سمت سرنشین نصب شده نیز یادآور خودروهای مسابقه‌ای کلاسیک است. هریتیج ESX قرار است در حاشیه رویداد لمان کلاسیک که از ۳ تا ۶ جولای برگزار می‌شود، به‌صورت رسمی رونمایی شود. متأسفانه، این خودرو در حد یک مدل تک ساخت باقی خواهد ماند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir