پورشه 911 با پیشرانه V6 فرمول یک، خودرویی کمیاب با قیمت میلیون دلاری!

پدال/ شرکت بریتانیایی لانزانته 11 دستگاه پورشه 911 توربو را به پیشرانهٔ V6 فرمول یک دههٔ 80 مجهز کرد که در خودروهای تیم مکلارن استفاده میشد.
هرچند در دنیای موتوراسپرت، پورشه بیشتر به خاطر موفقیت در مسابقات استقامتی مثل لمان شهرت دارد ولی نباید فراموش کرد که این برند آلمانی سه عنوان متوالی قهرمانی رانندگان فرمول یک را هم کسب کرده است هرچند که این موفقیت در قالب تأمینکننده پیشرانه برای مکلارن به دست آمد. در اوایل دههٔ 80، استفاده از توربوشارژر برای موفقیت در فرمول یک ضروری بود و مکلارن برای طراحی و تأمین یک پیشرانهٔ توربوشارژ که بتواند با رنو، فراری و بامو رقابت کند، سراغ پورشه رفت. هرچند هزینهٔ این کار توسط گروه مالی سوئیسی TAG تأمین شد که از سال 1982 با مکلارن همکاری میکرد اما طراحی موتور اساساً کار خود پورشه بود. این یک پیشرانهٔ 1.5 لیتری V6 توئین توربو بود که TAG Turbo نام گرفت.
با این موتور پورشه، مکلارن در سال ۱۹۸۴ با نیکی لائودا و در سالهای ۱۹۸۵ و ۱۹۸۶ با آلن پراست عناوین قهرمانی رانندگان را به دست آورد و همچنین در سالهای ۱۹۸۴ و ۱۹۸۵ قهرمانی سازندگان را هم کسب کرد. برای آمادهسازی پیشرانه برای رقابت، پورشه از خودروهای آزمایشی استفاده کرد. بیشتر این آزمایشها با خودروی مسابقهای استقامتی 956 انجام شد اما پورشه پیشرانه فرمول یک را در یک 911 توربو نیز نصب کرد. پس از پایان همکاری مکلارن و پورشه در سال ۱۹۸۷، شایعه شد که پورشه یک نمونه از این 911 آزمایشی را به مکلارن هدیه داد.
هرچند پورشه 911 با پیشرانه فرمول یک هرگز به تولید نرسید اما در سالهای اخیر شرکت بریتانیایی لانزانته تصمیم گرفت خودش دستبهکار شود و ۱۱ دستگاه 911 را با پیشرانه TAG تولید کرد. اکنون، یکی از این نمونهها توسط ساتبیز به حراج گذاشته شده است. این خودرو AP87 نام دارد و اشاره با نام پیشرانهای که دارد که در فصول ۱۹۸۶ و ۱۹۸۷ توسط آلن پراست استفاده شد. بهترین نتیجهٔ این پیشرانه که با شماره TTE P01 051 شناخته میشود، با مقام سوم در گرند پری مجارستان ۱۹۸۷ رقم خورد.
این موتور پیش از نصب در 911، با همکاری کاسورث و پیستونهای جدید، شاتونها، سوپاپها، فنرهای سوپاپ، توربوشارژرها، سیستم خنککننده ارتقاءیافته و سیستم اگزوز با لولههای تیتانیومی بازسازی شد. به گفته لانزانته، این پیشرانه ۱۳۰ کیلوگرم سبکتر از پیشرانه ۳.۳ لیتری شش سیلندر تخت توربوشارژ ۹۳۰ توربو است، درحالیکه بدنه خودرو نیز با استفاده از فیبر کربن ۵۴ کیلوگرم دیگر سبکتر شده است اما قدرت همچنان از طریق یک گیربکس دستی شش سرعته به چرخهای عقب منتقل میشود.
این نمونه خاص با رنگ سبز نعنایی رنگآمیزی شده و روی رینگهای طلاییرنگ راف قرار گرفته است. داخل کابین هم چرم مشکی با تریمهای پارچهای شطرنجی آبی و سبز تزئین شده است. در ظاهر، کاور متفاوت پیشرانه نشان میدهد که این یک 911 توربوی معمولی نیست زیرا این کاور برای جای دادن سیستم خنککننده بزرگتر موردنیاز پیشرانه TAG بازطراحی شده است. از زمان بازسازی بهعنوان توسط لانزانته، این خودرو تنها ۵۰۰ کیلومتر پیموده و ساتبیز تخمین میزند با قیمتی بین ۱.۸ تا ۲.۱ میلیون دلار به فروش برسد. حراجی ماه آینده در هفته خودرویی مونتری برگزار خواهد شد.