نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

یاماها YZF-R3 در برابر کاوازاکی نینجا 500: کدام برای افراد تازه‌کار مناسب‌تر است؟

منبع
پدال
بروزرسانی
یاماها YZF-R3 در برابر کاوازاکی نینجا 500: کدام برای افراد تازه‌کار مناسب‌تر است؟

پدال/ یاماها YZF-R3 و کاوازاکی نینجا 500 جزو برترین موتورسیکلت‌های بازار جهانی برای افراد تازه‌کار هستند اما کدام‌یک برتری نهایی را به دست می‌آورد؟
 
اگر به‌تازگی قصد ورود به دنیای موتورسواری را دارید و به دنبال یک موتور اسپرت برای افراد تازه‌کار هستید، احتمالاً یاماها YZF-R3 یا کاوازاکی نینجا 500 را در نظر گرفته‌اید. هر دو موتور با قیمتی در حدود ۵۰۰۰ دلار عرضه می‌شوند و اگرچه گزینه‌های ضعیف‌تری نیز در بازار وجود دارد، اما این دو مدل به دلیل سادگی در رانندگی میان موتورسواران بسیار محبوب‌اند و به‌طور مداوم مورد تحسین قرار گرفته‌اند. با این حال، هرچند هیچ‌کدام انتخاب بدی نیستند ولی تفاوت‌های کلیدی بین این دو وجود دارد و هر یک برای نوع خاصی از رانندگان طراحی شده‌اند.

قبل از شروع موتورسواری، دانستن نکات متعددی ضروری است، اما موتورهایی با ظرفیت کوچک نقطه شروع مناسبی هستند، زیرا می‌توان از آن‌ها به‌عنوان وسیله نقلیه روزانه نیز استفاده کرد. برخلاف موتورهای با ظرفیت بالا که ممکن است ترسناک به نظر برسند، این مدل‌ها به‌راحتی قابل راندن هستند و در دنیای واقعی نیز بسیار سرگرم‌کننده‌اند، زیرا نیازی به نقض قانون ندارند.

یاماها YZF-R3 اصول اولیه را به‌خوبی اجرا می‌کند
یاماها YZF-R3 مدتی است که در بازار حضور دارد، اما اخیراً به‌روزرسانی شده است. این موتورسیکلت با قیمت ۵۴۹۹ دلار عرضه می‌شود و اکنون ظاهری کاملاً مشابه موتورهای بزرگ‌تر یاماها دارد. این موتورسیکلت مجهز به یک موتور دو سیلندر خطی ۳۲۱ سی‌سی است که ۴۱ اسب بخار قدرت تولید می‌کند و با یک گیربکس شش ‌سرعته مجهز به کلاچ لغزشی و کمکی جفت شده است.

R3 از نظر ظرفیت و قدرت نسبت به نینجا 500 کمی ضعیف‌تر است، اما همچنان برای مبتدیان کافی به نظر می‌رسد. این مدل همچنین دارای صفحه نمایشگر دیجیتال رنگی TFT، کمک‌فنرهای کارا و تایرهای چسبنده دانلوپ است. موقعیت نشستن در R3 کمی تهاجمی‌تر است که برای افرادی که به دنبال حالت سواری اسپرت هستند جذاب خواهد بود. بیشتر قدرت آن در دورهای بالای موتور متمرکز شده و وزن آن اندکی از کاوازاکی کمتر است. در پیچ‌ها، R3 به دلیل تنظیمات تایر و تعلیق خود، چابک‌تر از نینجا 500 عمل می‌کند. نکته قابل‌توجه این است که R3 به‌طور استاندارد با سیستم ABS عرضه می‌شود که برای رانندگان مبتدی یک ویژگی ایمنی بسیار مهم محسوب می‌شود.

برای کسانی که به دنبال موتوری برای شخصی‌سازی هستند، R3 گزینه‌ای عالی است. از آنجا که این مدل مدت‌هاست در بازار حضور دارد، از پشتیبانی گسترده پس از فروش برخوردار است و انواع ارتقاءها برای آن موجود است. همچنین، با توجه به فراوانی مدل‌های دست‌دوم و عدم تغییرات اساسی نسبت به نسل قبلی، خرید نسخه‌های استفاده‌شده می‌تواند گزینه اقتصادی‌تری برای موتورسواران تازه‌کار با بودجه محدود باشد.

نینجا 500 قدرت و راحتی بیشتری ارائه می‌دهد
کاوازاکی نینجا 500 به‌عنوان جانشین نینجا 400 در بازار آمریکا معرفی شده است. این مدل با قیمت مشابه ۵۲۹۹ دلار عرضه می‌شود، اما یک نقطه‌ضعف بزرگ این است که سیستم ABS به‌صورت استاندارد ارائه نمی‌شود و برای افزودن آن باید ۴۰۰ دلار اضافی پرداخت کنید که آن را کمی گران‌تر از R3 می‌کند. این ویژگی برای تازه‌کارها باید استاندارد باشد، زیرا ایمنی اضافی برای مالکان فراهم می‌کند. همچنین، این مدل در دو نسخه مختلف عرضه می‌شود که نسخه‌های SE از ۶۳۹۹ دلار شروع می‌شوند.

نینجا 500 مجهز به موتور دو سیلندر خطی ۴۵۱ سی‌سی است که ۵۱ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. این موتور نیز با گیربکس شش‌سرعته و کلاچ لغزشی و کمکی همراه است. ظرفیت و قدرت بیشتر آن، کاوازاکی را پرانرژی‌تر از R3 کرده و برای رانندگی در بزرگراه‌ها مناسب است. نینجا 500 دارای تعلیق تلسکوپی معمولی و موقعیت نشستن صاف‌تر است که آن را به یک موتور مناسب برای سفرهای طولانی‌تر تبدیل می‌کند.

برای کسانی که به دنبال یک موتور آموزشی هستند و قصد دارند پس از مدتی به سراغ موتورهای با ظرفیت بالاتر بروند، نینجا 500 انتخاب معقولی است. قدرت اضافی و دینامیک رانندگی راحت‌تر، به یادگیری کمک می‌کند و برای رفت‌وآمدهای روزانه نیز عالی است. این موتورسیکلت به‌طورکلی متعادل‌تر است و اگرچه نبود ABS به‌صورت استاندارد یک نقص است، اما این موضوع آن‌قدرها هم مشکل‌ساز نیست و می‌توان نسخه بدون ABS را نادیده گرفت.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir