موتورسیکلت بنلی VZ 125 ؛ مشخصات فنی و امکانات

آخرین خودرو/ بنلی VZ 125، از جمله موتورهای کلاس اسکوتر است که توسط نیکران موتور در ایران عرضه میشود و ما در این مطلب به بررسی این اسکوتر میپردازیم.
موتورهای کلاس اسکوتر از جمله قدیمیترین موتورسیکلتها محسوب میشوند و تا حدودی میتوان گفت ریشه این دسته از موتورها به جنگ جهانی دوم باز میگردد. اسکوترها طرفداران زیادی دارند و در حال حاضر برندهای مختلفی موتورهایی از کلاس اسکوتر را به بازار عرضه کردهاند و روند عرضه این دسته از موتورها همچنان ادامه دارد، چرا که با استقبال خوبی مواجه شده است. بنلی یکی از برندهایی است که در زمینه ساخت موتورسیکلت فعالیت دارد و یکی از محصولات این برند، اسکوتر بنلی VZ 125 محسوب میشود. تقریبا از سال ۲۰۱۹ شاهد تولید و عرضه این اسکوتر هستیم و از سال ۱۳۹۹ نیز موتورسیکلت بنلی VZ 125 توسط نیکران موتور در خیابانهای ایران حضور پیدا کرده است. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی طراحی ظاهری، انجین، سواری و رقبای این اسکوتر برند بنلی بپردازیم و اگر به موتورهای کلاس اسکوتر علاقه مند هستید، میتوانید این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.
طراحی ظاهری موتورسیکلت بنلی VZ 125
تقریبا میتوان گفت طراحی موتورسیکلت بنلی VZ 125، از موتور هوندا ویو الگو برداری شده است و این الگو برداری به شکلی انجام شده که میتوان این دو موتور را اصالتا یک موتور محسوب کرد. موتورسیکلت بنلی VZ 125 مانند هوندا ویو، طراحی اسپرت و نسبتا جذابی دارد و میتواند برای جوانان و بسیاری از افراد هیجان انگیز به نظر برسد.
در نمای جلویی این اسکوتر شاهد طراحی چراغ به صورت پویا هستیم و تا حدودی طراحی آن تهاجمی نیز به نظر میرسد و راهنماها در بدنه موتورسیکلت بنلی VZ 125 قرار گرفتهاند. آینههای این موتور طراحی آشنایی دارند و در هوندا ویو و بسیاری از اسکوترهای موجود در بازار شاهد این طراحی بودهایم. فرمان موتورسیکلت بنلی VZ 125 یک فرمان لولهای ساده است که طبق معمول با فلاپ پوشانده شده و کلیدهای موتور در سمت راست و چپ فرمان قرار گرفتهاند. صفحه کیلومتر این اسکوتر، یک صفحه کیلومتر ال سی دی است که با ابعاد نسبتا بزرگی طراحی شده و خوانایی قابل قبولی دارد. در این صفحه کیلومتر شاهد اطلاعاتی مثل سرعت، ساعت، کیلومتر طی شده، میزان بنزین و حتی کامپیوتر سفری هستیم که میتواند برای راکب کاربردی باشد. در بخش داشبورد موتورسیکلت بنلی VZ 125، دو فضای مجزا مانند جیب طراحی شده که راکب میتواند وسایلی را با ابعاد نسبتا کوچک در آن قرار دهد و در طول سواری بابت نگهداری وسایلی مثل گوشی و کیف دچار چالش نشود.
فضای جاپایی تقریبا فضای مناسبی محسوب میشود و راکب میتواند پاهای خود را در طول مسیر با خیال راحت در بخش جاپایی قرار دهد. زین این موتور تا حدودی بزرگ به نظر میرسد و میتواند راحتی مطلوبی را برای راکب فراهم کند. ارتفاع زین موتورسیکلت بنلی VZ 125 تا سطح زمین تقریبا ۷۵۰ میلیمتر گزارش شده است که به نظر میرسد ارتفاع مناسبی برای افراد مختلف باشد. در فضای زیر زین این موتور شاهد یک فضای ذخیره سازی هستیم که میتواند برای قرار دادن کلاه کاسکت فضای مناسبی باشد و یک پورت شارژ نیز در همین بخش تعبیه شده است. به نظر میرسد اگر این پورت شارژ در محل دیگری قرار داده میشد بهتر بود، چرا که فضای زیر به مرور گرم میشود و قرار دادن تلفن در شارژ و در چنین محیط گرمی ایده خوبی به نظر نمیرسد. در بخش زیر زین علاوه بر فضای ذخیره سازی، شاهد باک موتورسیکلت بنلی VZ 125 نیز هستیم که ۴.۹ لیتر ظرفیت دارد و به نظر ظرفیت محدودی است. باک این موتور در هر ۱۰۰ کیلومتر تنها ۲.۲ لیتر سوخت مصرف میکند که نشانه کم استهلاک بودن آن محسوب میشود و خبر خوبی برای راکب است. در انتهای زین شاهد دستگیره برای حفظ تعادل ترک نشین هستیم که در طول مسیر و حتی هنگام سوار و پیاده شدن میتواند کاربردی و کمک کننده باشد.
در فضای جانبی استیکرها و نماد بنلی مشاهده میشوند که علاوه بر حفظ اصالت موتورسیکلت به جذابیت آن نیز کمک کردهاند. بدنه به شکل زاویهدار و تقریبا تهاجمی طراحی شده و نمای اگزوز اسپرت و مشابه بسیاری از اسکوترهای دیگر به ویژه هوندا ویو به نظر میرسد. در انتهای این موتور و نمای عقب آن شاهد چراغهای ال ای دی با کیفیت نسبتا مناسب و طراحی اسپرت هستیم که نمای عقب را جذاب تر کرده و راهنماهای عقب نیز در بدنه بخش عقب تعبیه شدهاند. وزن اسکوتر بنلی VZ 125 بین ۹۷ الی ۱۰۱ کیلوگرم گزارش شده است و با چنین وزنی راکب میتواند به راحتی این موتورسیکلت را هدایت کند.
ابعاد موتورسیکلت بنلی VZ 125 به شرح زیر است:
طول: ۱۸۲۰ میلیمتر، عرض: ۷۰۰ میلیمتر، ارتفاع: ۱۰۶۰ میلیمتر.
مشخصات فنی اسکوتر بنلی VZ 125
موتورسیکلت بنلی VZ 125 از یک انجین چهار زمانه، تک سیلندر مجهز به سیستم هوا خنک بهره میبرد و حجم دقیق آن ۱۲۴ سی سی گزارش شده است. وظیفه باز و بسته کردن سوپاپها در انجین این اسکوتر به عهده یک میل سوپاپ است و به عبارتی میتوان گفت سیستم سوپاپها از نوع SOHC محسوب میشود. سیستم سوخت رسانی در اسکوتر بنلی وی زد ۱۲۵ از نوع انژکتور برقی است و انجین این اسکوتر قادر است به قدرتی معادل ۸.۴۴ اسب بخار در ۷۵۰۰ دور بر دقیقه دست پیدا کند و گشتاوری معادل ۹ نیوتنمتر در ۹۰۰۰ دور بر دقیقه را ارمغان آورد. به نظر میرسد اعداد و ارقام انجین اسکوتر بنلی VZ 125 نسبت به تعداد زیادی از رقبای آن قابل قبول تر باشد و همین مسئله میتواند یک امتیاز مثبت محسوب شود. گیربکس استفاده شده از نوع سی وی تی است که در بسیار از موتورها و اسکوترها شاهد آن هستیم.
در سیستم تعلیق جلوی این اسکوتر شاهد کمک فنر ۵۵ میلیمتر تلسکوپی هستیم و در سیستم تعلیق عقب از کمک فنر تلسکوپی گاز استفاده شده است که قطری معادل ۸۲ میلیمتر دارد. برند این سیستم تعلیق KYB محسوب میشود که از برندهای مطرح بازار است و میتواند نشان دهنده کیفیت مطلوب سیستم تعلیق اسکوتر بنلی VZ 125 باشد. ترمزهای جلوی این موتور از نوع دیسکی هستند و ۲۲۰ میلیمتر قطر دارند، ترمزهای عقب نیز از نوع کاسهای با قطر ۱۳۰ میلیمتر محسوب میشوند و تا حدودی هردوی ترمزها از عملکرد قابل قبولی برخوردارند.
تجربه سواری و رانندگی با اسکوتر بنلی VZ 125
خروجی انجین اسکوتر بنلی VZ 125 چندان زیاد به نظر نمیرسد، ولی وزن مناسب آن باعث شده تا شاهد شتاب و گشتاور قابل قبولی از این موتور باشیم. سیستم تعلیق اسکوتر بنلی VZ 125 میتواند بیشتر لرزشهای وارده ناشی از ناهمواریها را کنترل کند، ولی ممکن است شاهد لرزشهای خفیفی از ناحیه زیر زین باشید. صدای این اسکوتر تا حدودی کم محسوب میشود و علاوه بر آن اگزوز اسکوتر بنلی VZ 125 صدای زیادی تولید نمیکند و مانند بسیاری از اسکوترهای دیگر شاهد سر و صدای زیادی نخواهید بود. گیربکس و تعویض دنده این موتور تقریبا نرم است میتواند هماهنگی خوبی با انجین ایجاد کند. حداکثر سرعت گزارش شده برای موتور بنلی وی زد ۱۲۵ تقریبا ۹۰ کیلومتر بر ساعت است که برای یک اسکوتر رقم خوبی به نظر میرسد. ظرفیت باک این موتور کم است، ولی در سایه کم استهلاک بودن آن میتوانید تا ۲۰۰ کیلومتر را با هر بار سوخت گیری طی کنید. عملکرد ترمزها در توقف موتور قابل قبول است و میتواند ایمنی راکب و ترک نشین را حتی با عدم وجود ترمز ضد قفل تامین کند.
رقبای موتور بنلی وی زد ۱۲۵
بازار ایران از نظر موتورهای کلاس اسکوتر تقریبا غنی به نظر میرسد و تا حدودی میتوان بیشتر موتورهای طرح کلیک و موتورهای طرح ایروکس را به عنوان رقبای اصلی اسکوتر بنلی VZ 125 محسوب کرد. این اسکوترها تا حدودی شباهت ظاهری زیادی دارند و حتی میتوانند از نظر انجین و قیمت نیز در یک رده قرار بگیرند.
نقاط ضعف و مثبت اسکوتر بنلی VZ 125 و جمع بندی
مزایا: طراحی نسبتا جذاب، میزان مصرف سوخت پایین.
معایب: سیستم تعلیق نسبتا ضعیف، کیفیت نسبتا پایین بعضی از قطعات
در پایان میتوان گفت اسکوتر بنلی VZ 125 از نظر طراحی ظاهری به هوندا ویو شباهت دارد و در ایران توسط نیکران موتور پاسارگاد عرضه میشود. طراحی این موتور تقریبا جذاب به نظر میرسد، وضعیت پیشرانه آن بد نیست، ولی در بخش سواری از سیستم تعلیق جالبی برخوردار نشده است. ترمزهای اسکوتر بنلی VZ 125 قابل قبول هستند و استهلاک پایین موتور نیز میتواند ویژگی قابل توجهی محسوب شود. در هر حال این موتور میتواند برای تردد در داخل شهر گزینه نسبتا خوبی باشد.
نظر شما درباره اسکوتر بنلی VZ 125 چیست؟ به نظر شما این اسکوتر گزینه مناسبی برای خرید است؟