معرفی گوردون موری لمان GTR، سوپرکار تولید محدود با پیشرانه V12

پدال/ گوردون موری لمان GTR که برای ادای احترام به مسابقه لمان ساخته شده، تنها در ۲۴ دستگاه ساخته میشود که برابر با ساعات مسابقه لمان است.
گوردون موری اتوموتیو (GMA) متخصص خلق سوپرکارهای خاص و تولید محدود است. T.50 و T.33، هرکدام با تولید تنها صد دستگاه، از کمیابترین و خواستنیترین خودروهای اسپرت دنیا هستند اما برای عشقماشینهای خاصپسند، این هم کافی نبود و حالا GMA با لمان GTR، جواهری حتی انحصاریتر، به میدان آمده است. لمان GTR، سوپرکاری با پیشرانه V12 و گیربکس دستی، از ذهن خلاق گوردون موری زاده شده است. این خودرو بهافتخار هر ساعت از مسابقه افسانهای لمان، تنها در 24 دستگاه ساخته میشود و ادای احترامی به پیروزی مکلارن F1 GTR در لمان سال ۱۹۹۵ است یعنی خودرویی که موری خودش آن را طراحی کرده بود.
هرچند قلب تپنده و گیربکس این سوپرکار از T.50 به عاریت گرفته شده اما به گفتهٔ GMA، تقریباً همهچیز دیگر از نو خلق شده است. بدنه جدید با ضریب درگ پایین، از خودروهای مسابقهای لانگتیل خاطرهانگیز دهههای ۷۰، ۸۰ و ۹۰ مثل ماترا-سیمکا MS660، پورشه ۹۱۷ و آلفارومئو Tipo 33/3 الهام گرفته است. این خودرو با اسپلیتر جلو، رکابهای جانبی، بال عریض عقب و دیفیوزر دو کاناله غولپیکر، آیرودینامیک اثر زمینی واقعی را به نمایش میگذارد. این طراحی هوشمندانه نیاز به فن عقب T.50 را از بین برده است. همچنین دریچههای بزرگتر جلو و ورودیهای هوای کناری، خنکسازی پیشرانه را بهبود بخشیدهاند.
فاصلهٔ عرضی بیشتر چرخها، لاستیکهای بزرگتر میشلن اسپرت کاپ ۲ و تعلیق سبکتر و سفتتر، چسبندگی و چالاکی لمان GTR را افزایش دادهاند. GMA مدعی است روش نوینی برای اتصال موتور به شاسی ابداع کرده که لرزش و سروصدا را بدون قربانی کردن استحکام حذف میکند. گوردون موری، رئیس اجرایی، میگوید:
خودروهای لانگتیل مسابقهای همیشه ترکیبی از مهندسی دقیق و طراحی چشمنواز بودهاند. من شیفته این تلفیق بودم. لمان GTR با آیرودینامیک مدرن و شاسی، پیشرانه و گیربکس بینقص ما، این خودروهای افسانهای را به شکلی جاودانه بازسازی میکند.
صدای موتور V12 این خودرو یک سمفونی واقعی است. اگزوز دوگانه برای غرشی عمیق و متعادل تنظیم شده و ورودی هوای رم ایر روی سقف به این کنسرت قدرت میافزاید؛ مانند T.50، رانندگان میتوانند تا ۱۲,۱۰۰ rpm گاز بدهند و لذت ببرند. با وجود روحیه مسابقهایتر نسبت به T.50، کابین لمان GTR همچنان راحت و کاربردی است. داشبورد، کلیدها، روکش صندلیها و پدالها بازطراحی شدهاند تا حس لوکس و خاص بودن را حفظ کنند. هر ۲۴ دستگاه لمان GTR به سرعت فروخته شدهاند و هرچند قیمت اعلام نشده اما وقتی T.50 با قیمت 3.5 میلیون دلار عرضه شد، این مدل قطعاً گرانتر خواهد بود. GMA تولید لمان GTR را از سال ۲۰۲۶ آغاز میکند.