کوئنیگزگ رکورد شتاب و ترمز ۰-۴۰۰-۰ کیلومتر را از ریمک نورا R پس گرفت!

آخرین خودرو/ کوئنیگزگ با اعمال چند تغییر نرمافزاری روی ابرخودروی یسکو ابسولوت (Jesko Absolut) موفق شد رکورد جهانی شتاب و ترمز ۰-۴۰۰-۰ کیلومتر بر ساعت را از ریمک نورا R پس بگیرد. این تغییرات شامل کالیبراسیون مجدد جعبه دنده، سیستم مدیریت موتور و معرفی یک سیستم کنترل گشتاور جدید میشود. به گفته مهندسان، سیستم مذکور توانایی خودرو در مدیریت کشش را به شکلی بیسابقه ارتقا داده است.
این پکیج ارتقا که با نام ابسولوت اووردرایو (Absolut Overdrive) شناخته میشود، قرار است برای مشتریان فعلی یسکو نیز ارائه شود. نتیجه این تغییرات شگفتانگیز بوده و یسکو ابسولوت توانسته شتاب و ترمز ۰-۲۴۹-۰ مایل بر ساعت را در ۲۵.۲۱ ثانیه و رکورد ۰-۲۵۰-۰ مایل بر ساعت را در ۲۵.۶۷ ثانیه ثبت کند؛ این یعنی ابرخودروی سوئدی نیم ثانیه عملکردی سریعتر از ریمک نورا R داشته است.
مقایسه رکوردهای کوئنیگزگ و ریمک
رکورد | کوئنیگزگ یسکو ابسلوت | ریمک نورا R | اختلاف |
۰-۴۰۰-۰ کیلومتر بر ساعت (۲۴۹ مایل) | ۲۵.۲۱ ثانیه | ۲۵.۷۹ ثانیه | ۰.۵۸ ثانیه |
۰-۴۰۰ کیلومتر بر ساعت | ۱۶.۷۷ ثانیه | ۱۷.۳۵ ثانیه | ۰.۵۸ ثانیه |
۴۰۰-۰ کیلومتر بر ساعت | ۸.۴۴ ثانیه | — | — |
۰-۲۵۰-۰ مایل بر ساعت | ۲۵.۶۷ ثانیه | ۲۶.۲۰ ثانیه | ۰.۵۳ ثانیه |
۰-۲۵۰ مایل بر ساعت | ۱۷.۱۸ ثانیه | — | — |
۲۵۰-۰ مایل بر ساعت | ۸.۴۹ ثانیه | — | — |
دو ابرخودرو با دو فلسفه متفاوت
ریمک نورا R یک هیولای تمام برقی است که ۲۱۰۷ اسب بخار قدرت دارد. در مقابل کوئنیگزگ یسکو ابسولوت از موتور ۵ لیتری ۸ سیلندر توئین توربو با ۱۶۰۰ اسب بخار قدرت بهره میبرد. نیروی این موتور از طریق گیربکس ۹ سرعته به چرخهای عقب منتقل میشود.
کریستین ون کوئنیگزگ بنیانگذار کمپانی کوئنیگزگ درباره این رکوردشکنی گفته:
«اینکه بتوانیم چنین عملکردی را با یک خودروی تولیدی مجهز به موتور درونسوز و دیفرانسیل عقب به دست بیاوریم و همه خودروهای برقی چهارچرخ متحرک را در مسیر مستقیم شکست دهیم، تقریباً جادویی است و نشان میدهد که میتوان حقایق را بازنویسی کرد.»
ثبت رکورد در پیست Örebro
این رکوردشکنی در تاریخ ۷ آگوست در پیست هوایی Örebro با هدایت راننده تست کارخانه، مارکوس لوند، انجام شد. نکته جالب اینکه همین یسکو ابسولوت، رکورد قبلی کوئنیگزگ را در سال ۲۰۲۴ ثبت کرده بود.