کوپرا تیندایا معرفی شد؛ کراس اووری کانسپت از دنیای بتمن!
آخرین خودرو
بروزرسانی

آخرین خودرو/کراس اوور مفهومی کوپرا تیندایا (Cupra Tindaya) معرفی شد. این کراس اوور طراحی بسیار متمایزی داشته و گویی به بتمن تعلق دارد! با تصمیم گروه فولکس واگن که مادر برند کوپرا محسوب میشود، این کانسپت به یک پیشرانه EREV مجهز بوده و قادر است تا ۱۰۰۰ کیلومتر مسافت را بدون نیاز به سوختگیری یا شارژ باتری طی کند.
طراحی خارجی تهاجمی کوپرا تیندایا
در حالی که بسیاری از خودروسازان جهانی به سمت طراحیهای ساده و دوری از پیچیدگی میروند، برند اسپانیایی کوپرا مسیر متفاوتی را در پیش گرفته است. مفهومی تیندایا نشان میدهد که این برند همچنان بر طراحی پر از زوایا و خطوط تیز و تهاجمی پافشاری دارد. این کراس اوور کانسپت ترکیبی جسورانه از طراحی، فناوری و ایدههای آیندهنگرانه را به نمایش میگذارد.
نام تیندایا از آتشفشانی در جزایر قناری اقتباس شده است. با طول ۴.۷۲ متر، این خودرو بزرگترین محصول کوپرا و یکی از شاخصترین کانسپت های گروه فولکس واگن در سالهای اخیر به شمار میرود. از هر زاویه که به این خودرو نگاه کنید، جزئیات خاصی خواهید دید. دماغهای الهام گرفته از پوزه کوسه، اسپویلر سقفی با طرح دوگانه و دیفیوزر عقبی دو تکه، همگی جلوهای متفاوت خلق کردهاند. این کانسپت روی رینگهای عظیم ۲۳ اینچی با پرههای متعدد سوار شده است.
کابین آیندهنگر با تمرکز بر رانندگی
فضای داخلی کوپرا تیندایا به صورت ۲+۲ طراحی شده و صندلیهای جداگانه و اسپرت آن به خوبی از بدن حمایت میکنند. کنسول میانی این کراس اوور سرتاسری بوده و تا عقب امتداد پیدا کرده است. فرمان هم ساختاری یوغی شکل دارد. کوپرا حداقل گرایی را در به اوج رسانده و بیشتر کلیدهای فیزیکی را حذف نموده؛ در مقابل، یک نمایشگر خمیده ۲۴ اینچی در پشت فرمان نصب شده که وظیفه ارائه تمام اطلاعات را بر عهده دارد. جالب اینکه کوپرا اعلام کرده تمرکز این کانسپت صرفاً بر لذت رانندگی است، به همین خاطر خبری از نمایشگر مخصوص سیستم سرگرمی نیست.
کابین آیندهنگر با تمرکز بر رانندگی
فضای داخلی کوپرا تیندایا به صورت ۲+۲ طراحی شده و صندلیهای جداگانه و اسپرت آن به خوبی از بدن حمایت میکنند. کنسول میانی این کراس اوور سرتاسری بوده و تا عقب امتداد پیدا کرده است. فرمان هم ساختاری یوغی شکل دارد. کوپرا حداقل گرایی را در به اوج رسانده و بیشتر کلیدهای فیزیکی را حذف نموده؛ در مقابل، یک نمایشگر خمیده ۲۴ اینچی در پشت فرمان نصب شده که وظیفه ارائه تمام اطلاعات را بر عهده دارد. جالب اینکه کوپرا اعلام کرده تمرکز این کانسپت صرفاً بر لذت رانندگی است، به همین خاطر خبری از نمایشگر مخصوص سیستم سرگرمی نیست.

مشخصات فنی کانسپت کوپرا تیندایا
نیروی چرخهای کراس اوور مفهومی تیندایا توسط دو موتور برقی تأمین میشود، اما یک موتور بنزینی ۱.۵ لیتری چهار سیلندر به عنوان ژنراتور و افزایشدهنده برد حرکتی عمل میکند. این تصمیم چندان عجیب نیست؛ چرا که پلتفرم جدید گروه فولکس واگن مقیاسپذیر بوده و با انواع پیشرانه ها سازگاری دارد.
اما برویم سراغ ارقام و اعداد؛ موتورهای برقی به کار رفته در کوپرا تیندایا با همکاری هم ۴۸۹ اسب بخار قدرت تولید میکنند. با اتکا به این موتورها، شتاب صفر تا صد تنها ۴.۱ ثانیه زمان میبرد. چنین رکوردی، تیندایا را به سریعترین کوپرای تاریخ تبدیل میکند.

باتری کوپرا تیندایا توانایی تأمین انرژی برای پیمایش ۳۰۰ کیلومتر (۱۸۶ مایل) مسافت را دارد؛ عددی که با استانداردهای سال ۲۰۲۵ کمی پایین به شمار میرود. اما با ورود موتور بنزینی به مدار و تولید برق بیشتر، برد حرکتی به ۱۰۰۰ کیلومتر (۶۲۰ مایل) افزایش مییابد.
آینده تولید و بازار
هرچند احتمال دارد برخی از ویژگیهای طراحی و فناوری کوپرا تیندایا به مدلهای آینده راه پیدا کنند، اما این کانسپت به طور مستقیم نمایانگر یک خودروی تولیدی خاص نیست. کوپرا در حال بررسی زبان طراحی آینده و پیشرانه های EREV بوده و به احتمال زیاد در سالهای پیش رو محصولات خود را با این سبک از طراحی روانه بازار خواهد کرد.
ناگفته نماند کوپرا اخیراً عرضه محصولات خود در آمریکای شمالی را تا بعد از سال ۲۰۳۰ به تعویق انداخته؛ دلیل این امر چالشهای صنعت خودروسازی و تغییرات پویای بازار عنوان کرده است.
