نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

نبرد اسطوره‌ها در دنیای هیبرید، پورشه ۹۱۱ توربو S جدید یا کوروت ZR1X؟

منبع
پدال
بروزرسانی
نبرد اسطوره‌ها در دنیای هیبرید، پورشه ۹۱۱ توربو S جدید یا کوروت ZR1X؟

پدال/ پورشه ۹۱۱ توربو S جدید با ۷۱۰ اسب بخار قدرت، قوی‌ترین ۹۱۱ تاریخ است، اما آیا می‌تواند در برابر کوروت ZR1X با ۱۲۵۰ اسب بخار رقابت کند؟
 
تا چند روز پیش، قدرتمندترین مدل خیابانی پورشه ۹۱۱، مدل GT2 RS بود اما حالا اوضاع تغییر کرده چون پورشه با معرفی ۹۱۱ توربو S جدید، مرزها را جابجا کرده است. این خودرو حالا قدرتمندترین ۹۱۱ تاریخ است اما این پورشه جدید در برابر قدرتمندترین شورلت کوروت چه حرفی برای گفتن دارد؟
 
قوای محرکه
شورلت کوروت ZR1X اوج نوآوری‌های نسل هشتم کوروت است که آن را به‌عنوان برترین مدل این سری و یک شکارچی واقعی هایپرکارها تبدیل کرده است. قوای محرکهٔ قدرتمند آن شامل یک پیشرانهٔ ۵٫۵ لیتری V8 است که به دو توربوشارژر بزرگ مجهز شده و به‌تنهایی بیش از ۱۰۰۰ اسب بخار تولید می‌کند؛ اما این موتور با یک موتور الکتریکی محور جلو همراه شده که خروجی کل را به ۱۲۵۰ اسب بخار و ۱۳۲۰ نیوتن متر گشتاور می‌رساند. این قدرت چهاررقمی به هر چهارچرخ منتقل می‌شود تا ZR1X بتواند در کمتر از دو ثانیه به سرعت ۹۷ کیلومتر بر ساعت برسد.

پورشه ۹۱۱ توربو S نیز ۷۱۰ اسب بخار قدرت دارد که در کل خودروهای تاریخ پورشه فقط از یک مدل خیابانی دیگر یعنی ۹۱۸ ضعیف‌تر است. در قلب این توربو S جدید، یک پیشرانه تخت شش سیلندر توئین توربوی جدید ۳٫۶ لیتری قرار گرفته که کمی حجم کمتری نسبت به قبل دارد؛ اما خبر مهم‌تر، اضافه شدن سیستم هیبریدی T-Hybrid است که ساختاری مشابه کاررا GTS دارد اما برخلاف این مدل که فقط یک توربوشارژر دارد، توربو S به دو توربوشارژر مجهز است. توربو S جدید با ۶۰ اسب بخار قدرت بیشتر نسبت به نسخهٔ قبلی، ظرف تنها ۲٫۴ ثانیه از صفر به سرعت ۹۷ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

بنابراین، در مقایسه قدرت خالص و پرفورمنس، کوروت ZR1X برنده است ولی میدانیم که توربو S جدید می‌تواند سوپرکارهای بسیار قوی‌تر از خود را مغلوب کند زیرا قبلاً بارها این موضوع را اثبات کرده است.

شاسی
در توسعه نسل C8، تصمیم مهمی برای انتقال پیشرانه به وسط خودرو گرفته شد تا هندلینگ بهبود یابد. این خودرو با سیستم کنترل سواری مغناطیسی عرضه می‌شود که حالت‌های رانندگی را برای کنترل بهینه تنظیم می‌کند. در حالت استاندارد، شاسی ZR1X برای رانندگی راحت روزمره تنظیم شده اما همچنان قادر به ثبت زمان‌های چشمگیر در پیست است. تجهیز به پکیج پرفورمنس ZTK نیز فنرها را سفت‌تر می‌کند و سیستم مدیریت کشش پرفورمنس، هندلینگ را بهبود می‌بخشد. پورشه ۹۱۱ توربو S از سیستم کنترل شاسی دینامیک پورشه با کنترل الکتروهیدرولیکی بهره می‌برد که به‌صورت استاندارد عرضه می‌شود. این سیستم هنگام تغییر جهت، کج شدن بدنه را کاهش می‌دهد و چابکی را در ورود و خروج از پیچ‌ها بهبود می‌بخشد. در کنار این، سیستم مدیریت تعلیق فعال پورشه هم قرار دارد که به‌طور خاص برای توربو S تنظیم شده است.

آیرودینامیک
ویژگی‌های آیرودینامیکی کوروت ZR1 در ZR1X تکامل پیدا کرده‌اند. کاپوت جدید، اسپلیتر فیبر کربنی جلو، زیر بدنه صاف، ورودی‌های هوای کناری بزرگ‌تر، پانل‌های فیبر کربنی جانبی و بال بزرگ عقب ازجمله قسمت‌هایی هستند که آیرودینامیک این مدل را بهبود بخشیدند. این عناصر در پکیج آئرو کربن گنجانده شده‌اند که در مدل‌های مجهز به پکیج پرفورمنس ZTK به‌صورت استاندارد ارائه می‌شود و می‌تواند در حداکثر سرعت، ۵۴۵ کیلوگرم داون‌فورس تولید کند. ترکیب فناوری شاسی، سیستم تعلیق، پیشرانه و عناصر آیرودینامیکی به شورلت کوروت ZR1X اجازه داده تا یک دور پیست نوربرگ‌رینگ را در ۶ دقیقه و ۴۹٫۲۷ ثانیه طی کند و به سریع‌ترین خودروی آمریکایی تاریخ نوربرگ‌رینگ تبدیل شود.

در مقابل، پورشه ۹۱۱ توربو S به فلپ‌های خنک‌کننده هوای عمودی فعال در جلو و یک دیفیوزر فعال جلو مجهز شده است در کنار این عناصر آیرودینامیکی، اسپویلر جلو و بال عقب قابل تنظیم هم وجود دارد که باهم سیستم آیرودینامیکی کارآمدتری را تشکیل می‌دهند. این سیستم می‌تواند نیروی رو به بالا را به‌طور فعال کاهش دهد و ضریب درگ را کم کند. درنتیجه، توربو S جدید نسبت به مدل قبلی ۱۰ درصد ضریب درگ کمتری دارد. مجموع این قطعات به پورشه ۹۱۱ توربو S مدل ۹۹۲٫۲ امکان داده که در جهنم سبز رکورد قبلی را ۱۴ ثانیه بهبود دهد و زمان ۷ دقیقه و ۳٫۹۲ ثانیه را ثبت کند. هرچند این رکورد فاصلهٔ زیادی با زمان ZR1X دارد اما فقط حدود سه ثانیه از مرز افسانه‌ای ۷ دور است که تنها تعداد انگشت‌شماری خودرو به آن رسیده‌اند و با توجه به اینکه توربو S مدلی پیست محور نیست، چشمگیر به نظر می‌رسد.

قیمت
قیمت پایهٔ کوروت ZR1X از ۲۰۷,۳۹۵ دلار آغاز می‌شود که برای این سطح از قدرت و پرفورمنس رقم فوق‌العاده مناسبی است. از سوی دیگر، قیمت ۹۱۱ توربو S جدید ۲۷۲,۶۵۰ دلار اعلام شده که به‌طور قابل‌توجهی از مدل پایه کوروت ZR1X گران‌تر است. البته هردو خودرو صرف‌نظر از قیمت، گزینه‌هایی هیجان‌انگیز و بسیار جذاب برای خریدارانی هستند که به دنبال عملکرد بالا می‌گردند. بااین‌حال، مزیت قیمتی کوروت قابل‌توجه است و اینکه آمریکا خودرویی ارزان‌تر ساخته که در خط مستقیم و در جهنم سبز کاملاً پورشه را مغلوب می‌کند، بسیار قابل‌تحسین خواهد بود.
 
مقایسه مشخصات فنی

شورلت کوروت ZR1X

پورشه ۹۱۱ توربو S

پیشرانه

۵٫۵ لیتری V8 توئین توربو هیبرید

۳٫۶ لیتری H6 توئین توربو هیبرید

قدرت

۱۲۵۰ اسب بخار

۷۱۰ اسب بخار

گشتاور

۱۳۲۰ نیوتن متر

۸۰۰ نیوتن متر

گیربکس

۸ سرعته اتوماتیک

۸ سرعته اتوماتیک

محور محرک

چهارچرخ

چهارچرخ

وزن

۱۷۸۰ کیلوگرم

۱۷۳۵ کیلوگرم

شتاب صفر تا ۹۶

۲٫۰ ثانیه

۲٫۴ ثانیه

رکورد نوربرگ‌رینگ

۶ دقیقه و ۴۹٫۲۷ ثانیه

۷ دقیقه و ۳٫۹۲ ثانیه

قیمت پایه

۲۰۷,۳۹۵ دلار

۲۷۲,۶۵۰ دلار

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir