
ب ام و طراحی محصولات خود را دوباره تغییر می دهد؛ بازگشت به سادگی با الهام از گذشته

آخرین خودرو/ بسیاری از علاقهمندان دنیای خودرو معتقدند اوج طراحی محصولات ب ام و بین دهه ۱۹۸۰ تا ۲۰۰۰ رقم خورده است. البته برخی دیگر شاهکار طراحی آلبرشت فن گورتز یعنی مدل ۵۰۷ رودستر که اواخر دهه ۱۹۵۰ میلادی معرفی شد را زیباترین محصول تاریخ ب ام و میدانند. در هر حال زبان طراحی این شرکت در چند سال گذشته بیش از هر زمان دیگری بحثبرانگیز شده و انتقادات بسیار زیادی را در پی داشته است. با معرفی پلتفرم نئو کلاس و اولین مدل مبتنی بر آن، نشانههایی از بازگشت ب ام و به فرمهای سادهتر و کلاسیک دیده میشود.
رویکرد جدید ب ام و؛ طراحی ملایم اما احساسی
اولیور هیلمر، طراح ارشد بخش خودروهای کامپکت، سایز متوسط و سری M ب ام و، در گفتوگویی با نشریه استرالیایی GoAuto از تغییر نگرش این برند خبر داده است. او تأکید کرده که دوره طراحیهای شلوغ و پرجزئیات رو به پایان است. وی در این رابطه گفته:
«همه چیز در حال آرامتر شدن است. دیگر نیازی نیست طراحی خیلی اغراقشده باشد. این عصری است که از نگاه ب ام و ما در حال ورود به آن هستیم. سطوح ساده، تمیز و یکپارچه میتوانند در عین آرامش، بار احساسی زیادی منتقل کنند.»
نماد ب ام و حفظ میشود؛ استفاده از جلوپنجره کلیوی در زبان طراحی جدید
جلو پنجره کلیوی دوقلو که دهههاست نماد محصولات ب ام و به حساب میآید، قرار نیست از زبان طراحی جدید کمپانی حذف شود؛ اما شکل و ابعاد آن بسته به مدل تغییر خواهد کرد. در نسل جدید کراس اوور iX3، نسخه عمودی این المان نمادین از سدان سایز متوسط ب ام و ۳۰۳ مدل ۱۹۳۳ الگوبرداری شده؛ مدلی که نخستین خودروی شش سیلندر باواریاییها محسوب میشود. در نسل بعدی سدان هایی مانند سری ۳ و i3، جلو پنجره افقی و پهن طراحی خواهد شد تا یادآور رودستر کلاسیک ۵۰۷ باشد. دو سدان مذکور سال آینده از راه خواهند رسید.
بازنگری ب ام و در زبان طراحی خود به معنای آن نیست که این شرکت به خاطر استفاده از جلو پنجره حجیم در شماری از محصولات اخیر پشیمان شده؛ این کمپانی آلمانی اعتقاد دارد مشتریان تمایز دو مدل M3 و M4 را همواره ستایش کردهاند؛ بنابراین روش درستی اتخاذ شده است.
خداحافظی با چراغهای گرد
به گفته هیلمر، بازگشت چراغهای گرد موسوم به «چشمان فرشته» منتفی است. همچنین کروم به عنوان نماد لوکس بودن جای خود را به چراغهای LED پیچیده داده و چراغهای دو تکه نیز ماندگار خواهند بود. به همین دلیل، فیس لیفت سری ۷ در سال ۲۰۲۶ و X7 جدید در سال ۲۰۲۷ همچنان با طراحی چراغهای جداگانه عرضه خواهند شد.
عرضه بیش از ۴۰ مدل جدید در عرض دو سال آینده
ب ام و قصد دارد تا پایان سال ۲۰۲۷ بیش از ۴۰ مدل جدید و فیس لیفت را روانه بازار کند. تمامی این مدلها عناصر اصلی طراحی خود را از پلتفرم نئو کلاس به ارث خواهند برد. توسعه محصولات نیز تا سال ۲۰۲۹ ادامه خواهد داشت و حتی عرضه یک شاسی بلند آفرودی در دست بررسی است.
طراحی داخلی؛ مینیمالیسم دیجیتال
در داخل کابین محصولات ب ام و نیز تحول بزرگی رخ خواهد داد. نسل جدید iX3 بخشی از این تغییرات را به نمایش گذاشته است. این کراس اوور برقی از نمایشگر مرکزی ۱۷.۹ اینچی و سیستم نوآورانه پانورامیک ویژن که جایگزین پنل پشت فرمان شده، سود میبرد. این سیستم شامل ۹ بخش در پایین شیشه جلو است که ۳ بخش ثابت برای اطلاعات اصلی و ۶ بخش قابل شخصیسازی دارد.
دکمه معروف iDrive هم به تدریج در حال حذف از محصولات ب ام و است. با حذف این دکمه، تمرکز اصلی روی نمایشگر لمسی و دستورات صوتی خواهد بود. اگرچه این رویکرد مینیمالیستی هماهنگ با طراحی بیرونی به نظر میرسد، اما حذف بیش از حد دکمههای فیزیکی با واکنش منفی برخی مشتریان همراه بوده است.
پوست اندازی ب ام و در آینده نزدیک
ب ام و با تکیه بر پلتفرم نئو کلاس و زبان طراحی مبتنی بر آن وارد دورهای تازه میشود؛ دورهای که بر خودروهای برقی مجهز به فناوریهای پیشرفته تمرکز دارد، اما همچنان موتورهای درونسوز در آن کنار گذاشته نمیشوند. به نظر میرسد این برند آلمانی در تلاش است تا تعادلی بین گذشته باشکوه و آینده نوین خود برقرار کند.