ب ام و مدل های جدید خود را سریع تر از خودروسازان چینی توسعه می دهد

آخرین خودرو/ در سالهای اخیر خودروسازان چینی با معرفی سریع مدلهای جدید، فناوریهای پیشرفته در کابین و قوای محرکه نوآورانه، توجه جهانیان را به خود جلب کردهاند. اما حالا به گفته یواخیم پست، مدیر بخش توسعه ب ام و، این برند آلمانی به نقطهای رسیده که میتواند حتی سریعتر از رقبای چینی خود عمل کند.
تحول بزرگ ب ام و با پلتفرم نئو کلاس
کمپانی ب ام و با ورود به دوران نئو کلاس نه تنها طراحی خودروهای خود را متحول کرده، بلکه نسل جدیدی از پلتفرمها، موتورهای الکتریکی و باتریهای پیشرفته را معرفی نموده است. این تحول عظیم قرار است در دو سال آینده با معرفی ۴۰ مدل جدید و فیس لیفت ادامه پیدا کند؛ وعدهای که نشاندهنده یکی از بزرگترین تغییرات در تاریخ این برند لوکس است.
پست در گفتوگو با روزنامه آلمانی هندلزبلات گفته:
«چه کسی میتواند چنین کاری کند؟ حتی همکاران ما در چین هم قادر به انجام آن نیستند. یک خودرو را همیشه میتوان سریع توسعه داد، اما رویکرد ما در iX3 و نسل جدید نئو کلاس متفاوت بود. ما زمان و انرژی زیادی سرمایهگذاری کردیم تا یک جهش فناورانه بزرگ را برای کل سبد محصولات ممکن کنیم.»
او افزوده:
«اکنون میتوانیم خودروها را مثل پختن نان پرِتزل در باواریا وارد بازار کنیم. هیچ کس به این زودی قادر نخواهد بود آنچه ما در دو سال آینده برنامهریزی کردهایم را تقلید کند. به همین دلیل میگویم آنچه ما انجام میدهیم چیزی فراتر از سرعت چین است.»
نقش هوش مصنوعی در خدمت توسعه سریعتر
به گفته پست، یکی از دلایل اصلی این شتاب بیسابقه، استفاده گسترده از هوش مصنوعی است. او گفته این فناوری به ویژه در بخش کدنویسی و توسعه نرمافزار، زمان انجام بسیاری از وظایف را از یک روز کامل به چند دقیقه کاهش میدهد.
علاوه بر صرفهجویی در زمان، تعداد نفرات مورد نیاز برای توسعه هر خودرو نیز به شکل چشمگیری کاهش یافته است. آقای پست پیشبینی میکند که در آینده تنها ۱۰۰۰ نفر روی یک پروژه خودروی جدید کار خواهند کرد؛ در حالی که در گذشته تیمهای بسیار بزرگتری لازم بود.
حفظ دانش مهندسی با کمک هوش مصنوعی
پست تأکید کرده که هوش مصنوعی فقط سرعت توسعه را بالا نمیبرد، بلکه به حفظ دانش ارزشمند شرکت نیز کمک میکند. در گذشته با خروج یک مهندس باتجربه، بخشی از دانش تخصصی از شرکت خارج میشد. اما اکنون ب ام و میتواند این دانش را در سیستمهای هوش مصنوعی ثبت و ذخیره کند تا نه تنها داخل شرکت باقی بماند، بلکه مانع برتری رقابتی دیگران شود.
رقابت با سایر خودروسازان آلمانی
این تحول تنها در ب ام و رخ نداده است. برای نمونه، آئودی نیز اخیراً اعلام کرده نسل بعدی TT را با سرعتی مشابه چین توسعه داده و تنها طی ۳۰ ماه پس از تأیید نهایی روانه بازار خواهد کرد. با این حال، ب ام و مدعی است سرعت و حجم محصولات جدیدش در سطحی است که حتی چین هم نمیتواند از آن پیشی بگیرد.