نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
خودرو

سبقت خودروهای داخلی‌ در رالی قیمتی

منبع
دنياي اقتصاد
بروزرسانی
سبقت خودروهای داخلی‌ در رالی قیمتی

دنیای اقتصاد/ بررسی بازار خودروهای داخلی، مونتاژی و وارداتی در بازه زمانی ۲۲روزه یعنی از ۱۵مهرماه تا روز گذشته نشان از روند افزایشی قیمت‌ها دارد. در این بین، بازار خودروهای داخلی به طور میانگین رشد ۵.۲درصدی، مونتاژی‌ها صعود ۲.۳درصدی و بازار محصولات وارداتی نیز رشد چهار درصدی را نشان می‌دهند. به نظر می‌رسد ورق بازار خودروی کشور که در مهرماه به سمت افزایش قیمت‌ها برگشت خورد، حالا تحت‌تاثیر عواملی همچون بلاتکلیفی تعرفه واردات، بالا رفتن بهای قیمت کارخانه‌ای در دو شرکت خودروساز و و مونتاژکار، در همان مسیر قبلی گام برمی‌دارد.

در همین حال در رالی بازار خودروی ایران، بهای خودروهای داخلی از مونتاژی‌ها و وارداتی‌ها سبقت گرفته‌ است. رشد قیمت‌ها در بازار داخلی علاوه بر صعود نرخ ارز به واسطه فعال شدن مکانیسم ماشه،‌بیشتر مرهون افزایش بهای محصولات تولیدی خودروسازان است. ایران خودرو بعد از اتمام مهلت سازمان حمایت برای اعلام قیمت‌های جدید، در روزهای پایانی مهرماه اقدام به رونمایی از قیمت محصولات نهایی خود کرد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که انواع محصولاتی که در سبد فروش ایران خودرو جای گرفته بودند، به طور میانگین با افزایش قیمت بیش از ۶درصدی مواجه شدند. هرچند این موضوع نفس جدیدی را به آتش اختلاف قیمتی سیاستگذار و خودروساز دمید اما استدلال خودروساز این بود که بر اساس اصلاحیه جدید دستورالعمل شورای رقابت دست به این اقدام زده است. البته تنها ایران خودرو نبود که قیمت محصولات خود را افزایش داد و دلایل خود را در این باره عنوان کرد، پس از این خودروساز، نوبت به سایپا رسید که در اول آبان‌ماه فهرست قیمت جدید و نهایی کلیه محصولات خود را منتشر کند.

بازار خودروهای مونتاژی هم رشد قیمت هرچند محدود ۲.۳درصدی را در بازه زمانی بررسی‌شده، تجربه کرده که به تصمیم افزایش قیمت از سوی دو مونتاژکار یعنی کرمان موتور و مدیران خودرو مربوط می‌شود. در این بین، کرمان‌موتور قیمت جدید سه محصول خود ویژه مهرماه را با افزایش اعلام کرد و بالا رفتن بهای محصولات مدیران خودرو با واکنش سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان همراه شد. بازار خودروهای وارداتی نیز با رشد چهار درصدی همراه بوده که به نظر می‌رسد بلاتکلیفی در تعرفه خودروها در پی اختلاف میان مجلس و دولت و همچنین سمت‌وسوی سیاست‌های وارداتی سیاستگذار در این امر تاثیرگذار بوده است. افزون بر این، قیمت خودروهای وارداتی در سال گذشته با وجود نوسانات ارزی رشد چندانی را ثبت نکردند، چون ورود خودروهای خارجی به‌عنوان ضربه‌گیر عمل کرد اما از آنجا‌که امسال به دلیل نامعلوم بودن سرنوشت ثبت‌سفارش و تعرفه خودروهای خارجی با وجود گذشت نزدیک به هفت ماه از سال، واردات متوقف مانده و آنچه در قالب داده‌های آماری عنوان می‌شود، مربوط به ثبت‌سفارش‌های گذشته است، این اهرم ضربه‌گیر اثر خود را از دست داده است.
 
در بازار خودروی داخلی، قیمت ۶ مدل خودرو مورد بررسی قرار گرفته است. در این بین، «ساینا دوگانه‌سوز» رکورد افزایش قیمت را در دست دارد؛ به‌گونه‌ای که قیمت این خودرو که در پانزدهم مهرماه ۶۵۵‌میلیون تومان بود، دیروز به ۷۲۰‌میلیون تومان رسید که به معنای افزایش قیمت ۶۵‌میلیونی معادل ۹.۹درصد است. 

در میان خودروهای مونتاژی هم رکورددار رشد قیمت خودروی «هایما S۸» است که در حالی پانزدهم مهرماه به بهای دو‌میلیارد و ۵۰۰‌میلیون تومان دادوستد شد، دیروز قیمت آن به دو‌میلیارد و ۸۵۰‌میلیون تومان رسید که یعنی رشدی معادل ۱۴درصدی. از میان خودروهای وارداتی هم که رشد به طور میانگین چهار درصدی را تجربه کردند؛ «سوزوکی بالنو» بیشترین افزایش قیمت را تجربه کرد. به‌گونه‌ای که بهای این خودرو از دو‌میلیارد و ۱۰۰‌میلیون تومان به دو‌میلیارد و ۵۰۰‌میلیون تومان رسید که به معنای رشد ۴۰۰‌میلیون تومانی معادل ۱۹درصد است. البته در میان خودروهای بررسی شده، «فیات ۵۰۰» ثبات قیمتی را در بازه زمانی ۲۲روزه به ثبت رسانده است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره