کانسپت تویوتا سنچوری کوپه معرفی شد؛ لوکس ترین خودروی ژاپن برای رقابت با رولزرویس اسپکتر

آخرین خودرو/برای دههها، نام تویوتا سنچوری (Century) مترادف با لوکسترین خودروی ساخت ژاپن بوده است. خودرویی که از سال ۱۹۶۷ میلادی، همواره در اختیار مقامات عالی رتبه دولتی و مدیران برجسته ژاپنی قرار داشت و فقط در قالب یک سدان عرضه میشد. اما در سال ۲۰۲۳ مسیر این مدل تغییر کرد؛ زمانی که تویوتا تصمیم گرفت نسخه شاسی بلند آن را نیز تولید کند. حالا در نمایشگاه حمل و نقل ژاپن ۲۰۲۵، این نماد تجملگرایی ژاپنی با بدنهای جدید و جذاب بازگشته؛ صحبت از کانسپت تویوتا سنچوری کوپه است، مدلی که آمده تا ضمن ایجاد برندی مستقل، استانداردهای جدیدی تعریف کند.
سنچوری و تبدیل شدن به برندی فراتر لکسوس
با تصمیم شرکت تویوتا، سنچوری از این به بعد به عنوان برندی مستقل در بالاترین سطح ساختار گروه تویوتا فعالیت خواهد کرد. این یعنی سنچوری محصولاتی لوکستر از برند لکسوس تولید میکند. به بیان دقیقتر، هدف تویوتا از استقلال این برند، رقابت مستقیم با خودروسازان فوق لوکس جهان مانند رولزرویس و مایباخ است. کمپانی بزرگ ژاپنی این برند را «سفارشی ساز» توصیف کرده و امکان سفارش هر مدل به صورت «یک از یک»، یعنی کاملاً منحصر بفرد طبق سلیقه مشتری، وجود خواهد داشت. شاید بدانید شاخه Bespoke از رولزرویس دقیقاً به همین شکل فعالیت میکند.
طراحی تویوتا سنچوری کوپه ؛ شکوه ژاپنی در قالبی تازه
کانسپت تویوتا سنچوری کوپه ترکیبی از طراحی آیندهنگر و اصالت شرقی است. هر چند شباهتهایی با شاسی بلند سنچوری در برخی قسمتها دیده میشود، اما این مفهومی به طور کلی فرم و تناسبات بدنه متفاوتی دارد. این خودرو با پیکره بزرگ و خطوط شاخص، پاسخ ژاپن به رولزرویس اسپکتر به شمار میرود.
در نمای ظاهری، فرم فستبک بدنه و کشیدگی خطوط سقف پیکرهای دینامیک و پویا ایجاد کرده است. با این حال، حذف شیشه عقب نکتهای بحثبرانگیز به شمار میرود که احتمالاً در نسخه تولیدی برطرف خواهد شد. تویوتا اعلام کرده این خودرو هنوز در مرز میان یک مدل مفهومی و نمونه تولیدی قرار دارد و نسخه نهایی آن احتمالاً با تغییراتی نظیر بازگشت آینههای سنتی، شیشه عقب و ستونهای کلاسیک تولید خواهد شد.
وفاداری تویوتا به پیشرانههای درونسوز
در حالی که کوپه اسپکتر تماماً برقی است، وجود دریچههای روی کاپوت تویوتا سنچوری کوپه نشان از استفاده از موتور درونسوز دارد. در نسخههای فعلی، سدان سنچوری از موتور V8 پنج لیتری تنفس طبیعی استفاده میکند. نسخه شاسی بلند نیز با پیشرانه هیبریدی شارژی که هسته اصلی آن را موتور V6 تشکیل میدهد، عرضه میشود. با این حال، بازگشت موتور V12 که تنها در نسل دوم (۱۹۹۷ تا ۲۰۱۷) استفاده شد، در دستور کار نیست.
طراحی داخلی؛ ترکیب جسارت و تجمل ژاپنی
کابین مفهومی تویوتا سنچوری کوپه با چهار صندلی مستقل طراحی شده و فرمان آن همانند برخی از کانسپت های پیشرفته از نوع یوغی شکل است. اما برخلاف این کانسپت ها، در آورده جدید تویوتا خبری از نمایشگر بزرگ در قسمت میانی داشبورد نیست. چرا که تمامی اطلاعات لازم از طریق نمایشگر پشت فرمان و دو نمایشگر عمودی که در طرفین آن قرار دارند، ارائه میشود. با چنین ترکیبی تویوتا تلاش کرده داشبورد سنچوری کوپه ظاهری ساده و در عین حال لوکس و مجلل داشته باشد.
صندلیهای کوپه اشرافی تویوتا از طریق یک کنسول میانی سرتاسری از هم جدا شدهاند. این کنسول حس تقارن و نظم ژاپنی را به بیننده منتقل میکند. نبود ستون میانی (B-Pillar) از دیگر ویژگیهایی است که باید به آن اشاره کنیم. به لطف این ویژگی، دسترسی به صندلیهای ردیف عقب تسهیل شده؛ طراحی درها نیز منحصر بفرد است، چرا که مثل هیوندای ولوستر در سمت سرنشین دو درب و سمت راننده یک درب وجود دارد.
اوج شکوه خودروسازی ژاپن در برند سنچوری
تویوتا فعلاً زمان عرضه رسمی سنچوری کوپه را اعلام نکرده، اما تأکید دارد که برند سنچوری «نقطه اوج لوکس سازی ژاپنی» خواهد بود. محصولات این برند قرار است تجربهای کاملاً دستساز و بیرقیب ارائه دهند تا جایگاه سنچوری را نه فقط در ژاپن، بلکه در میان برندهای فوق لوکس جهانی تثبیت کنند.


















