نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

ماترا لیزر ۱۹۷۱، سوپراسپرت فراموش‌شده فرانسوی با موتور V4 فورد

منبع
پدال
بروزرسانی
ماترا لیزر ۱۹۷۱، سوپراسپرت فراموش‌شده فرانسوی با موتور V4 فورد

پدال/ ماترا لیزر، کانسپت تک ساخت و الهام‌بخش دلورین، با درهای گالوینگ و طراحی انقلابی، پس از نیم قرن در ژاپن به حراج گذاشته می‌شود.
 
ماترا لیزر، یک خودروی مفهومی تک ساخت که یک دهه پیش از دلورین DMC-12، با درهای گالوینگ و طراحی گوه‌ای شکل خود آینده را به نمایش گذاشت، پس از گذشت بیش از نیم قرن دوباره در کانون توجه قرار گرفته است. این جواهر فراموش‌شدهٔ صنعت خودرو قرار است در حراجی بینگو در توکیو به فروش برسد. این خودروی اسپرت منحصربه‌فرد که در نمایشگاه خودروی ژنو در سال ۱۹۷۱ رونمایی شد، حاصل همکاری میان شرکت فرانسوی ماترا و طراح اسطوره‌ای ایتالیایی، جووانی میشلوتی بود. ماترا که در آن دوران به لطف همکاری با فورد و رانندگی جکی استوارت قهرمانی فرمول یک سال ۱۹۶۹ را در کارنامه داشت، با این کانسپت قصد داشت توانایی‌های فنی و طراحی خود را به رخ بکشد.

میشلوتی که طراحی مدل‌های ماندگاری برای فراری، مازراتی و ب‌ام‌و را در کارنامه دارد، شاسی خودروی اسپرت موتور وسط ماترا ۵۳۰ را به‌عنوان پایه انتخاب کرد و بدنه‌ای کاملاً جدید و آینده‌نگرانه برای آن طراحی کرد. شباهت ماترا لیزر به دلورین انکارناپذیر است اما این کانسپت فرانسوی ۱۰ سال زودتر متولد شد. این خودرو ابتدا با رنگ زرد روشن در ژنو به نمایش درآمد اما برای نمایشگاه خودروی مونترال در سال ۱۹۷۲ به رنگ نقره‌ای امروزی خود درآمد.

ماترا لیزر برخلاف ظاهر فضایی و انقلابی‌اش، از یک پیشرانهٔ کاملاً معمولی بهره می‌برد. در زیر کاپوت این خودرو، یک موتور ۱.۷ لیتری V4 ساخت فورد قرار داشت که حدود ۷۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. این پیشرانه که در مدل‌های مختلف فورد و ساب نیز استفاده می‌شد، عملکرد فوق‌العاده‌ای نداشت اما هدف از ساخت لیزر هرگز شکستن رکوردهای سرعت نبود بلکه می‌خواست چشم‌انداز طراحی را نشان دهد.

پس از پایان تور نمایشگاهی، ماترا لیزر به یک کلکسیون موزه‌ای پیوست و در سال ۱۹۹۹ از انظار عمومی پنهان شد. این خودرو آن‌چنان ناپدید شده بود که حتی پسر طراح آن، ادگاردو میشلوتی، یک دهه را صرف یافتن آن کرد اما به نتیجه نرسید. سرانجام در سال ۲۰۰۹، این کانسپت در رویداد کنکورز دلگانس توکیو دوباره ظاهر شد. اکنون کلکسیونرها فرصت دیگری برای تصاحب این قطعهٔ بی‌همتا از تاریخ خودروسازی را دارند. حراجی بینگو این خودرو را در رویداد توکیو که از ۱۹ تا ۲۱ آبان ۱۴۰۳ (۹ تا ۱۱ نوامبر) برگزار می‌شود، به حراج گذاشت و با قیمت ۱۶۳ هزار دلار فروخته شد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره