همه چیز درباره جک S3

آخرین خودرو/جک S3 یک کراس اوور کوچک مونتاژی است که توسط شرکت کرمان موتور عرضه می شود و نسخه فیس لیفت آن با نام SR3 به فروش می رسد.
شرکت کرمان موتور بعد از موفقیت مدل اس ۵ تصمیم به عرضه برادر کوچکتر آن یعنی جک S3 گرفت که این خودرو نیز به عنوان یک ماشین کراساوور نسبتاً ارزانقیمت به فروش نسبتاً مناسبی در ایران دست پیدا کرد.
معرفی جک S3
شرکت کرمان موتور در سال ۱۳۹۳ یک کراساوور کامپکت چینی به نام جک اس ۵ را به ایران آورد که بسیار مورد استقبال قرار گرفت. در این میان جای خالی یک کراساوور کوچکتر در سبد محصولات کرمان موتور دیده میشد و به همین دلیل نیز از سال ۹۶ محصولی دیگر از گروه جک با نام جک اس ۳ به فهرست خودروهای مونتاژی کرمان موتور اضافه شد.
جک S3 در ابتدا به دلیل طراحی نامتناسب و توان فنی ضعیفتر نسبت به اس ۵، مورد انتقاد قرار گرفت اما رفتهرفته به عنوان یک کراساوور کماستهلاک و خوشقیمت توجه بسیاری از مشتریان ایرانی به ویژه افرادی که قصد خرید تولیدات داخلی را نداشتند به سوی خود جلب کرد. این خودرو محصول سال ۲۰۱۴ بوده و در ایران تا سال ۱۴۰۳ شمسی روی خط تولید کرمان موتور حضور پیدا کرد و سپس جای خود را به نسخه فیسلیفت خودش یعنی کیامسی SR3 داد.
طراحی بدنه جک اس ۳

یکی از نقاط بحثبرانگیز درباره جک S3 طراحی نامتناسب و متفاوت نمای بیرونی این خودرو است که اگرچه در حال حاضر دیگر محل انتقاد نیست اما در دوران ابتدایی عرضه به بازار ایران جزو نکات اصلی JAC S5 محسوب میشد. البته انتقادات به این طراحی چندان هم بیجا نبود چرا که عناصر اصلی چهره نظیر جلوپنجره ذوزنقهای بسیار زشت و نامتناسب با دیگر بخشهای بدنه طراحی شده بود، ضمن آنکه تناسب چندانی هم بین استایل بدنه، فریم پنجرهها و سبک طراحی چراغها یا دیگر عناصر اصلی طراحی بیرونی خودرو مشاهده نمیشد.

ارتفاع نسبتاً زیاد در قیاس با عرض کم هم باعث شده بود تا استایل خودرو چندان دلچسب و خوشپیکر به نظر نرسد. به هر حال تمامی این انتقادات رفتهرفته از خاطر مشتریان ایرانی فراموش شد و به دلایلی مثل قیمت منطقی و دیگر نقاط مثبت، حالا کمتر کسی از عدم تناسب طراحی یا زشت بودن جک اس ۳ حرفی به زبان میآورد.
مشخصات فنی JAC S5
JAC S5 در بازار ایران با موتور ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی ۴ سیلندر و گیربکس اتوماتیک CVT عرضه شده است. این پیشرانه حدود ۱۰۷ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند که بعد از عبور از گیربکس CVT به محور چرخهای جلو منتقل میشود. اصولاً گیربکسهای CVT عملکرد چندان تند و تیز و مهیجی ارائه نمیدهند؛ به ویژه وقتی با یک موتور تنفس طبیعی نسبتاً کمتوان همراه میشوند دیگر جایی برای شتابگیری مهیج باقی نمیگذارند.

جک اس ۳ نیز از لحاظ شتاب و چابکی شرایط چندان ایدئالی ندارد و در بهترین حالت چیزی حدود ۱۴ ثانیه طول میکشد تا به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. با این حال میانگین مصرف سوخت این خودرو تا حدودی قابلقبول است و چیزی نزدیک به ۷.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی اندازهگیری شده است. جک اس ۳ حدود ۱۲۵۰ کیلوگرم وزن دارد، از یک باک سوخت ۴۵ لیتری بنزین خود را تأمین میکند و لاستیکهای آن نیز روی رینگهای ۱۶ اینچی سوار میشوند.
از ویژگیهای مثبت جک S3 سواری نرم و لذتبخش آن است که بسیاری از خانوادهها را مجذوب خود کرده و یکی از نقاط قوت جک اس ۳ محسوب میشود. با این حال هندلینگ این خودرو در سرعتهای بالا چندان مطلوب نیست و ناپایداریهای هنگام عبور از مسیرهای منحنیشکل با سرعت زیاد در آن به وجود خواهد آمد.
در مورد میزان استهلاک JAC S5 باید گفت که موتور این خودرو جزو گزینههای کماستهلاک و بادوام بازار است که در صورت رعایت سرویس تعویض روغن و فیلترها به این راحتیها دچار خرابی نمیشود، اما گیربکس اتوماتیک این خودرو نسبتاً پراستهلاک بوده و معمولاً در کارکردهای کمتر از ۸۰ هزار کیلومتر دچار خرابی اساسی میشود که هزینه تعمیرات آن نیز نسبتاً بالاست.
طراحی داخل کابین و امکانات
طراحی داخلی جک S3 در زمان خودش بسیار زیبا و جذاب به نظر میرسید چرا که بر اساس طرحهای خودروهای آفرودی جدید به ویژه برخی محصولات آمریکایی طراحی شده و قاطعیت و گیرایی خاصی را برای کاربران به ارمغان میآورد. در این بین طراحی رودریها نیز بسیار ارگونومیک و زیبا به نظر میرسد؛ به ویژه بازویی درها به همراه دستگیرهها در نوع فرم ارگونومیک و در عین حال کاملاً زیبا به این کابین بخشیدند.
منتها از لحاظ کیفیت متریال آنطور که باید و شاید کابین JAC S5 خوب ظاهر نشده و میتوانست بهتر از این باشد، هرچند که از یک خودروی کراساوور اقتصادی در سطح جهانی انتظار چندان بالاتری از این حد هم نمیرود. فرم غربیلک فرمان و صفحه کیلومتر شمار سیلندری نیز باعث افزایش گیرایی این کابین شده و حس بهتری به راننده بخشیده است.

میزان فضای داخل کابین جک اس ۳ به اندازه برادر بزرگترش جادار و وسیع نیست اما میتواند فضای مناسبی برای پذیرایی از ۴ نفر را فراهم کند. همچنین گنجایش صندوق عقب جک S3 معادل ۶۰۰ لیتر است که یکی از بزرگترین و وسیعترین صندوقعقبهای کراساوورهای کوچک را به شما ارائه میدهد. بنابراین هنگام مسافرت از لحاظ جا دادن لوازم دغدغه چندانی برای یک خانواده ۴ نفره وجود نخواهد داشت.
در مورد امکانات جک اس ۳ باید بدانید که این خودرو از تجهیزاتی مثل کروز کنترل، کنترل پایداری، کنترل ترمز در سربالایی، سه حالت رانندگی، سنسور فشار باد تایرها، سنسور پارک عقب، دیلایت، اتولایت، فرمان کمکی برقی، نمایشگر لمسی ۷ اینچی، دوربین عقب، نویگیشن، دو کیسه هوا، تهویه اتوماتیک و سانروف برخوردار است.
رقبای جک S3
جک S3 در بازار ایران باید با محصولاتی مثل لیفان X50 اتوماتیک، امویام X22 اتوماتیک، امویام X33 اسپرت و… به رقابت بپردازد.



















