همکاری بزرگ جی ای سی (گک) و مگنا؛ کراس اوور چینی آیون V در کنار مرسدس بنز G کلاس مونتاژ می شود

آخرین خودرو/ گروه خودروسازی گوانگژو که به اختصار با نام جی ای سی (GAC) شناخته میشود، یکی از بازیگران اصلی صنعت خودروی چین به شمار میرود. این شرکت سخت در تلاش است حضور خود را به بازارهای بینالمللی گسترش دهد. در این راستا، جی ای سی یک گام بزرگ برای ورود به اروپا برداشته است، آن هم با یک استراتژی جدید برای دور زدن تعرفههای سنگین واردات خودروهای چینی. این شرکت برای فرار از تعرفهها، تصمیم گرفته با کمپانی معروف مگنا (Magna) همکاری کند تا محصولاتش مستقیماً در خاک اروپا تولید شود.
تولید آیون V تمام برقی در قلب اروپا و در کنار مرسدس G کلاس
جی ای سی تأیید کرده که کراس اوور تمام برقی آیون V در کارخانه مشهور مگنا در شهر گراتس اتریش تولید خواهد شد. شاید بدانید این کارخانه طی سالهای گذشته میزبان تولید شماری از مشهورترین خودروهای جهان بوده است. از مرسدس بنز G کلاس گرفته تا جگوار I-Pace و E-Pace، همچنین ب ام و سری ۵، ب ام و Z4 و حتی تویوتا GR سوپرا در این کارخانه تولید شده و میشوند.

ظرفیت آزاد در کارخانه گراتس؛ فرصت طلایی برای جی ای سی
در ماههای اخیر، برخی قراردادهای بزرگ مگنا خاتمه یافته و ظرفیت قابل توجهی در کارخانه گراتس آزاد شده است. تولید چند مدل جگوار متوقف شده و همکاری با ب ام و و تویوتا نیز سال آینده پایان مییابد. همین شرایط باعث شد مگنا به دنبال شرکای جدید بگردد. جی ای سی یکی از نخستین شرکتهایی است که وارد این همکاری استراتژیک شده است.

تجربه پیشین مگنا با اکسپنگ؛ مسیری متفاوت برای کاهش تعرفهها
از سپتامبر امسال، مگنا مونتاژ مدلهای اکسپنگ G6 و G9 را برای بازار اروپا آغاز کرده است. اما نکته جذاب روش اجرای این پروژه است. خودروها ابتدا در چین تولید میشوند، سپس به صورت نیمه کامل به اتریش ارسال شده و آنجا مراحل نهایی مونتاژ انجام میگیرد.
این شیوه باعث میشود اکسپنگ به جای تعرفه خودروی کامل که خیلی سنگین است، تنها تعرفه قطعات را پرداخت کند. هنوز مشخص نیست جی ای سی برای آیون V همین روش را به کار خواهد گرفت یا خیر، اما با توجه به شرایط فعلی بازار اروپا احتمال آن بسیار زیاد به نظر میرسد.

مشخصات جی ای سی آیون V؛ شاسیبلند الکتریکی با برد چشمگیر
جی ای سی آیون V که در سه ماهه دوم سال گذشته معرفی شده، طی ماههای اخیر فروش قدرتمندی داشته است. این شاسی بلند الکتریکی روی پلتفرم موسوم به AEP ساخته شده و به یک موتور برقی با قدرت ۱۸۱ اسب بخار مجهز است. در مورد باتری باید گفت این خودرو با سه پک ۶۲، ۷۵ و ۹۰ کیلووات ساعتی به فروش میرسد. طبق استاندارد چینی CLTC بزرگترین باتری تا ۷۵۰ کیلومتر شارژ دهی دارد.

جاهطلبی جهانی جی ای سی؛ از اروپا تا استرالیا
هنوز زود است که بتوان میزان موفقیت جی ای سی آیون V را در اروپا پیشبینی کرد، اما با توجه به طراحی، امکانات و قیمتگذاری رقابتی، این خودرو میتواند رقیبی جدی برای مدلهایی مانند جیلی EX5 و بی وای دی آتو ۳ باشد.
جی ای سی که در ایران بیشتر به گک معروف شده، برنامه دارد آیون V را در بیش از ۳۰ بازار جهانی عرضه کند؛ از کشورهای اروپایی گرفته تا استرالیا. این اقدام بخشی از استراتژی بزرگ این خودروساز برای گسترش حضور در بازارهای بینالمللی و رقابت جدی با برندهای مطرح جهانی است.




















