حبیب رضایی: نعمتالله یک نابغه است

چارسو فرهنگ/ حبیبرضایی از کارکردن با کارگردانی میگوید که دوستش دارد
من در این سالهایی که مشورت میدهم خیلی کم گاف دادم ولی یکی از این گافها درباره فیلم «بوتیک» بود. به یک دوست عزیزی بازی در «بوتیک» پیشنهاد شده بود. گفت بیا این فیلمنامه را بخوان ببین چطور است؟ من خیلی متوجهاش نمیشوم. منم خواندم و متوجهاش نشدم. من آقای نعمتالله را قبلاً یکبار دیده بودم. بهنظرم خیلی کاراکتر جذاب و کاریزماتیکی آمدند ولی هیچ شناختی از قلم ایشان و کارهایشان نداشتم، برای همین به آن دوستم گفتم بهنظرم ریسک این کار بالاست و بهتر است انجام ندهی. یکی از گافهای فراموشنشدنی من این است که مانع شدم کسی در آن فیلم درخشان بازی کند.
بعد فیلم را در جشنواره دیدم و فهمیدم چه فیلم حیرتانگیزی است! البته که کارگردان با هوشمندی خود تغییراتی در آن ایجاد کرد. انتخاب بازیگرش و دیالوگهای بازیگر مرد تقریباً حذف شده بود، غیر از یکی دو مورد و همهاش به بازیگر زن و بقیه آدمها منتقل شده بود. یک هوشمندی عجیبی در این کار هست. این اتفاق همیشه بهعنوان یک نکته تاریک در ذهن من مانده بود که من همچین اشتباه فاحشی در این زمینه کردهام. یکبار آقای نعمتالله را در جشنواره دیدم و به او گفتم که ما را حلال کن، من همچین اشتباهی کردهام.
آقای نعمتالله از نظر من جزء معدود کارگردانهای سینماست که بلد است از بازیگر یک تصویر و تصور جدید بسازد. اوج بازیگری این است که شما یک پلان را بازی کنید که وقتی بعداً خودتان را دیدید نتوانید تشخیص دهید که آدم در تصویر شما هستید یا نه. این اتفاق در فیلمهای آقای نعمتالله خیلی پیش میآید. همین «بیپولی»؛ من همچنان معتقدم که آن شرکت و آدمهای آن شرکت هنوز ظرفیت یک سریال ۱۵، ۲۰ قسمتی را دارند. آن آدمهای متضاد عجیبوغریب در کنار هم. چقدر همه درخشان هستند.
یک جنس خاص و ویژهای در هدایت کردن و هدایت نکردن بازیگر دارد. با همین عبارت «جالب بود یا جالب نبود» همه کارهایش را پیش میبرد و در کنار این، همه جزئیاتی که از کاراکتر میخواهد را هم ایشان و هم آقای مقدمدوست از حفظ هستند و انگار تجربهاش کردند. یک بانک اطلاعاتی عجیب از آدمهای عجیب هستند و این دادهها در فیلمنامه نمیآید و فقط در اجرا و هدایت است.شما اگر فیلمنامه آقای نعمتالله را بخوانید براساس سواد سینمایی ممکن است دچار بنبست شوید؛ اما آنچه روی پرده و اجرا اتفاق میافتد کاملاً متفاوت است.